LOI opgave 2

Een ohmse weerstand van 100 ohm staat parallel aan een capasitieve weerstand van 100 ohm. Wat is de totale weerstand?

a. 200 ohm b. 100 ohm c. 144 ohm d. 28 ohm

Zeg het maar... Ook deze is moeilijk.

Reply to
Gert

"Gert" schreef in bericht news:4b63615a$1 snipped-for-privacy@news4us.nl...

Gert Gert ********

:=) frits

Reply to
Frits

Wat is het antwoord dan en hoe kom je erop?

Reply to
Gert

Ik doe trouwens zelf niet die cursus, ik heb al sinds 1993 een elektronica diploma. Een vrouwelijke collega is ermee bezig.

Reply to
Gert

Als ze nu in serie stonden zou ik aan een impedantie van 144 Ohm denken. Parallel zo'n 70 Ohm, maar dat antwoord komt niet voor. Het is dan ook al heel erg lang geleden.

Hans

"Frits" schreef in bericht news:4b6362c6$0$728$ snipped-for-privacy@textreader.nntp.internl.net...

Reply to
Hans

Het is zò dat Hans formuleerde :

Precies, maar LOI wil de antwoorden via internet en dan alleen a,b,c of d.

LOI is dus gewoon fout bezig.

Reply to
Gert

"Gert" schreef in bericht news:4b63615a$1 snipped-for-privacy@news4us.nl...

Dat "capacitieve weerstand" zit me niet lekker. Bij condensatoren (en spoelen) praat je niet over "weerstand" maar over "impedantie". Ook bij een parallelschakeling spreek je over "impedantie".

Even zonder rekenwerk. Als je een condensator en een weerstand parallel zet, verwacht je dat de totale impedantie afneemt. Dus 200ohm, 100ohm en 144ohm zijn te hoog. Maar... 28ohm is veel te laag. Dan zou de impedantie lager zijn dan wanneer je twee weerstanden van 100ohm parallel zet. Net als bij de vorige opgave wordt kennelijk alleen maar naar de weerstand gekeken en die blijft gewoon 100ohm.

(De impedantie van de parallelschakeling komt in de buurt van de 70ohm.)

Mogelijk ben je dus niet eens zoveel vergeten maar ben je niet aan deze rare manier van vragen stellen gewend. Of heb je zelf de vraagstelling aangepast?

petrus bitbyter

Reply to
petrus bitbyter

Ik neem aan dat er toch wel een hoofdstukje theorie behandeld is voor deze vragen gesteld werden. Daar staat vast wel in hoe het moet.

De totale WEERSTAND is 100 Ohm.

De IMPEDANTIE is lager.

P.

Reply to
P.

Nee. LOI heeft het PRECIES goed!

Sluit je ohmmeter maar aan, die meet WEERSTAND en laat 100 Ohm zien!

P.

Reply to
P.

Op 30-1-2010, heeft P. verondersteld :

Juist, dit is een zog, instinker. Hier wordt de leesvaardigheid getest.

Reply to
Dirk

"Dirk" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@mid.individual.net...

Nou, zeg dat wel. Wat wordt hier eigenlijk getest?

Kees.

Reply to
KeesC

De leesvaardigheid. Dat lukt niet kennelijk?

Als je dit met een universeelmeter meet zal hij 100 ohm aangeven. Omdat een universeelmeter met een DC spanning meet en dan heeft de (in theorie ideale) condensator een oneindig hoge weerstand en dus geen invloed op de totale weerstand. Bovendien kun je de capacitieve weerstand van de condensator alleen maar met een wisselspanning vaststellen.

Reply to
(on)wijs man

En de capacitieve weerstand is ook nog afhankelijk van de frequentie van die wisselspanning..

Reply to
Pasq

klopt maar die heb ik voor het gemak maar even weggelaten. (is trouwens geen gegeven in de vraag)

Reply to
(on)wijs man