ATmega8 i przetwornik ADC

BawiEA% siEA% trochEA% AVRami, a dokB3%adnie ATmega8 i mam pewien problem, =
raczej wB1%tpliwoB6%E6 i proszEA% o pomoc. OtF3%BF konstruujEA% coB6% na =
ksztaB3%t
termometru do samochodu z pomiarem napiEA%cia i o ile z magistralB1% 1-
Wire (DS18B20) na mam problemu, o tyle z pomiarem napiEA%cia tak.

PrzeczytaB3%em, BF%e przetwornik ADC pracuje z wewnEA%trznym napiEA%ciem
odniesienia 2,56V lub z napiEA%ciem podanym na pin AVCC. U mnie napiEA%cie
odniesienia, o ile dobrze rozumiem, to 12V i nie wiem, czy tyle mogEA%
podaE6% na ten pin. WymyB6%liB3%em wiEA%c, BF%e zrobiEA% dzielnik napiEA%ci=
a z dwF3%ch
rezystorF3%w 1K i 2K i dziEA%ki temu bEA%dEA% miaB3% na wyjB6%ciu 4V (o ile=
 dobrze
policzyB3%em):

Uwy 3D% Uwe / (R + R1) 3D% 12V / (1K + 2K) 3D% 12V / 3 3D% 4V

W zwiB1%zku z tym mam pytanie: czy idEA% w dobrym kierunku? Jestem dosyE6%
poczB1%tkujB1%cy, wiEA%c pewnie i dzielnik napiEA%cia BC%le zrobiB3%em.

Jest moBF%e gdzieB6% w sieci jakich przykB3%adowy schemat pomiaru napiEA%ci=
(niekoniecznie 12V).

DziEA%kujEA% za pomoc.

Pozdrawiam,
Gusioo.

Re: ATmega8 i przetwornik ADC

Zacznijmy od tego ze pewnie zasilasz ten procek napi─Öciem 5V i do AVCC
te┼╝ pod┼é─ůczasz 5V. I na wszystkich wej┼Ťciach nie mo┼╝esz przekroczy─ç
5,5V. Napięcie odniesienia to jest twój dokładny wzorzec napięcia do
kt├│rego por├│wnuje si─Ö mierzone napi─Öcia. Nie moze to by─ç 12V poniewa┼╝:
1. AREF musi by─ç nie wi─Öksze ni┼╝ AVCC.
2. Te twoje 12 volt├│w to pewnie napi─Öcie w instalacji samochodowej i ono
ma od 12,5 do 14,5 voltów i mnóstwo zakłóceń.
Wbudowane napi─Öcie odniesienia ma niby 2,56 V ale ma du┼╝e rozrzuty w
zale┼╝no┼Ťci od egzemplarza procka. Podobno od 2,4 do 2,7V. Ale nie jestem
pewien bo sam go nie u┼╝ywam. Je┼Ťli ca┼éo┼Ť─ç uk┼éadu zasilasz przez
regulator np 7805 to mo┼╝esz r├│wnie dobrze pod┼é─ůczy─ç AREF i AVCC do tego
samego 5V do kt├│rego pod┼é─ůczasz VCC procka. O ile nie przeszkadza ci nie
najlepsza dok┼éadno┼Ť─ç tego regulatora. Wtedy zakres pomiarowy napi─Ö─ç
wej┼Ťciowych jest 5V.
  Zamiast linowego regulatora mo┼╝esz da─ç regulator impulsowy o lepszej
stabilno┼Ťci a dok┼éadno┼Ť─ç ma i tak lepsz─ů ni┼╝ te wbudowane ┼║r├│d┼éo :) Na
przykład TSR-2450 >
https://www.distrelec.com/ishopWebFront/catalog/product.do/para/keywords/is/Stabilizator_impulsowy_1_A,_styki_78xx,_SIL3/and/language/is/pl/and/shop/is/PL/and/series/is/1/and/id/is/01/and/node/is/35379.html

Zalet─ů impulsowego jest tez to, ┼╝e si─Ö nie grzeje w przeciwie┼ästwie do
liniowego 7805 ale to ju┼╝ zale┼╝y dod tego ile pr├│─ůdu bierze tw├│j uk┼éad.
Je┼Ťli chcesz mie─ç dok┼éadniejszy pomiar to do AREF podpinasz np
LM336Z/2,5 zasilany z 5V przez rezystor 1kOhm. Wtedy masz zakres
pomiarowy 2,5V. Wszystkie mierzone napi─Öcia musisz sprowadzi─ç do
warto┼Ťci nie przekraczaj─ůcej 2,5 V np przy pomocy dzielnik├│w. Mo┼╝esz te┼╝
z 12V uzyskać 9V liniowym regulatorem 7809, wygładzić kondensatorkiem np
220uF i z tego napi─Öcia uzyska─ç tylko dla AREF stabilne czyste 5V
układem LM336Z/5.0 zasilanym z 9V przez rezystor 2kOhm. Wtedy możesz
mierzy─ç napi─Öcia od 0 do 5V. No prawie bo do warto┼Ťci o 4,88mV mniejszej :)

Re: ATmega8 i przetwornik ADC

Czyli dam spokF3%j napiEA%ciu, za duBF%o kombinowania jak na tak maB3%y
ukB3%ad ;-)

DziEA%ki za odpowiedBC%.

Pozdrawiam,
Gusioo.

Re: ATmega8 i przetwornik ADC

Czyli dam spokój napięciu, za dużo kombinowania jak na tak mały
układ ;-)

Dzi─Öki za odpowied┼║.

Pozdrawiam,
Gusioo.

No nie przesadzaj. Nie jest tak trudno, je┼Ťli to nie ma by─ç jaka┼Ť kosmiczna
dok┼éadno┼Ť─ç. Zostaw procka z wewn─Ötrznym napi─Öciem odniesienia, czyli ok 2,5V
Do nogi AREF daj kondensator 100n. Do pomiaru napi─Öcia wstaw dzielnik
oporowy na przykład 100k/20k wtedy dostaniesz dla 12V -> 2V a max 15V->2,5V
To co z dzielnika trzeba jeszcze odfiltrowa─ç, najlepiej kondensatorem, ew
plus jeszcze jeden opornik i kondensator.razem to 4 lub 6 element├│w.
To niedu┼╝o, warto spr├│bowa─ç. Do pomiaru kontrolnego wystarczy, jedynie
trzeba
otrzymany wynik skalibrowa─ç, tz przemno┼╝y─ç przez sta┼é─ů, ┼╝eby plus minus si─Ö
zgadza┼éo. Spokojnie dostaniesz wynik z jedn─ů cyfr─ů po przecinku. Wi─Öcej
chyba nie trzeba.

Zbyszek

Re: ATmega8 i przetwornik ADC
cia do

Jak chcesz sobie poE6%wiczyE6% to nie ma co sie zraBF%aE6% tym BF%e trudn=
o :)20%
MoBF%esz  wszystko spiB1%E6 razem do 5V czyli AREV,AVCC i VCC, lub jak p=
isaB3%20
kolega wB3%B1czyE6% wewnEA%trzne napiEA%cie odniesienia. Do pomiaru napi=
EA%cia z20%
instalacji 12V wystarczy. Tylko przed wyB6%wietlaniem musiaB3%byB6% przep=
uB6%ciE6%20
przez filtr cyfrowy BF%eby za bardzo wskazania nie skakaB3%y. Pomiar20%
temperatury zrobiE6% na DS1621 czy DS1821.
W sumie to zabawa po to BF%eby siEA% czegoB6% nauczyE6% i mieE6% satysfak=
cjEA%, BF%e20%
sam zrobiB3%eB6% bo raczej nie bEA%dzie to taF1%sze niBF% kupiony termome=
tr20%
samochodowy.

--20%

Re: ATmega8 i przetwornik ADC

AREF to si─Ö chyba fizycznie nie dopina do AVCC i VCC.
Zdaje mi si─Ö, ┼╝e odniesiesie prze┼é─ůcza si─Ö programowo.

Re: ATmega8 i przetwornik ADC

Jak siEA% wB3%B1czy programowo to masz 2,56V (teoretycznie). Jak podB3%B1=
czysz20%
do 5V razem, z AVCC i VCC to masz referencjEA% 5V. Tak mi siEA% w kaBF%dy=
m20%
razie wydaje :)

--20%

Re: ATmega8 i przetwornik ADC

Programowo si─Ö prze┼é─ůcza w sensie takim, ┼╝e wybierasz czy ma by─ç
napi─Öcie wewn─Ötrzne 2,56V, czy to, co podasz z zewn─ůtrz. Jak wybierzesz
zewn─Ötrzne, to podajesz co┼Ť na nog─Ö VREF, mo┼╝e by─ç to samo co AVCC :)...
Nie da si─Ö programowo w┼é─ůczy─ç VREF=AVCC bez zwierania tych n├│┼╝ek...

Pozdrawiam
Konop

Re: ATmega8 i przetwornik ADC

Prosz─Ö spojrze─ç na schemat blokowy przetwornika ADC na str. 193 pdf-a.
Bit REFS1 w rejestrze ADMUX odpowiada za wyb├│r pomi─Ödzy wewn─Ötrznym
┼║r├│d┼éem 2.56V a napi─Öciem AVCC. ┼ü─ůczenie nogi AREF do +5V mog┼éoby by─ç
nieprzyjemne dla wewnętrznego źródła przy omyłkowym ustawieniu rejestru
ADMUX na b11xxxxxx.

Pozdrawiam
Grzegorz

Re: ATmega8 i przetwornik ADC
 to samo20%

W takim razie B3%B1czenie nogi AREF do dowolnego innego niBF% 2,56 napiEA%
cia20%
mogB3%oby byE6% nieprzyjemne dla wewnEA%trznego BC%rF3%dB3%a. Ja na przyk=
B3%ad uBF%ywam20%
4,096V.

--20%

Re: ATmega8 i przetwornik ADC

Zale┼╝y jak─ů wydajno┼Ť─ç pr─ůdow─ů ma do zewn─Ötrzne ┼║r├│d┼éo. Chodzi┼éo mi
g┼é├│wnie o to, ┼╝e ustalenie napi─Öcia referencyjnego na warto┼Ť─ç AVCC nie
wymaga ┼é─ůczenia n├│┼╝ek AREF i AVCC.

Pozdrawiam
Grzegorz

Re: ATmega8 i przetwornik ADC

Bo to ma byE6% zabawa edukacyjna, do tej pory bawiB3%em siEA% 89C2051, ale
stwierdziB3%em, BF%e cena jest zbliBF%ona do ATmegi i zapragnB1%B3em pozna=
E6% coB6%
nowszego.

Nie mam zamiaru tym handlowaE6%, jedynie zrobiE6% dla siebie, sprawdziE6%,
czy dziaB3%a i wB3%oBF%yE6% do szuflady ;-)

PokombinujEA% z wiEA%kszym dzielnikiem, aBF% tak dokB3%adnie byE6% nie musi=
.

DziEA%kujEA% za odpowiedBC%.

Pozdrawiam,
Gusioo.

Re: ATmega8 i przetwornik ADC

Więc uważaj, ATMega8 moze być złym wyborem.

http://tinyurl.com/kp86bd

Nie wiem na ile to aktualne z nowymi ATMega8.

Re: ATmega8 i przetwornik ADC
Witam
W AVT masz gotowy zestaw kt├│ry Ci─Ö chyba zadowoli, ATMEGA8, DS, pomiary
napi─Öcia, temperatury i pr─ůdu w zakresie napi─Ö─ç samochodowych.
Co do stabilno┼Ťci pomiar├│w napi─Öcia Atmeg─ů nie by┼ébym a┼╝ tak krytyczny,
dok┼éadno┼Ť─ç jak─ů potrzebujesz zapewni Ci wewn─Ötrzne ┼║r├│d┼éo odniesienia z
du┼╝ym zapasem, tylko mam kilka uwag:
- filtruj mierzone napi─Öcie filtrem RC
- zalecane jest by rezystancja źródła nie była większa niż 10K
- u┼Ťredniaj wynik z kilkudziesi─Öciu pomiar├│w, 64 to taka dobra liczba, nie
dzielisz tylko przesuwasz wynik
- nie przejmuję się wewnętrznym opornikiem do AVCC, daję zalecany dławik i
kondensator, mam jakie┼Ť przeczucie ┼╝e pozbawienie uk┼éadu tego d┼éawika
mogłoby ubić wewnętrzny opornik i nie tylko ....
- dobrze przemy┼Ťl gdzie si─Ö z miernikiem podepniesz, nawet najdok┼éadniejszy
sprz─Öt nie zast─ůpi dba┼éo┼Ťci o zasad─Ö pomiaru, masa byle gdzie i zasilanie
byle sk─ůd da zupe┼énie przypadkowe odczyty.

Re: ATmega8 i przetwornik ADC

Nie chcEA% gotowca, lutowaE6% potrafiEA%, a zB3%oBF%enie kita do tego siEA%
sprawdza ;-)

DokB3%adnoB6%E6 mi nie jest potrzebna, wystarczy jak pokaBF%e "caB3%oB6%ci=
".

Pozdrawiam,
Gusioo.

Re: ATmega8 i przetwornik ADC
Wszystko zale┼╝y od podej┼Ťcia, masz poprostu zestaw uruchomieniowy :)
wy┼Ťwietlacz zwykle si─Ö podpina tam gdzie podpi─Öli go w zestawie, rozwi─ůzania
z tego zestawu s─ů do┼Ť─ç inteligentne, mo┼╝na si─Ö conieco nauczy─ç, p┼éytka nie
ma jakich┼Ť b┼é─Öd├│w powoduj─ůcych ┼éapanie ┼Ťmieci, wi─Öc kupienie p┼éytki by
napisa─ç w┼éasny program jest optymalnym rozwi─ůzaniem.

I to uzyskasz z bardzo du┼╝ym zapasem

Piotr

Re: ATmega8 i przetwornik ADC

MiaB3%em jeden zestaw AVT-518 (programator 2051) i spEA%dziB3%em dwa dni na
dojB6%ciu do tego, dlaczego przetwornica (5V-12V) nie dziaB3%a. WedB3%ug AC=
miaB3%em mieE6% 16V-20V przy nie obciB1%BFonej, a miaB3%em 3V. W koF1%cu p=
oddaB3%em
siEA% i poszedB3%em do znajomego elektronika (ja poczB1%tkujB1%cy samouk
jestem), ktF3%ry spEA%dziB3% nad tym kolejnB1% godzinEA%.

W koF1%cu okazaB3%o siEA%, BF%e byB3% bB3%B1d na pB3%ytce: noga -- o ile d=
obrze
pamiEA%tam -- 12 i 13 scalaka UCY7400 nie byB3%y zwarte, ot zapomnieli, a
kit dedykowany byB3% poczB1%tkujB1%cym. Od tej pory BF%adnym kitom nie ufam=
, a
przynajmniej mam satysfakcjEA%, BF%e coB6% sam zrobiEA% (albo i nie).

Roch :-)

Re: ATmega8 i przetwornik ADC
cu poddaB3%em

Kity majB1% swoje zalety.Z reguB3%y to pB3%ytka dwustronna z metalizacjB1%
20%
otworF3%w. Jak robisz sam to albo B3%B1czysz drucikami na uniwersalnej a=
lbo20%
bawisz siEA% positivem czy termotransferem. AwaryjnoB6%E6 takich samorF3%
bek20%
doB6%E6 duBF%a zwB3%aszcza jak ma pracowaE6% w ciEA%BFkich warunkach ja=
k np20%
samochF3%d. A tak kupujesz pB3%ytkEA% i elementy (lub samB1%) i masz duBF%
B1%20
szansEA%, BF%e zadziaB3%a po zB3%oBF%eniu. PF3%BCniej moBF%esz jB1% sobi=
e przystosowaE6% do20%
innej aplikacji traktujB1%c jako zestaw uruchomieniowy. NajtaF1%szy20%
bezbolesny sposF3%b BF%eby zaczB1%E6 bawiE6% siEA% mikrokontrolerami. Po=
dejrzewam20%
BF%e niepowodzenia przy uruchamianiu samorF3%bek zniechEA%ciB3%y sporB1% =
iloB6%E620%
poczB1%tkujB1%cych.

--20%

Re: Re: ATmega8 i przetwornik ADC

Ale Autorowi wB1%tku nie chodziB3%o o kupno zestawu, a o to, aby siEA%
pobawiE6% :-)

Tak jest w datashicie. Dodaj kondensator jakieB6% 100pF blisko wejB6%cia
ukB3%adu. Bez niego przetwornik gB3%upieje, zwB3%aszcza, jeB6%li =
indukcyjnoB6%E6
B6%cieBF%ek do BC%rF3%B3a sygnaB3%u jest spora. I tego w datashicie nie =
ma.

I tu jest problem. Atmel spieprzyB3% robotEA% i w Mega8 piny zasilania
cyfrowego i analogowego sB1% po prostu zwarte. SprawdBC% to miernikiem =
:-)
Najlepiej je zewrzeE6% na pB3%ytce, indukcyjnoB6%E6 pogarsza sprawEA%,
prawdopodobnie przez B3%apanie zakB3%F3ceF1%. PamiEA%taj o =
kondensatorach
blokujB1%cych zasilanie! Powinny byE6% przy kaBF%dym pinie do ktF3%rego
podB3%B1czone jest Vcc, i to blisko pinF3%w.20%

Zgoda, zgoda, zgoda :-)
I na koniec: w dzielniku napiEA%cia stosuj rezystory 1%. ZwykB3%e =
wEA%glowe
sB1% cholernie niestabilne.

Pozdrawiam,
PP
:-)

Re: ATmega8 i przetwornik ADC

O, to siEA% przyda, bo normalnie bym zastosowaB3% rezystory takie jakie
mam i dziwiB3%bym siEA% dlaczego nie dziaB3%a, albo dlaczego BF%yje wB3%asn=
ym
BF%yciem.

Roch.

Site Timeline