Re: Bakje doet het niet meer

Excuses voor het dubbelposten, ik had na 1,5 dag nog geen reactie en dacht dat het beter in nl.hobby.elektronica zou passen. Nu gecrosst naar nl.hobby.elektronica.

Ik ben nog steeds aan het meten, maar kon de storing niet localiseren. Het bleek dat de print op 1 punt geen verbinding maakte met het chassis. Na dat verholpen te hebben kreeg ik hem wel zendend door de VCO in te stellen, maar verrassing: hij zendt op 1 band ongeacht de kanaalinstelling op 27.205, en op de lage band overal op 27.045. Ontvangst lijkt niet in orde, maar is wat lastig checken met de bak ernaast staande.

Reactie van Winpie:

Dag Jawade, > > Ergens in de PLL lijkt wat niet goed. De PLL omvat meer dan de VCO. > Vaak zit er nog een tussenmixer in om met zo min mogelijk kristallen > alle benodigde frequenties te genereren. Door de jaren heen is > behoorlijk wat met bakkies geklooid (om meer kanalen te maken) > waardoor er op internet veel te vinden is. Zie achter een schema te > komen, en eventueeleen blokschema van hoe het PLL circuit werkt. > Vervolgens kun je serieus aan het foutzoeken gaan. > > Het is overigens wel vreemd dat hij zendt op een andere dan bedoelde > frequentie daar normaliter het zenderdeel geblokkeerd wordt als de PLL > uit synchronisatie is (via de "lock detector" output op de PLL chip).

Ik heb alles rond de VCO en het PLL-IC gecontroleerd, ziet er allemaal goed uit. Zie ook boven. Schema van zo'n oud bakkie is niet te achterhalen. Ik heb al 2 trimmers geprobeerd, geen verschil. Ik vind het ook vreemd dat 'ie op de hele band zendt, klaarblijkelijk heeft de kanalenkiezer geen effect.

Met vriendelijke groeten, Jawade.

--
Nieuw! hosts file manager, voor bewerken enz.  In 2012 veel vernieuwd.
http://jawade.nl/     HexEditor, Diskeditors+MBR-rebuilder, POP3lezer,

Dat lijkt me sterk want al die bakkies (op zijn minst de Nederlandse versies) hadden op een paar na hetzelfde schema.

Blijft verwarrend want sommige hadden aan de buitenkant een knopje meer en op de print een jumper minder :o)

Reply to
BOFH

Nee, dit is een Superstar 2000 met 200 kanalen en 5 modulaties. Hij is 32 jaar geleden gekocht maar is nog als nieuw. Op de werking nu na dan. Ik heb hem na zo'n 30 jaar weer aangesloten, en hij deed het goed, maar de volgende dag was het opeens mis.

[...]

:

LMGTFY

Cybernet chassis PTBM131A4X het zelfde als bijna alle 27 mhz setjes uit die tijd, de legale setjes hadden alleen een andere eindtor slechts een band xtal en de ssb modulator was niet bestukt maar de printplaat is gelijk.

--
73 Andre PE1RDW
Reply to

Andre v Schaijk schreef op Wed, 16 May 2012

17:01:21 +0200 >

Hoe is het mogelijk, zo oud. Maar de mijne is anders, die is 4 x 50 ch.

Ik ken die Hycom-achtigen goed, maar ik kan je wel zeggen dat deze qua chassis wel eender is (Hycom 400 of zo) maar qua print totaal verschillend.

[...]

Jawade wrote in news:20120516$ snipped-for-privacy@Jawade.Naaldwijk.nl:

Hm.. Klinkt als een dertig jaar verwaarloosde elco, die vrywel direkt geklapt is. Zou in de buurt van de pll/vco moeten zijn...

Reply to
Sjouke Burry

Sjouke Burry schreef op Wed, 16 May 2012 16:31:24 GMT in artikel :

Even goed gekeken, niks te zien. Ik had al eerder alle elco's bekeken. Of kunnen ze ook onzichtbaar stuk gaan?

[...]

Als ze uitdrogen werken zo ook niet meer en dat is meestal niet te zien, alleen te meten.

--
73 Andre PE1RDW
Reply to

Jawade wrote in news:20120516$ snipped-for-privacy@Jawade.Naaldwijk.nl:

Inderdaad. De flinterdunne oxidelaag in een elco kan degraderen als hij heel lang zonder stroom staat. Normaal hestelt deze laag zich onder spanning. Oude apparatuur onder lage spanning een tijdje van de schrik laten bekomen(oude buisradio's e.d.) voorkomt vaak kapotte elco's. Ze herstellen zo de dunne plekken in de oxidelaag. Als het niet teveel elco's zijn, is het het simpelste ze gewoon te vervangen.

Reply to
Sjouke Burry

Andre v Schaijk schreef op Wed, 16 May 2012

19:42:10 +0200 >

Ja, maar ja, de 1e dag werkte hij prima. En zenden doet 'ie nu ook nog, alleen op de hele band dezelfde frequentie. En ontvangst heb ik niet kunnen ontdekken, alleen ruis. Ik ga nog maar eens contacten controleren, want het lijkt dat de kanalenkiezer buiten spel staat.

[...]

Sjouke Burry schreef op Wed, 16 May 2012 18:06:43 GMT in artikel :

Zou wel te doen zijn, maar ik zoek eerst nog even verder. Zenden kan 'ie, dus dat is al wat. Alleen niet goed.

[...]

19:42:10 +0200 >>

Heb je inzicht in de werking van een frekwentie synthesizer?

19:42:10 +0200 > >>

Ik heb nog weleens een PLL-boek doorgeworsteld en ik weet hoe het werkt, maar dat brengt mij toch niet bij een oplossing. Ik heb alle contacten nog eens nagelopen, die van mezelf extra (ik heb er destijds nog een aantal kanalen bijgeprutst), maar het lijkt allemaal in orde.

Speerpunt vind ik toch, dat 'ie het eerst uren gedaan heeft, en de volgende dag was het mis. Het zou aan elco's kunnen liggen, maar dan is het toch vreemd dat 'ie wel zendt. Zonder kanalenselectie. En hij zendt binnen de banden. Kies ik een andere band, dan zendt 'ie weer op een andere frequentie. Nooit meegemaakt.

[...]

Met gloeilampen heb je het zelfde gedonder. Je steekt ze vanavond aan, doet het niet. Kapot kan ie niet zijn want gisteren brandde hij nog . . . .

--
Edward
Reply to

:
19:42:10 +0200 >> >>

Dat je hier verbaasd over bent geeft me het idee dat je niet goed weet hoe een frekwentie synthesizer werkt en wat er gebeurt als er iets niet goed functioneert.

Ik zou zeggen google eens wat naar "pll frequency synthesizer" ofzo en maak je bekend met de onderdelen referentie oscillator, VCO, programmeerbare deler, fasevergelijker en loopfilter. Wat gebeurt er als de PLL op de een of andere manier "niet lockt" en wat kan daarvan zoal de oorzaak zijn.

Als je dat een beetje snapt dan kun je bijvoorbeeld de regelspanning meten en kijken hoe die reageert op draaien aan de kanaalschakelaar of aan de regelkern in de VCO.

heeft de blok diagram van oa de pll schakeling met de PLL02A en
heeft een complete uitleg van de PLL02A zelf. hier staat ook hoe je eventueel alfa kanalen kunt toevoegen, handig voor de amatuer die een CB set op 10 meter gebruiken.

Het makkelijkste om te testen als je geen counter hebt is TP3 meten of je rond de 2,5 Volt zit en de P0 tot P8 ingangen ten opzichte van het tabel in de 2de link.

--
73 Andre PE1RDW
Reply to
Andre v Schaijk

Andre v Schaijk schreef op Wed, 16 May 2012

23:50:49 +0200 > > Jawade wrote:

Bedankt voor deze informatieve links, zeker de 2e. Ik heb al deze informatie ooit gehad, ik heb er destijds alfakanalen op gemaakt en de 200 kanalen uitgebreid tot 1024+ kanalen.

Ik ben erachter, dat de PLL02A geen digitale input krijgt, maar dat de kanalenkiezer wel codes afgeeft. Het moet op het printje van de kan. kiezer zitten. Ik heb daar alle diodes doorgemeten, die zijn goed.

Ik ben er dus dichtbij, maar heb even pauze genomen. Ik heb het idee dat de massa los ligt. Wordt vervolgd.

[...]

Jawade stelde dit idée voor :

Ondanks de problemen die jij hebt met de superstar , vind ik het toch leuk om te lezen en te volgen. ;-)

Suc6 :-)

--

Chi pecora si fa, il lupo mangia

Johan