czy dobrze policzyłem ?

Chcę zrobić źródło prądowe 5-10 mA zo graniczeniem napięcia do 10-12 V.
Będę tym ładował baterią akumulatorów NiCd (12V)- ładowanie regeneracyjne
nadmierniwe rozładowanych baterii.

Najłatwiej zrobić to chyba na maa723, który mam w rupieciach.
schemat wewnętrzny kostki : http://elportal.pl/pdf/k01/24_02.pdf , strona
30.

Próad wyjsciowy będzie ograniczony (regulowany) w kalsycznym układzie z
użyciem tranzystora Te. Gdy działa ograniczenie pradowe prąd wyjściowy jest
sumą pradu UBE Te /Rogr i pradu kolektora Te. Ten zaś może być w
ekstremalnych warunkach równy prądowi źródła prądwego zasilającego kolektor
TB wzmacniacza różnicowego.
Prąd tego źródła:
1. Napięcie emitera  tranzystora w źródle prądowym:= ((6.2V - 0.7V )/ (15K
+ 0.5 K) )* 0.5 K
2. prąd źróła = U ( z punktu1) /1  (mA)= 0.17 mA

Czyli nając na uwadze zastosowanie (prąd wyjściowy całego układu w
granicach 5 mA) do pominięcia.

Re: czy dobrze policzyłem ?
W takim zastosowaniu wystarczą 2 tranzystory bez 723:
http://obrazki.elektroda.pl/1376509700_1322396659.png
--
pzdr, j.r.

Re: czy dobrze policzyłem ?

Wiem- nawet tak początkowo chciałem to zrobić :) Ale 723 mam w rupieciach,
a w nim te 2 tranzystory + ograniczeie napięcia.

Re: czy dobrze policzyłem ?
Hello Marek,

Po co ograniczenie napięcia dla prądu 10mA skoro użyjesz zasilacza o
napięciu poniżej dopuszczalnego dla tego akumulatora?

Re: czy dobrze policzyłem ?

W takim zastosowaniu dałbym rezystor. Zasilacz wskazany o jak najwyższym
napięciu. Ale nawet napięcie 24V (zasilane przemysłowe) daje rozrzut prądu
5-10mA.
Zasilanie 24V rezystor 2k4 przy akumulatorze 12V daje prąd 10mA podczas
zwarcia Uak=0
Przy Uak12%V daje 5mA, przy Uak=8V 6,7mA.
Nie wiem jaka jest pojemność akumulatora ale jeżeli to ~500mAh to można
spokojnie pominąć zenerkę równolegle z akumulatorem (0,01 Q) Taki układ
naładuje wtedy akumulator do pełna w około 120godz. więc jak w piątek
pracownik wrzuci akumulatory do ładowarki i zapomni to w poniedziałek będą
naładowane w 50% pomijam fakt że I=0,01Q można ładować przez długi czas.
Szybkie ładowarki mają prąd doładowania na poziomie 50mA.

--
Desoft

Re: czy dobrze policzyłem ?

W sumie to by wystarczyło, bo przecież prąd nie jest wartościa krytyczna.

Masz może jakieś linki odnosnie "higieny" akumulatorów NiMh ??
Mam na myśłi głownie takie próby podładowywania niskim pradem, jakei
wartości sa dopuszczlne i jak długo ?

Re: czy dobrze policzyłem ?

Chyba każde akumulatory mają jakiś określony prąd pod który można je
podłączyć wieczyście.
Jeśli te 5..10mA jest poniżej tego prądu (a przypuszczam, że jest) to według
mnie w ogóle nie musisz ograniczać napięcia. Można na przykład podłączyć pod
zasilacz 15V przez rezystor 1k.
P.G.

Site Timeline