Akumulatorki AA\AAA

ile cykli ładowań są one w stanie wytrzymać zanim pójdą do kosza ?

Reply to
Grzegorz

W dniu poniedziałek, 5 listopada 2018 16:10:12 UTC+1 użytkownik Grzegorz napisał:

Od groma. Moje najstarsze paluszki używane do zasilania latarek czy myszki mają już chyba z 10 lat. Trudno powiedzieć ile było cykli ale sporo. Nie mają oczywiście jakiejś potężnej pojemności, ale działają.

L.

Reply to
Lisciasty

W dniu 2018-11-05 o 18:04, Lisciasty pisze:

Moje eneloopy 10 letnie, a może i więcej, mają 92-94% pojemności. Tyle wymierzyłem. Inne firmowe już nie tak dobrze, ale tez nieźle. Wynalazki z allegro leżą jeszcze gdzieś, ale mimo połowy wieku tamtych, padły już dano temu. Obecnie musiałbym dokupić komplet, to wybór mam oczywisty. Zgadując - sadze, ze ilość cykli to 100 - 200.

Reply to
Jawi

W dniu 05.11.2018 o 19:28, Jawi pisze:

Dobre to 1000 cykli swobodnie. Tutaj napisane, że nawet do 3000.

EdiM

W dniu 05.11.2018 o 19:32, EdiM pisze:

wspominał w myszce są wieczne, to już w latarce nie. bo prąd jest zdecydowanie większy, a pozostawienie przez kilka tygodni w stanie głębokiego rozładowania niekorzystne. potem ( u mnie) jedne mają pojemność 2.100 inna 3.700 inna 470mAh. i co z nimi zrobić? jak długo pociągną pracując 3 w szeregu? reasumujac: wszystko zależy od zastosowania. im miejszy prąd i szybsze zauważenie rozładowania tym bardziej zbliżamy się do wspomnianych 1000 cykli. im większy prąd -aparat, lampa błyskowa mocna lararka i sporadycznego sposobu użytkowania - tym akumulatory stają sie bardziej zawodne

ToMasz

Reply to
ToMasz

W dniu 05.11.2018 o 19:50, ToMasz pisze:

Działa, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby zabić akumulator po jednym naładowaniu. Podstawa, to akumulatory powinny być naładowane. Oczywiście jak pracują w szeregu to cały czas ten sam zestaw. Większość starszych akumulatorków NiMH nie lubiła braku naładowania dłużej niż miesiąc. Eneloopy stanowiły nową jakość w tej materii.

Pozdrawiam EdiM

Reply to
EdiM

Dnia Mon, 5 Nov 2018 19:57:14 +0100, EdiM napisał(a):

NiMH tez ? Bo patrzac na efekt pamieciowy, to im naładowanie szkodzi.

No tak, ale to bylo w NiCd, MH ponoc juz nie ...

W dniu 06.11.2018 o 06:53, J.F. pisze:

Akumulator NiMH rozładowany, według specyfikacji ma 1V/celę (przy małym prądzie rozładowania). Jeśli ma znacząco mniej to już z dużym prawdopodobieństwem został trwale uszkodzony. Taki stan miałem na myśli.

Reply to
EM

Jakiś czas temu J.F. twierdził (cytując instrukcje NASA), że NIMHy należy przechowywać zwarte.

Reply to
Marek

Wydawało mi się że poprzednio. tak twierdziłeś o nimh a nie nicd.

Czy na pewno ta instrukcja dotyczyla użytkowania czy może jednak czynności BHP baterii przeznaczonych do utilzacji? Trzeba pamiętać, że na stacji kosmicznej czynność BHP mają szersze zastosowanie i zakres działań niż czynności statutowe.

Reply to
Marek

W dniu wtorek, 6 listopada 2018 08:51:55 UTC+1 użytkownik EM napisał:

Hm to się nieco kłóci z moim doświadczeniem, sporo zabawek dziecięcych mam pędzonych takimi ogniwami i często się dzieje że dziecko porzuci gdzieś zabawkę która sobie drenuje energię aż akumulator padnie zupełnie. Zupełny pad mam na myśli grubo poniżej 0,7V bo wtedy ładowarka nie widzi ogniwa. Dopiero jak się ożywi delikwenta łącząc na sekundę równolegle z naładowanym akumulatorkiem to ładowarka zaczyna go widzieć i ładowanie zaczyna się np. od 0,8V. Po naładowaniu zabawki dalej zasuwają i nie widać oznak uszkodzenia.

L.

Reply to
Lisciasty

W dniu 06.11.2018 o 09:04, J.F. pisze:

Głównie z praktyki. Znalazłem ciekawy wątek tutaj:

tam jest fajny link:
jest napisane między innymi, że rozładowanie do nie mniej niż 75% nominalnego napięcia, czyli standardowo 0,9V jest w celu zabezpieczenia przed uszkodzeniem. Z drugiej strony jest też coś na temat nadmiernego rozładowania i odwrócenia polaryzacji dla pakietów szeregowo. Właśnie odwrócenie polaryzacji jest szkodliwe. No może przesadziłem, że jednokrotne rozładowanie do zera zabije akumulator, chociaż ktoś w tamtym wątku na końcu to potwierdza. Generalnie ciekawy materiał.

Reply to
EM

Moze sie pomylilem przy pisaniu - ale to bylo tak dawno, ze tylko o NiCd.

Ale nie, skleroza tez mnie zawodzi - NiCd, ale z roku 1994

NiMH chyba juz byly dostepne.

To bylo raczej na ziemii, zeby po wsadzeniu do rakiety byly dobre.

strona 17, "Experience has shown that the most damaging battery activity has been intermittent use in combination with open circuit stand. Whereas, the least damaging state has been cold temperature storage of discharged battery with its cells short-circuited."

Choc od strony 18 sa kolejne zalecenia, moze to i takie na satelicie chodzilo.

O, i zalecenie 4 ze strona 21 ciekawe - lepiej zostawiac w ladowarce co laduje C/60 do C/100, niz naładowane ... I zalecenie nr 7 oraz 9 ... i w ogole wszystko ciekawe :-)

a tu macie li-ion

i cos o nickel-hydrogen
i o NiMH
"To date, there is no objective evidence with which to recommend the proper method for storage and handling of NiMH cells upon shipment. This is particularly critical due to limited data points that indicate open circuit storage at room temperature for 60 to 90 days will result in irrecoverable capacity loss. Accordingly a test plan was developed to determine what method of mid-term to long-term storage will prevent irrecoverable capacity loss. The explicit assumption is that trickle charging at some rate above the self-discharge rate will prevent the irreversible chemical changes to the negative electrode that result in the irrecoverable capacity loss Another premise is that lower storage temperatures, typically 0 C for aerospace customers, will impede any negative chemical reactions."

A tu energizer

"Prolonged Storage under Load Maintaining a load on a battery past the point of full discharge may cause irreversible changes in the battery chemistry and promote life-limiting phenomena such as creep leakage. "

I badz tu madry ... a) rozladowac NiMH, ale nie za bardzo ... i do lodowki ?

b) kupic eneloopy i d* nie zawracac :-)

J.

P.S. Technologia od 1994 mogla sie zmienic ...

W dniu 06.11.2018 o 12:33, Lisciasty pisze:

No OK, Patrząc na datasheet wychodzi, że to może nie jest tak bardzo zabójcze. Tylko dlaczego wyrzuciłem już większość akumulatorków, które były dłuższy czas nie ładowane? Żadnego jeszcze nie zajechałem cyklami pracy. Owszem, niezbyt dużo ich używam.

Miałem też kilkadziesiąt kg "nowych" akumulatorów GSM, które były długo składowane. Kilka próbowałem ożywić. Bez sensownego rezultatu.

Reply to
EM

W dniu 06.11.2018 o 13:26, J.F. pisze:

To chyba z czasów zimnej wojny wprowadzanie w błąd przeciwnika :)

Pozdrawiam

Reply to
EM

Które Eneloopy mają 3700?

Dziwne - używam Eneloopów od kiedy są dostępne, w aparatach fotograficznych i lampach błyskowych. Do dzisiaj nawet najstarsze działają bez problemu. Oczywiście za każdym razem rozładowanie do końca i ładowane w starej, dobrej BC-700. Maksymalnym prądem czyli 700 mA. Nie stwierdzam istotnych różnic pojemności.

Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:2767774957$ snipped-for-privacy@squadack.com... Hello ToMasz,

Moje najstarsze, a sa mlodsze od Twoich, juz niestety nie sa tak dobre - BC-700 przerywa im ladowanie za wczesnie przy 700mA.

500mA jeszcze dziala dobrze.

A nie maja duzo cykli - za to dlugo lezaly w stanie naladowanym i otwartym :-)

W dniu 05.11.2018 o 16:10, Grzegorz pisze:

Trudo osądzić - używam e-papierosa i o ile wyroby zasilające noname, pożegnałem po 3-4 latach, to mam też "baterię", która zawiera "akumulator markowy" i ładuję ją, tak gdzieś od końca 2013 roku.

Reply to
rry

Użytkownik "EM" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:prs4ep$or3$ snipped-for-privacy@node1.news.atman.pl... W dniu 06.11.2018 o 13:26, J.F. pisze:

To raczej bylo wewnetrzne opracowanie, nie do publikacji ... choc kto wie, jak to w USA wygladalo.

Troche mnie zaskoczylo, ze mamy skan papieru - nie bylo postaci elektronicznej ? Czy byla, ale w dziwnym formacie i bez rysunkow ...