Czujnik Pojemnościowy TEV - jak to działa

Witam,

Przeglądałem przyrządy do badania wyłądowań niezupełnych (nie pytajcie po co bo odpowiem że mi szef kazał) natknąłęm się na metode tzw. TEV:

Myśle że mniej więcej wiem jak to działa i wydaje się to być przydatne. Od strony elektroniki zastanawia mnie jednak jak mierzy się poziom fali lecącej po obudowie skoro nie ma potencjału odniesienia - przynajmniej urządzenie go nie potrzebuje jak na stronce z rysunkiem:

Wydaje się że przykładają sprzęt do obudowy rozdzielnicy i mierzą.

Jakieś sugestie?

Pozdrawiam, Olgiert

Reply to
Olo

Widze że ta część technologi jednak jest skąplikowana.

Z drugiej strony mam pytanie, jak działa odsłuch częstotliwości ultradźwiękowych skoro tego nie słyszymy? Ta maszynka tez coś takiego robi.

Tu jest link:

gdzie piszą o odsłuchu sygnału ultradźwiękowego.

Jutro się z nimi skontaktuję odnośnie tych pytań. Napisze co i jak jak się dowiem.

Dzięki za pomoc, Olgiert

Reply to
Olgiert

Dzięki wszyskim którzy chcieli pomóc. Z rozmowy którą przeprowadziłem z producentem zrozumiałem że:

Przyrząd sprzęga się pojemnościowo z badanym urządzeniem a punktem odniesienia jest pojemność od miernika do ziemi. Powieddział że dokładne mechanizmy i model są ich tajemnicą, w sumie skoro podobno to wymyślili ....

Heterodynowanie polega na tej zasadzie, że dwa sygnały sinusoidalne pomnożone przez siebie dadzą w efekcie sygnał o częstotliwości równej różnicy możonych sygnałów i sumie mnożonych sygnałów. W ten sposób można odsłuchać sygnał ultradźwiękowy. Gdzieś od kolegów dowiedziałem się że elektronicznie nie jest to bardzo skąplikowane.

Pozdrawiam, Olgiert

Reply to
Olgiert

Byc moze tez opatentowali i przeczytasz conieco w patencie.

Jak sie zastanawiam to mogliby jeszcze miec wiecej elektrod przylozonych do szafki i wykrywac fale biegnace.

Wrecz trywialne, kazdy odbiornik radiowy to robi, no - kazdy kupny po

1950 :-)

Tylko ze to przesuwa pasmo czestotliwosci. Conieco uslyszec mozna, ale ultradzwieki w ogolnosci maja szerokie pasmo - do MHz. Nie da sie tego wprost przesunac i zmiescic w pasmo ucha.

Dobry pomysł z tym patentem - muszę poszperać w internecie. W sume to może oni maja kopie :-)

Mają coś takiego: przyrząd podręczny

i monitor do ciągłego monitoringu:
Oba są w stanie podawać źródło przylotu tego sygnału za pomocą pomiaru czasu przyloty pomiędzy elektrodami.

Te drugi mnie zastanawia bo jako że w pierwszym wszysko podpięte jest do jednego pudełka i sygnały są przesyłane do niego to łatwo można zobaczyć który jest szybszy. W tym monitorze, jeden węzeł mierzy wyładowanie i porównuje go z pomiarami innych węzłów tworząc taką siatkę do wykrywania jak to nazwałeś i o ile to dobrze zrozumiałem fal biegnących i ich źródeł (tych TEVów). Tyle że jeżeli fala leci z prędkością światła a oni dodatkowo muszą te wszyskie informacje przesłać też z prędkością światła no i jeszcze to pomierzyć chmmm.... tu mi się wyobraźnia kończy

Będziemy może mieli okazje przetestować te urządzenia to zobacze na ile są dobre.

możonych

No jak mawiał mój nauczyciel matematyki: już w 19 wieku potrafili całkować a ty nie potrafisz :-)

Oni napisali że pracują na 40kHz jako że tam jest największa aktywność i jest wystarczająco daleko od częstotliwości słyszalnych coby było mniej szumów. Przeglądając dane techniczne znalazłem że częstotliwość heterodynowania (ale słowo 4 razy pisałem i źle) jest 38.4kHz. Czyli 40kHz jest w częstotliwości

2.6kHz czyli słyszalnej i to chyba w tym paśmie najlepiej słyszalnym.

Olo

Reply to
Olgiert