Oscillator het zelfde als een signaalgenerator of functiegenerator ?

Beste,

Ik wil de Vu meters van mijn Technics se-a900 kalibreren, dat doe je volgens de service handleiding een oscillator.
Nu is mijn vraag is een oscillator het zelfde als een signaalgenerator of functiegenerator?

Gr. Marco

Re: Oscillator het zelfde als een signaalgenerator of functiegenerator ?

Een oscillator is een elektronische schakeling die een bepaalde frequentie
opwekt.
In jouw service handleiding moet wel staan welke frequentie en spanning er
gebruikt moet worden om te calibreren.
De signaalvorm zal zeer hoogst waarschijnlijk sinus zijn. :-)

Een signaal of functiegenerator is een meetinstrument wat sinus, driehoek
en blokvormige signalen kan opwekken bij een regelbare amplitide (lees
spanning) en frequentie.
Die zou je dus een heel uitgebreide oscillator kunnen noemen.
Kun je daar wat mee?

Re: Oscillator het zelfde als een signaalgenerator of functiegenerator ?

Beste,
Omdat het om een versterker gaat moet ik dit 2 keer uitvoeren (Linker en rechter kanaal).
Ik citeer de service handleiding:

Apply a 1kHz signal to the input terminal so that the output voltage of the speaker terminal is 8,94v (adjust the signal level with the attenuator of AF oscillator).

Adjust VR909(Lch)and VR910(Rch)so that the power meter indicates 10W.

Dit is een leuk klusje met de juiste apparatuur, Velleman heeft zoals ze het noemen de LAB2 dat is een oscilloscoop, functiegenerator en voeding in 1.
Kan ik deze voor dit klusje gebruiken (moet 'm nog aanschaffen)?

Gr. Marco

Re: Oscillator het zelfde als een signaalgenerator of functiegenerator ?

Die kun je daarvoor gebruiken. Wel een beetje veel geld voor een eenmalige
afregelaktie.
Maar ik neem aan dat je dat zelf verantwoord vind.
Wat ik nog mis is een True RMS voltmeter om de spanning (bij 1 kHz) die je
moet instellen, te meten.
RMS (Root Mean Square) is de effectieve waarde van de wisselspanning.
Een Oscilloscoop geeft op het beeld alleen de top-top waarden van de
spanning weer.
Ik ken de LAB2 niet op detail maar misschien geeft hij ook op de display de
RMS waarde, dan ben je klaar.
(Een scoop beeld is op het oog niet nauwkeurig)
Anders moet je e.e.a. omrekenen van Top-Top waarde naar RMS waarde.

Dat kan met een online calculator op:
http://www.referencedesigner.com/rfcal/vrms-to-vpeak-conversion.php

Pas op met een toongenerator aan een versterker je kan gemakkelijk je
speakers opblazen.
Dat is mij eens gebeurd toen de toongenerator op 18kHz stond, wat ik niet
door had, en ik de volumeknop opdraaide omdat ik niets hoorde :-(  Dat
resulteerde in 2 kapotte tweeters van een drieweg speakersysteem.
Gelukkig is het al jaren geleden geleden en zijn ze onder garantie
vervangen.

Re: Oscillator het zelfde als een signaalgenerator of functiegenerator ?
snipped-for-privacy@googlegroups.com... >> >>> Beste, >> >>>
e >> >>> volgens de service handleiding een oscillator. >> >>> Nu is mijn v
raag is een oscillator het zelfde als een >>> signaalgenerator of >> >>> fu
nctiegenerator? >> >>> >> >>> Gr. Marco >> >> >> >> Een oscillator is een e
[...]

Ik ben in het bezit van een Fluke true rms multimeter, die moet ik aansluit
en op de speakeraansluiting, ik zal dus mijn speakers niet opblazen.
Dat is klote dat je je speakers had opgeblazen gelukkig voor jou garantie w
erk.
Bedankt voor je antwoorden en uitleg.

snipped-for-privacy@gmail.com wrote: > Op maandag 3 februari 2014 23:31:32 UTC+1 schreef (on
[...]
erator? >> >>> >> >>> Gr. Marco >> >> >> >> Een oscillator is een elektroni
> [...]
 een drieweg speakersysteem. Gelukkig is het al jaren geleden geleden en zi
jn ze onder garantie vervangen. Beste, Ik ben in het bezit van een Fluke tr
[...]

(on)wijs man

Zou ik dit ook met een wav file van 1kHz kunnen doen ipv een toongenerator?

Re: Oscillator het zelfde als een signaalgenerator of functiegenerator ?

Uiteraardt!

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...
Re: Oscillator het zelfde als een signaalgenerator of functiegenerator ?

(on)wijs man

Zou ik dit ook met een wav file van 1kHz kunnen doen ipv een toongenerator?

Ja hoor dat kan. Als je maar de juiste ingangsspanning kunt instellen.
Zo bespaar je de aanschafkosten van de LAB2. :-)

Site Timeline