Akumulator - NiCd czy NiMh ?

Chodzi o mały akumulatorek, na 3.6V (mniej więcej).
Ma mi to podtrzymywać zegar PCF 8583 na wypadek utraty głównego zasilania.
Niby można by dać CR2032 , ale - mimo, że to wystarczy na parę lat - to
potem może być problem
z wymianą (użyszkodnik nie będzie miał za bardzo dostępu do bebechów).

Więc wolałbym dać akumulator - pewnie mu spadnie nieco pojemność z czasem,
ale
jak dam ze -150mA to pewnie wystarczy i tak nawet na długie przerwy (znaczy
nie spodziewam się więcej niż kilkadziesiąt godzin).
Na przykład taku ACCU-170/3 z TME, tylko że to NiMH jest.

I tak się zastanawiam - czy coś mi to robi ? Istotne może jest to, że w
urządzeniu może panować dość wysoka
temperatura - nawet kilkadziesiąt stopni (tak awaryjne, ale muszę się z tym
liczyć).
Poniżej zera to chyba nie grozi. Najchętniej dałbym do tego akumulatorka
jakiś specjalizowany chip do ładowania
i nadzorowania (oczywiście w miarę niedrogo).

Możecie się rzucić sugestiami ?

Re: Akumulator - NiCd czy NiMh ?

To daj go w jakimś fajnym gnieździe na panelu czy z tyłu obudowy, aby można
było po tych 5-10 latach wymienić

--
Irokez

Re: Akumulator - NiCd czy NiMh ?

Jeżeli wystarczy CR2032 (bo jak rozumieć kilkadziesiąt godzin i 150mAh?) to
ją daj.
Akumulator nie wytrzyma dużo dłużej. W PCtach stosowano na początku
akumulatory, obecnie tylko bateryjki.

--
Desoft

Re: Akumulator - NiCd czy NiMh ?

czy to cr czy nicd, nimh i tak musisz wykonac dojscie z zewnatrz,
wiec dlaczego nie CR?
nicd to chyba zly pomysl, nie specjalnie lubi doladowania,
cr wprost przeciwnie nie lubi glebokiego rozladowania, wiec w Twoim
przypadku wydaje sie ze litowa bedzie odpowiedniejsza.

pzdr

Re: Akumulator - NiCd czy NiMh ?

ładowalna bateria litowa z serii MLxxx ?
http://batimex.pl/towary.php?idzastosowania39%4&idzastosowanianad39%3

--
Pozdr.
Michał

Re: Akumulator - NiCd czy NiMh ?
82%(a):

B3%wnego  =

99% siC4%99 z  =

Akumlatory sie nie nadaja na tak dC5%82ugi czas, daj
kondesator supercap, sC4%85 na 5V, pojemnnoC5%9Bc dobierz
aby na kilka godzin wystrczyC5%82.

-- =

Pozdr
JanuszK

Re: Akumulator - NiCd czy NiMh ?
Wymiana baterii to będzie problem - bo obudowa nie leży w mojej gestii, poza
tym musi być wodoszczelna.
Ale jeszcze pogadam...

A może bateria i kondensator ?
Kondensator przy krótkich zanikach wystarczy i zapobiegnie ciągnięciu wtedy
z baterii.
A jak kondensator padnie - to wtedy bateria.

Hm ?

Re: Akumulator - NiCd czy NiMh ?
82%(a):

Ale po co ci bateria? zajrzaC5%82em do pdf-a,
prad zasilania 200uA, napiC4%99cie od 2,5 do 6V, dasz 5V przez diodC4%99=

(drugC4%85 musisz wtedy daC4%87 pomiedzy masC4%99 i minus LM-a aby pd=
nieC5%9BC4%87 wyjC5%9Bcie)
to np 0.5F kondesator wytrzyma IMHO caC5%82y dzieC5%84, bC4%99dziesz =
miaC5%82 dC5%82uC5%BCsze
przerwy?

-- =

Pozdr
JanuszK

Re: Akumulator - NiCd czy NiMh ?

Ale po co ci bateria? zajrzałem do pdf-a,
prad zasilania 200uA, napięcie od 2,5 do 6V, dasz 5V przez diodę
(drugą musisz wtedy dać pomiedzy masę i minus LM-a aby pdnieść wyjście)
to np 0.5F kondesator wytrzyma IMHO cały dzień, będziesz miał dłuższe
przerwy?

nie mam pojęcia. Urządzenie będzie "domowe", więc pewnie w grę wchodzą
"normalne" zaniki napięcia, jakie się zdarzają.
Ale może być tak, że ktoś będzie mieszkać w rejonie, gdzie mu wyłączą
prąd
na dłużej...
Chociaż, wtedy to będzie miał większe problemy niż utrata zegara :)

no ale ok, pomyślę jeszcze...

Re: Akumulator - NiCd czy NiMh ?

prąd

Mi się raczej kojarzą prądy rzędu 200nA, a nie 200uA.
Kilka lat temu wybierając RTC wybrałem PCF8563 - prąd podtrzymania zegarka
przy 3V jest typowo 250nA.
Zakładając, że w układzie zasilanym 5V na RTC jest 4V3, a zegarek staje przy
1V no to przy 0.1F mamy 1320000s czyli 15 dni.
Na początku prąd będzie większy, poza tym typowy to nie maksymalny, ale bym
zakładał, że tydzień wytrzyma bez pudła.
Można dać 0.2F - jest mniej więcej taki sam.
I oczywiście do zasilania nie wolno dać diody Shottky.
P.G.

Re: Akumulator - NiCd czy NiMh ?
Dnia 21-02-2011 o 09:33:50 Piotr GaC5%82ka <piotr.galka@cutthismicromad=
e.pl>
napisaC5%82(a):

99%

Ale tu jest pytanie o PCF 8583, a jemu firma podaje max pobC3%B3r na 20=
0uA.

-- =

Pozdr
JanuszK

Re: Akumulator - NiCd czy NiMh ?

Pytanie było faktycznie konkretnie o ten typ, ale między wierszami
wyczytałem, że urządzenie jest dopiero projektowane i może lepiej zmienić
scalak, niż dobierać 10 razy większy SuperCap.

Ale nawet dla 8583 te 200uA to przesada przy dyskusji o podtrzymaniu, bo
wtedy on nie jest w operating mode tylko raczej w clock-mode i zasilanie
jest między 2 a 10uA (zależnie od napięcia).
P.G.

Re: Akumulator - NiCd czy NiMh ?
Daj baterię litową, nie alkaliczną.
Aczkolwiek rozumiem sprawę od strony usera, bo mi własnie padła po może 8
latach latach bateria podtrzymująca w telefaksie Ricoh, i wg serwisówki to
prawie na drobne części muszę rozebrać, w tym co najgorsze mechanikę, no bez
sensu.

Re: Akumulator - NiCd czy NiMh ?

To daj dużo większą, wytrzyma mimo samorozładowania 20 lat a potem chyba
już nie będzie problemu.

Site Timeline