czujnik cisnienia jako czujnik poziomu - Page 4

Re: czujnik cisnienia jako czujnik poziomu
strzela przerywanym strumieniem.

Mozna tez spuszczac krople i rejestrowac mikrofonem "plum" :-)

Albo spuszczac ciezarek na drucie ... czasem latwiej zliczyc kroki silnika
niz znalezc niskotarciowy potencjometr  ..

J.

Re: czujnik cisnienia jako czujnik poziomu

Taką propozycję już zgłaszałem.

To jest bardziej XX-wieczna wersja pomysłu z pompą odliczającą przetaczany
słup wody lub powietrza. A tak a propos, dzisiaj w lidlu widziałem pompę
perystaltyczną za trzy dychy. Podłączaną do wiertarki.

Teraz zupełnie poważnie. Jeżeli to ma być "czujnik ciśnienia jako czujnik
poziomu", to chyba najrozsądniej jest mierzyć podciśnienie w rurze ssącej.
Jeśli na rurze w studni nie ma zaworu zwrotnego, to wystarczy zamontować
przed pompą i zaworem czujnik podciśnienia. Przy wyłączonej pompie będzie
on pokazywał podciśnienie wyznaczone przez wysokość słupa wody (odległość
do lustra wody w studni). Można też zrobić autonomiczny pomiar w osobnej
rurze (może być nawet kawał gumianego szlauchu wrzucony do studni) -- na
górze czujnik i pompa (choćby ta z lidla), która włączy się gdy wykryte
zostanie zapowietrzenie.

Re: czujnik cisnienia jako czujnik poziomu

Chyba nie perystaltyczna.
Jesli to cos takiego

http://www.youtube.com/watch?v=Y8uZX8N40-0

to w srodku jest gumowy krazek z dlugimi gumowymi "zebami"/lopatkami,
mimosrodowo umieszczony w komorze. I te "lopatki" sie gna zmieniajac
odleglosc od scianki.

Calosc ma spore tarcie, do powietrza sie niezbyt nadaje (woda smaruje), a
wytrzymalosc ... mysle ze chinska. Choc tu akurat duzo pompowania by nie
bylo ..

Dobra rada.

J.

Re: czujnik cisnienia jako czujnik poziomu

Tak, to ta.

Tutaj najistotniejszym parametrem jest szczelność niepracującej pompy.
Perystaltyczna w tej konkurencji wypada najlepiej. A budowe ma prostą.
Jak ktoś ma fantazję, to sobie taka pompę sam zrobi z kilku szpulek
od nici i odpowiednio grubych szprych rowerowych (najważniejsze, by
znaleźć odpowiedni szlauch).

Tak sobie myślę, że może sam bym sobie taki monitoring zapuścił (na
szczęście idą święta, a po świętach zapomnę i złe myśli mi przejdą).
U mnie studnia wiercona, tak ze 40 metrów. Lustro wody jakieś 10 m
(no właśnie, dokładnie nie wiadomo ile) pod poziomem gruntu. Więc mam
też wykopaną studnię z kręgów, ponad trzy metry. Na dnie jest pompa.
Tu nie ma sezonowych wahań, bo woda subartezyjska z głębokiego pokładu,
ale przez wiele lat poziom powoli lecz systematycznie opadał, więc człek
żył w strachu, że pewnego dnia zabraknie. To znaczy, że trzeba będzie
z tą pompą ryć się w ziemię o kolejny metr. Ale teraz znów się podnosi
-- odkąd pobliska elektrociepłownia przerzuciła się na czerpanie wody
z Wisły (taka tam ona pobliska, 7 kilometrów, ale lej robiła sakramencki).
No więc z czystej ciekawości bym sobie te zmiany poobserwował.

Pierwsze zdjęcie przypomina te dni grudnia, | Starsi Panowie, Starsi Panowie,
Kiedy wyschła nam kochanej Wisły studnia,   | Starsi Panowie dwaj!
Re: czujnik cisnienia jako czujnik poziomu
1) Ten pomysł w zasadzie jest identyczny.
Różnica polega na rodzaju detekcji spadającej wody:
rezystancyjna lub akustyczna.
Zawór ten sam.
Wydaje mi się, że skoro i tak procesor mierzy czas,
to mogłaby to być opcja równoległa, w przypadku awarii elektrod działa
mikrofon i odwrotnie.
2) Rozwiazań jest tak wiele, że w zasadzie pytanie jest co wybrać.
Dodam jeszcze dalmierz laserowy.
Pewnie działa to na zasadzie pomiaru prędkości światła.
W zasadzie wystarczy dioda laserowa i fotodioda z soczewką.
Jako, że jak sama nazwa wskazuje, _lustro_ wody jest ustawione prostopadle
do wiązki,
to jest to bardzo ciekawe rozwiązanie.
Proponuję zakupić dalmierz laserowy, sprawdzić jego przydatność i:
a) zastosować go
lub
b) oddać do supermarketu w nienaruszonym opakowaniu.
S.

Re: czujnik cisnienia jako czujnik poziomu

Ale struga wody inna.
Nawiasem mowiac - to szerokosc lub predkosc musza byc duze, bo inaczej woda
spadajac rozrywa sie na krople.

I w tym problem - male czasy, trzeba sie przylozyc zeby poziom z duza
dokladnoscia zmierzyc. ultradzwiekami znacznie wygodniej.

niestety - ale to jednak precyzji ustawienia wymaga aby promien po odbiciu
trafil w fotodiode. Solidne mocowanie, brak drgan w okolicy.
A wrecz bym powiedzial ze sie nie da, chyba przyzmat dzielacy rodem z CD
damy i laser z fotodioda na jednej osi.

Sa dalmierze paralaktyczne - ustawiona nieco z boku kamera mierzy gdzie w
polu widzenia jest plamka z lasera. Ale na wodzie to nie dziala, choc duzy
kawal styropianu mozna wrzucic.

W supermarkecie to chyba sa ultradzwiekowe ze wskaznikiem laserowym.

Hm, tak swoja droga - fali radiowej stojacej nie daloby sie w tym wzbudzic?
Moze antena moglaby robic za rezonator ?

J.

Re: czujnik cisnienia jako czujnik poziomu
woda
Prędkość wynika z ukształtowania dyszy.
Tak właśnie było w tych fontannach.
Pomkę i tak trzeba dać, ale ta z hydroforu o ciśnieniu ustawionym na 4 bar
wydaje mi się wystarczająca.
Poza tym, w początkowej fazie strumień może lecieć długo po drucie, tak jak
w Bielsku-Białej fontanna w takim
centrum Sfera czy może to było we Wrocławiu takie centrum handlowe przy
wlocie od Poznania.

Te dalmierze, to metodami trygonometrycznymi raczej jednak operują,
więc Twój komentarz będzie raczej do tej metody poniżej.

prostopadle

No niekoniecznie.
Możemy sobie powtarzać pomiar np. 10 000 razy.
Czas pomiaru będzie wynosił kilka sekund max, bo światło jest dość
szybkie:-)
Któryś musi trafić. Przy tym pomiarze nie chodzi o czas.
To może być nawet zaletą - nie trzeba precyzyjnie ustalać zwierciadła,
bo ma nałożone szumy przez cały czas, a przy niewielkim kącie,
to nawet zawsze trafi niezależnie od odległości zwierciadła.

Tu nie mam doświadczeń, więc się nie wypowiadam, ale pewnie też się da
zrobić.

No jak to.
Ustawimy laser, tak, aby świecił od brzegu studni pod kątem w kierunku
przeciwległego brzegu, ale na dno.
Przy zmianie poziomu lustra wody plamka będzie widoczna w różnych miejscach.
Tutaj wystarczy kamerą obliczyć o ile się przesunęła w prawo, czy w lewo.
Z zoomem, i 12 MPixeli, myślę, że da radę.
W studni kontrast będzie wyśmienity.

Mam tu zupełnie przypadkiem gazetkę z Selgrossa z sierpnia:
BOSH Dalmierz laserowy PRL 25 cena 318 zł brutto
Zasięg 0,05-25metrów

wzbudzic?
Rura w ogóle jest chyba fajna do doświadczeń falowych.
W szczególności 300-3400Hz wypowiedzianych przez człowieka,
daje fajne echo w studni, więc mikrokontroler +głośnik +mikrofon+ oscyloskop
robi nam piękny obraz jak sądzę.
A jak już złapiemy ideę wizualnie, to sygnał przepiąć do mikrokontrolera i
dopisać te 40 linijek kodu w asm.

S.

Re: czujnik cisnienia jako czujnik poziomu
Ooo!!
Faktycznie.
Fajnie: diodka laserowa dodana, aby móc omamić klienta.
Porażka. Wszędzie w dokumentacji omijają metodę pomiaru, sugerując laser!
S.

Re: czujnik cisnienia jako czujnik poziomu
Trolujesz, czy faktycznie przespałeś drobny rozwój techniki?
Nawet ten amatorski dalmierz Bosha stosuje pomiar laserowy. To nie jest
laserwy wskaźnik dla pomiaru ultradźwiękowego. Takie są np. czasami w
Lidlu za nieco ponad 100 zł i ich dokładność nie schodzi poniżej 10cm.
Bosh PLR25 to amatorski dalmierz laserowy.
Na codzień używam GLM80 ale zasada działania jest identyczna. Jeżeli nie
wierzysz, to idź np. do Castoramy czy innego sklepu z tego typu sprzętem
i zmierz odległość do ściany między wąską przestrzenią, między regałami.
Gdyby to był ultradźwiękowy, to zawsze pokaże odległość do przedniej
krawędzi regału, bo zawsze tam będzie odbicie echa. Laserowym wystarczy
że trafisz w ścianę, nie oświetlając boków tego regału i otrzymasz
odległość od ściany. Podobnie jak pomiar głębokości, na jakiej utkwił
przedmiot w rurze wentylacyjnej.
Maciek

Re: czujnik cisnienia jako czujnik poziomu
Po prostu nie wiem. Bosch nie uznał za stosowne podać metody pomiaru.
Z parametrów podał tylko długość fali lasera.
W związku z tym, jak mówicie w roku 2013 w sklepach w okupowanej strefie
polskiej,
dostępne są dwa typy, swiecące laserem, to raczej producent powinien się
starać
podać tę podstawową informację.
Ja nie kupiłem tego "PRL"a, więc skąd mam wiedzieć.
Jeśli wyczytasz to z ulotki Boscha, to daj znać.

Czy Twoim  zdaniem spełni to zadanie?
Jeśli tak, to proponowałbym kupić coś tańszego niż Bosch,
podpiąć się pod sygnał z PCB lub z wyświetlacza LCD
i sprawa będzie rozwiązana elegancko tanio i profesjonalnie.

S.

Re: czujnik cisnienia jako czujnik poziomu

Podał:
http://www.bosch-do-it.pl/boptocs2-pl/Majsterkowicze/Narz%C4%99dzia/PL/pl/hw/Dalmierze/95299/PLR+25/24115/3165140532471/index.htm

"Cyfrowy dalmierz laserowy"
"Precyzyjne i niezawodne pomiary dzięki technologii laserowej"
W instrukcji obsługi jest kilka miejsc informujących o sposobach
wykonywania pomiarów, co wpływa na zasięg itp.
Nie pisz, że nie podał, tylko nie doczytałeś.
Uprzedzam - urządzenie tak po prostu nie jest przystosowane do
sprzęgania z zewnętrznym odbiornikiem danych. Jeżeli wątkotwórca chce
skorzystać z tej metody, to albo musi kupić coś znacznie droższego (np.
Leica) albo szukać gołych modułów do wykorzystania we własnych projektach.
Maciek

Re: czujnik cisnienia jako czujnik poziomu
http://www.bosch-do-it.pl/boptocs2-pl/Majsterkowicze/Narz%C4%99dzia/PL/pl/hw/Dalmierze/95299/PLR+25/24115/3165140532471/index.htm

Kurcze. Są Święta Bożego Narodzenia,
a jednak denerwuje mnie trochę, że wmawiasz mi że to moja wina, że BOSCH
nie umie napisać:
"rodzaj pomiaru: odległość mierzona wiązką lasera"

Nie uważam twórców tego opisu za idiotów,
ale czy oni nie wiedzą, że można kupić ultradźwiękowy dalmierz
z naprowadzaniem za pomocą wiązki laserowej?
Przecież to w ich interesie.

Zauważ, że dla takiego ultradźwiękowego dalmierza hasła:
również pasują.

Brakuje prostej, podstawowej informacji.
Jako inteligentny człowiek - musisz przecież to widzieć.

Nawet jak pracujesz dla Boscha, bądź czerpiesz korzyści finansowe ze
sprzedaży ich produktów,
bądź kupiłeś ich produkt i się z nimi utożsamiasz, musisz widzieć
ewidentne braki elementarnej informacji.
Mam czytać instrukcję obsługi przed zakupem, aby pośrednio na podstawie
opisu sposobu pomiaru,
dojść do wniosku, że to może być pomiar polegający na zmierzeniu czasu
przebycia drogi wiązki laserowej?

Wybacz.

No dobrze, ale przecież ja nie szukam konfliktu.
Toż przecież napisałem, że widzę zastosowanie dalmierza laserowego do
pomiaru.
To wszytko.
Czy możesz zbadać, czy Twój przyrząd umie zmierzyć poziom tafli wody na
kilkanaście metrów w dół?
A może opisz swoje doświadczenia.
Ja jestem laikiem w tej kwestii, gdyż nie miałem takiego dalmierza nawet w
ręce.
Wtedy naprawdę byś pomógł i faktycznie wniósłbyś coś wartościowego do
dyskusji.

S.

Re: czujnik cisnienia jako czujnik poziomu
http://www.bosch-do-it.pl/boptocs2-pl/Majsterkowicze/Narz%C4%99dzia/PL/pl/hw/Dalmierze/95299/PLR+25/24115/3165140532471/index.htm

No ale co maja napisac ?
"Dalmierz laserowy, naprawde laserowy, k*, NIE ultradzwiekowy".

No, czasem warto.
2mm dokladnosci ... jak oni to zrobili ? Moze jednak inaczej niz czasem ?

Dawniej uzywalo sie do tego generatora impulsow o zmiennej czestotliwosci,
liniowo narastajacej, zdudnienie czestotliwosci odbieranej i nadawanej
dawalo czestotliwosc roznicowa zalezna od czasu przelotu.
Ale to i tak wymagalo wielkiej dokladnosci ..

Wystarczy w miednicy na podlodze, albo kaluzy ..

a w instrukcji zapis ze do obiektow przezroczystych (szklo, woda) nie
mierzy.

J.

Re: czujnik cisnienia jako czujnik poziomu
Skoro są popularne 2 typy urządzeń do pomiaru odległości, które zawierają
laser:
a) z metodą pomiaru: ultradźwiękową
b) z metoda pomiaru: laserową
Producent musi napisać:
metoda pomiaru "dwukropek" laserowa lub ultradźwiękowa.

Brakuje podania metody pomiaru. To wszystko.
To tak jakby powiedzieć "grubościomierz"
i używać tej nazwy do suwmiarki i mikrometru.
Metoda pomiaru: linijka przesuwna lub śruba mikrometryczna

http://www.jensign.com/opto/speedoflight/pulsedelay.jpg

Patrząc na ten oscylogram z Tektronixa, to zrobiłbym tak:
Mierzyłłbym czas z rozdzielczością 1024x mniejszą za pomocą zegara np. 50
MHz.
czyli teoretycznie dokładność coś ok 2cm.
Potem to narastające zboczę sygnału echa przemiatałbym zwiększając o jeden
bit poziom wyzwalania.
Za każdym razem ponawiałbym pomiar.
Przy pewnym poziomie n zmieni się cyfra o 1. Dodałbym n/1024 okresu do
wyniku pomiaru czasu.
Oczywiście nachylenie należałoby "popsuć" do ~ 25ns od podstawy do
wierzchołka piku.

Raczej chyba wymagało to zwiększenia czasu pomiaru.
Rozdzielczość miernika częstotliwości się zmniejszyła.
Dokładność wynikała zapewne ze źródła częstotliwości wzorcowej.

Czyli pewnie, Twój pomysł z pływającym styropianem rozwiązałby temat.
S.

Re: czujnik cisnienia jako czujnik poziomu

To wtedy, kiedy nie była potrzebna wielka dokładność pomiaru.
Jak chcesz dużą dokładność, to robisz pomiar w trochę bardziej
skomplikowany sposób. Mogę trochę pomieszać, ale generalnie doprowadzasz
do powstania fali stojącej modulując laser odpowiednią częstotliwością
(oczywiście przemiatasz częstotliwość). Potem zwiększasz częstotliwość i

sprawdzasz kolejne, przy których masz falę stojącą. Możesz tak dojechać
do bardzo dużej dokładności. Tak przynajmniej opowiadał nam gość od
pomiarów wielkości nieelektrycznych, ale że to było "parę" lat temu, a
ja jakoś nie bardzo miałem z tym do czynienia to mogę coś mieszać. Wtedy
wydawało się to całkiem rozsądne i z grubsza zgodne z obserwacjami czy
raczej zasłyszeniami o pracy ówczesnych dalmierzy (gdzie np wprowadzało
się przybliżenie wartości pomiaru do urządzenia). Podobno dawało się
wtedy (połowa lat osiemdziesiątych) mierzyć z dokładnością rzędu
centymetra na ok 1.5km tą metodą. Oczywiście bez komputerka nie ma co do
tego tematu podchodzić.
Po prawdzie przypomniałbym sobie jak to faktycznie miało się mierzyć,
tylko tak jakoś lenistwo i te sprawy...
Metoda ze zdudnieniem jest prosta i stara - radiowysokościomierze
lotnicze działały (i pewnie dużo z nich wciąż działa) na tej zasadzie,
ale nie uzyskiwały w ogóle podobnej dokładności, za to nie wymagały
skomplikowanego (jak na ówczesne czasy) otoczenia.

Pozdrawiam

DD

Re: czujnik cisnienia jako czujnik poziomu

Ale w laserze tak nie doprowadzisz, chyba ze z dokladnoscia
interferometryczna.

No owszem, mozna wyslac troche impulsow z pewna czestotliwoscia, potem
polaczyc odbiornik z modulatorem, poczekac az sie ustabilizuje
czestotliwosc, potem wypuscic inna serie, i liczyc na to ze opoznienia w
torze sprzezenia sa takie same ... sprobowac mozna ..

Ale tu mamy 2mm w kieszonkowym urzadzeniu. 12ps, albo jak kto woli 75GHz.
Nie mowie ze tyle musi tam drgac, ale daje pojecie o skali trudnosci.
To nawet trudno wygenerowac impuls o takim czasie narastania ... choc niby
wspolczesna technika lasery fs zna.

J.

Re: czujnik cisnienia jako czujnik poziomu
Mi to raczej tak wyszło:
12ps to dla dokładności 1 mm
24ps dla 2mm
S.

Re: czujnik cisnienia jako czujnik poziomu

Próbuję sobie od jakiegoś czasu przypomnieć dokładniej, o co tam
chodziło, i jakoś nie mogę natrafić na żadne sensowne opisy. Fakt, że
jakoś specjalnie mi nie zależy, ale denerwuje, że nie pamiętam.
Mocno wydaje mi się, że pracowało się na częstotliwościach modulujących
(dość oczywiste), tylko nie bardzo pamiętam, na czym to niby miało
polegać. Miała to być modulacja (AM/FM? chyba jednak AM) impulsów
(sinusem) i praca na sygnale zdemodulowanym.
Na pewno nie rozpatrywaliśmy tego tematu na poziomie impulsów lasera.
Aha, określenie "fala stojąca" może nie jest faktycznie najlepsze, ale
chodziło o falę odbitą od celu i złapanie minimum po zmieszaniu z falą
nadawaną (czy raczej modulującą). W tym sensie metoda jest podobna do
wspomnianej przez Ciebie.
Pomiar miał się odbywać tak, że najpierw trzeba było złapać pierwsze
zero (węzeł), co dawało największą wartość pomiaru, potem kolejne dające

większe dokładności itd. Z tego dawało się złożyć wartość mierzoną i
uzyskać dobrą dokładność. Sam czas pomiaru nie był bardzo krótki
właśnie
ze względu na konieczność "złapania" kolejnych wartości.

Pierwsze pytanie na wykładzie nt metody pomiaru i wspomnienie o pomiarze
czasu zakończyło się przywołaniem tego rzędu wielkości i pytaniem: "to
czym to chcecie mierzyć?" Przypomnę: połowa lat osiemdziesiątych w Polsce.

Pozdrawiam

DD

Re: czujnik cisnienia jako czujnik poziomu

Mozliwe, wtedy jeszcze nizsza czestotliwosc, i schodzimy na stopien
trudnosci radiowysokosciomierza, ale ...

Przesuniecie fazowe mozna mierzyc czy bezposrednio czy mieszajac, ale nadal
te 12ps straszy.

To rozumiem, tylko mam watpliwosci czy dokladnosc bedzie wystarczajaca na
te 2 mm.

Czyli dalmierze czolgowe juz byly, ale geodezyjne nie wiem czy
dokladniejsze niz 1m ..

J.

Re: czujnik cisnienia jako czujnik poziomu

Namierzyłem takie teksty:

http://rab.ict.pwr.wroc.pl/~kreczmer/dyplomy/prace/2007/praca_dyplomowa-Grzegorz_Soroko.pdf

http://etacar.put.poznan.pl/dariusz.pazderski/data/SLiNR_w9.pdf

Widać, że tematy nie są zbyt popularne, ale daje się coś znaleźć. Chyba
dokładniej już mi się nie chce szukać, ale z chęcią poczytam o wnioskach
;)
Mocno mi się tylko wydaje, że była mowa o doprowadzeniu do zerowego
przesunięcia fazy.

Pozdrawiam

DD

Site Timeline