Autotransformator

Jak łone to zrobili. Nie ma siana że rolka nie zwiera minimum dwóch sąsiednich zwojów. I się nie grzeje nie przepala drut. Czy to dlatego że napięcie na zwój jest tak małe że wydziela się mała moc i da radę ta moc się rozproszyć?

Reply to
kogutek444

W dniu 2014-03-07 02:27, snipped-for-privacy@gmail.com pisze:

Takie wstępne i na szybko przemyślenie: a czy przypadkiem z tych dwóch zwojów nie robi się jakby jeden, tylko puszczony dwoma drutami?

Reply to
Adam

W dniu piątek, 7 marca 2014 14:17:34 UTC+1 użytkownik Adam napisał:

Nie. One nie są zwarte na całej swojej długości tylko w jednym miejscu. Tak jak byś na transformator toroidalny zamkniętą pętle z drutu miedzianego zrobił. Mam autotransformator pod którego mogę podłączyć obciążenie 1kW. To duży transformator. Jak bym na takim kilowatowym transformatorze zrobił zwarty zwój to by się drut z którego byłby zrobiony stopił.

Reply to
kogutek444

W dniu 2014-03-07 14:27, snipped-for-privacy@gmail.com pisze:

Czy 1kW to dużo? Pojęcie względne ;)

Swego czasu złomowaliśmy w firmie takiego dziada, co go trzeba było nieść we dwóch. Szczotka przypominała wielkościowo kółko od fotela. Nie pamiętam szczegółów, ale zwój był gdzieś tak grubości palca u ręki.

Musiało to mieć chyba co najmniej z 5 kW.

W pracowniach szkolnych (w szkołach średnich) bywały szafy z auto-trafem

2 lub 2,5kW.
Reply to
Adam

W dniu piątek, 7 marca 2014 15:53:39 UTC+1 użytkownik Adam napisał:

A mój dziadek spod Sosnowca strącił chujem odrzutowca. Mniej więcej z takim samym sensem napisałem co Ty o mocy i wielkości. jak wiesz dlaczego się nie grzeje to napisz. jak nie wiesz a Cie to zainteresowało to nic nie pisz tylko czekaj aż taki co wie napisze.

Reply to
kogutek444

W dniu 2014-03-07 14:51, Ukaniu pisze:

Pomimo to zdarza się przepalenie uzwojenia w najczęściej używanym miejscu.

Zagadka nr 2: widziałem kiedyś autotransformator 50 A, złożony z 2 spiętych równolegle 25 A, z suwakami na jednej osi. Jak w tej konstrukcji zapanowano nad prądami wyrównawczymi ?

Reply to
PeJot

W dniu 2014-03-07 02:27, snipped-for-privacy@gmail.com pisze:

Może ślizgacz ma odpowiednia konstrukcję , i nie zwiera zwojów.

Reply to
LS

W dniu sobota, 8 marca 2014 15:45:15 UTC+1 użytkownik LS napisał:

Niemożliwe. To prymitywna konstrukcja. U mnie zwiera więcej niż jeden zwój.

Reply to
kogutek444

W dniu sobota, 8 marca 2014 18:21:38 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:

Do tematu a autotransformatorze to co napisałeś ma się nijak. Załóż sobie nowy temat " jeden drut kontra dwa druty". Ten temat jest o zwarciu zwojów i zwarciu pomiędzy sąsiednimi zwojami i dlaczego się nie grzeje.

Reply to
kogutek444

Dnia Fri, 07 Mar 2014 15:53:39 +0100, Adam napisał(a):

Autotransformator laboratoryjny 2,5kVA to nic nadzwyczajnego.

Reply to
badworm

W dniu sobota, 8 marca 2014 21:48:58 UTC+1 użytkownik badworm napisał:

W takim 2,5kVA zwoje się nie zwierają przez rolkę?

Reply to
kogutek444

W dniu 2014-03-08 18:47, snipped-for-privacy@gmail.com pisze:

za dużo czytasz identyfikatora na tej grupie cytujecie podobnie źle, ale skrajnie inaczej :)

Reply to
Jawi

W dniu sobota, 8 marca 2014 23:05:45 UTC+1 użytkownik Jawi napisał:

Jeśli masz coś do napisania w sprawie jaka mnie przez moment zainteresowała to będę wdzięczny? Jak nie to spadaj na bambus.

Reply to
kogutek444
Reply to
Robert Wańkowski

W dniu 2014-03-07 02:27, snipped-for-privacy@gmail.com pisze:

Tak, głównie dlatego że napięcie na zwój jest niewielkie, a rezystancja szczotki nie pomijalna. Dodatkowo problem jest zmniejszany przez szczotkę o specjalnej konstrukcji w autotransformatorach ze szczotką ślizgową (ale może rolkowe też?) tj. taka szczotka przewodzi anizotropowo -- rezystancja w kierunku wybieraka jest wyraźnie mniejsza aniżeli rezystancja szczotki w prostopadłym kierunku.

pzdr mk

Reply to
mk
Reply to