Re: Bakje doet het niet meer

"Jawade" schreef in bericht news:20120516$ snipped-for-privacy@Jawade.Naaldwijk.nl...

Pasq schreef >

Excuses voor het dubbelposten, ik had na 1,5 dag nog geen reactie en dacht dat het beter in nl.hobby.elektronica zou passen. Nu gecrosst naar nl.hobby.elektronica.

Ik ben nog steeds aan het meten, maar kon de storing niet localiseren. Het bleek dat de print op 1 punt geen verbinding maakte met het chassis. Na dat verholpen te hebben kreeg ik hem wel zendend door de VCO in te stellen, maar verrassing: hij zendt op 1 band ongeacht de kanaalinstelling op 27.205, en op de lage band overal op 27.045. Ontvangst lijkt niet in orde, maar is wat lastig checken met de bak ernaast staande.

Reactie van Winpie:

Ik heb alles rond de VCO en het PLL-IC gecontroleerd, ziet er allemaal goed uit. Zie ook boven. Schema van zo'n oud bakkie is niet te achterhalen. Ik heb al 2 trimmers geprobeerd, geen verschil. Ik vind het ook vreemd dat 'ie op de hele band zendt, klaarblijkelijk heeft de kanalenkiezer geen effect.

Met vriendelijke groeten, Jawade.

--
Nieuw! hosts file manager, voor bewerken enz.  In 2012 veel vernieuwd.
http://jawade.nl/     HexEditor, Diskeditors+MBR-rebuilder, POP3lezer,

Hoi Misschien heb je hier wat aan , is ook een Superstar , maar geen 2000
het is het schema van de 3900.
het is wel weer enkele jaren geleden , maar de link werkt nog, da staan ook
nog veel meer bakkies in met schema, misschien kan je da een van de anderen
bakkies gebruiken ,

http://www.servicedocs.com

met vriendelijke groet en suc 6
mapako
Reply to
mapako

inderdaad helemaal niets, even kijken welke reader gebruikt wordt: X-Newsreader: Microsoft Windows Live Mail 15.4.3555.308

Tja, dat verklaart heel veel.

--
73 Andre PE1RDW
Reply to

Johan schreef op Thu, 17 May 2012 23:16:46 +0200 in artikel :

Bedankt voor de belangstelling. Ik ben er nog niet uit, de kanalen- kiezer doet het, maar op de PLL02A kan ik geen codes meten. Ik ga een ander bakje versieren om te vergelijken.

[...]

Jawade

mapako schreef op Fri, 18 May 2012 14:11:20 +0200 in artikel :

Bedankt voor de link, maar ik heb inmiddels een schema.

Misschien kun je een echt nieuwsprogramma nemen zoals bv Thunderbird. Wat je nu hebt is niks.

[...]

Jawade schreef op Sat, 19 May 2012 10:11:42 +0200 in artikel :

:

oa

de

in

Even toevoegen: hij zendt dus wel, en ik kan de frequentie verdraaien met de VCO. Dat is natuurlijk niet normaal.

[...]

El 19-05-12 10:29, Jawade escribió:

Dit klopt, het is niet normaal dat hij kan zenden zonder gesloten PLL. Normaal wordt het zenderdeel dan geblokkeerd aan de hand van de lock detect uitgang.

Is dit wellicht een bakkie dat al eens door iemand anders "gemodificeerd" is? Ik ken wel mensen die de lock detect buiten werking gesteld hebben om met externe oscillator te kunnen werken. Zo niet, dan zou het mij niets verbazen dat de PLL chip stuk is.

--
Wim
PA3DJS

Wimpie schreef op Sat, 19 May 2012 15:46:59 +0200 in artikel :

Nee, alleen ik ben er aan geweest, en ik heb niets veranderd, Wel de bandkristallen en 256 kanalen per band gemaakt.

Ik heb een oude Hycom-achtige opgesnord, als ik daar meet op de PLL, meet ik tov de common op P0 tm P4, 0 Ohm of een hoge weerstand, afhankelijk van de programmacode. Een bij de Superstar +/- 50 Ohm of een hoge weerstand. Volgens mij moet die 50 Ohm ook 0 Ohm zijn.

Maar dat zou niet de oplossing zijn, hij zou het toch moeten doen want de hogere lijnene hebben wel een 0 Ohm. (schakelbaar, door mij gemaakt destijds).

[...]

On Sun, 20 May 2012 16:22:58 +0200, Jawade wro= te:

0 =

42
-

een

en

L. =

=

ng =

an =

de weerstand meten is een valkuil bij digitale schakelingen, je zult ech= t =

de lijn nivo's moeten meten omdat er bv een inverter ergens tussen kan =

zitten. dus aanzetten en meten of er 0 of 5 volt op de P0 tot P8 pootjes staat e= n =

of die bij elk kanaal hoger een binaire waarde lager wordt.

--

73 Andre PE1RDW
Reply to

Andre v Schaijk schreef op Sun, 20 May 2012

18:07:23 +0200 in artikel :

te:

t =

n =

Goed idee, ga ik doen.

[...]

Jawade schreef op Sun, 20 May 2012 18:11:31 +0200 in artikel :

18:07:23 +0200 in artikel :

te:

t =

n =

Ja, dat gaat veel beter. Klopt allemaal. Zou dan toch die PLL02A de geest gegeven hebben? Ik dacht eigenlijk dat die dingen moeilijk kapot te krijgen zijn. Ik heb geen rare dingen gedaan.

Wel zette ik op de Hycom-achtige de spanning verkeerd om, de connector in de bak was nogal uitgelubberd. Toen ik hem aan zette, begon het te stinken, gelijk uitgezet. Gelukkig deed 'ie het nog. :-) Ik heb ook geprobeerd te schakelen met P5, die niet in gebruik is, (22 kan.) maar dat deed niks. Beveiligd zeker.

[...]

"Jawade" schreef in bericht news:20120520$ snipped-for-privacy@Jawade.Naaldwijk.nl...

(......)

Reply to
BOFH

BOFH schreef op Sun, 20 May 2012 19:50:21 +0200 in artikel :

Dat had anderen ook kunnen gebeuren. Het is zo'n connector met de pootjes vlak bij elkaar, en een ribbel erin tegen verkeerd om aansluiten. Die ribbel is bij dat bakkie nogal afgesleten, de hele connector trouwens, en hij moest precies andersom dan bij de Superstar. Vergissing is dan snel gemaakt. Je verwacht niet dat hij erin kan op de verkeerde manier. Normaal zit er een kortsluitdiode die zordt dat de zekering springt, maar die diode is verdwenen. 't Is een bakkie waar veel aan geprutst is. Blijkbaar issie ook veel gewend. :-)

[...]

Niemand heeft het tegendeel beweert.. Maar.. Je doet geen rare dingen, maar het ding is wel verkeerdom gepoold. Als dat niet raar is weet ik het niet meer.. En dan lezen we verder...

Helemaal niet raar... Ribbels verslijten nu eenmaal...

Ook dat is niet raar.. Diodes verdwijnen vaak..

Tegen ompolen is niets bestand. Jammer dat je de defecte diode nooit hebt vervangen door een andere diode. Trouwens... De zekering gaat defect als je em ompoolt. Als de diode de geest geeft dan is de meest waarschijnlijke oorzaak dat de zekering ooit is vervangen door een zwaarder type, of zelfs is doorverbonden... Joh.. Wat een normale toestanden allemaal...

Ben benieuwd naar de volgende aap uit de mouw....

--
Groet,

Pasq
Reply to
Pasq

Hahaha... Prutsers en spitbakken: nooit een goede combo...

--
De Omnibus non disputandum
Reply to

voor alle eerlijkheid, voorzover ik kan lezen was het niet Jawade zijn bak (de superstar) die verkeerdom was aangesloten maar slechts een vergelijk bak.

--
73 Andre PE1RDW
Reply to