Geluidskaart testen

Hoe kan ik de geluidskaart in mijn computer testen op de oorzaak van geen geluid geven. Software matig heb ik alles(?) geprobeerd, Kun op hardware testen zonderde computer te slopen? Bedankt Joop

(ook bij markt-electronica gelplaatst)

Reply to
Joop

Hoe kan ik de geluidskaart in mijn computer testen op de oorzaak van geen geluid geven. Software matig heb ik alles(?) geprobeerd, Kun op hardware testen zonderde computer te slopen? Bedankt Joop

(ook bij markt-electronica geplaatst)

Reply to
Joop

"Joop" schreef in bericht news:13be$49a2a637$524aab89$ snipped-for-privacy@cache4.tilbu.nb.home.nl...

  1. je kunt crossposten, in beide ng.s tegelijk posten. Dan zie je de antwoorden in beide nieuwsgroepen tegelijk.

kaart testen.

  1. kaart vervangen door een andere.
  2. boxen vervangen door andere, die kunnen namelijk ook stuk zijn......
  3. geluid afspelen, versterker van boxen en geluidskaart heel hard zetten. Meestal lekt er in zo'n geval wel wat geluid door wat je dan heel zacht hoort. Als je dan nog niets hoort (ook niet heel zachtjes) dan is de kaart (waarschijnlijk) stuk.

MRe

Reply to
MRe

"MRe" schreef in bericht news:49a2b950$0$189$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

2a. kaart testen met een headsetje
Reply to
Marcel Faas

"Joop" schreef in bericht news:13be$49a2a637$524aab89$ snipped-for-privacy@cache4.tilbu.nb.home.nl...

Als er een cd of dvd loopwerk op de geluidskaart aangesloten is kan je testen of dat geluid er wel uitkomt. Je speakers kan je bijvoorbeeld testen op een Mp3 speler of een CD loopwerk met koptelefoon aansluiting.

Je kunt testen of je wav bestanden af kan spelen, of midi

Geeft Windows bij de hardware foutmeldingen voor de geluidskaart ?

Grtz, Ben

Reply to
Ben

"Ben" schreef in bericht news:49a2feb6$0$797$ snipped-for-privacy@news.kabelfoon.nl...

De windows eigen geluiden hoor je wel ? Hoor: configuratie scherm > geluiden en audio apparaten > geluiden. Ghost

Reply to
Ghost

"Ghost" schreef in bericht news:9898b$49a5898e$535216d4$ snipped-for-privacy@cache110.multikabel.net...

Het is een Medion computer met een eigen moederbord waarvan de stuurprogramma´s niet te vinden zijn. De geluidskaart is niet te vinden met software. Een sleuf om een andere geluidskaart te proberen is niet aanwezig. Een nieuwe Windows er opzetten is een optie, maar dan ben ik alles(?) kwijt en een positief resultaat is niet gegarandeerd. Joop

Reply to
Joop

"Joop" schreef in bericht news:628d3$49a687a2$524aab89$ snipped-for-privacy@cache4.tilbu.nb.home.nl...

Download eens Knoppix en probeer of je daarin wel geluid hebt.

Groeten, Rene

Reply to
Rene

Beter zoeken, Medion heeft zelf geen moederborden gemaakt, hooguit iets afwijkende series besteld bij grote fabrikanten... Dan zit je echter niet in de electronica-hoek, maar bijvoorbeeld in een hardwarenieuwsgroep of op tweakers.net.

Alle stuurprogramma's zijn op de Medion site te vinden. Voor laptops middels het typenummer, voor desktops middels het serienummer wat op de computer is aangebracht. Het is een beetje een vervelende zoekmethode, want als de sticker met het serienummer of typenummer niet meer aanwezig is, hang je.

In de oudere desktops van Medion zaten vaak ASUS borden, later kwamen vrijwel alle borden van MSI. Met het MSI nummer van het bord zijn mogelijk bij MSI ook drivers te vinden.

Is het een laptop? Dan is een USB geluidskaart een optie. Een desktop zal toch nog wel een sleufje (PCI, PCI-e) vrij hebben voor een geluidskaart ?

--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens

Op de Medionsite is geen stuurprogramma aanwezig voor het PC moederbord VIA MS-7318. Ok bij VIA wordt geen stuurprogramma van dit type genoemd. De geluidskaart is als een blokje op het moederbord geplaats en dus niet te verwisselen, bovendien zijn er geen sleuven vrij voor een losse geluidskaart. De computer geeft aan dat er geen een is en kan daarom ook niet niet hersteld worden. Hoe wel te handelen??? Een nieuw moederbord ?? Bellen via Aldi/Medion? Met Googlen ook geen succes. Groeten van Joop

Reply to
Joop

Heb je die Knoppix CD al gedraaid? En wat gebeurde er?

De technische dienst van Aldi/Medion schijnt best goed te zijn, dus dat kan je allicht proberen. Heeft het moederbord behalve de aanduiding MS-7318 ook nog een naam toevallig? Nummers terugvinden bij MSI is niet altijd even makkelijk.

Ik ga er geen uren voor uittrekken, maar Googelen gaf om te beginnen al een ellenlang tweakers.net topic over jouw PC, waar wellicht het type geluidschip in staat vermeld. Zo niet, waarom kijk je niet eens gewoon wat erin zit?? Plaast als je er niet uitkomt eventueel ergens scherpe foto's op een website, dan kunnen anderen die chip misschien herkennen.

In de eerste plaats is het dus een MSI moederbord met een VIA chipset.

Zolas gezegd kun je op de site van Medion alleen zoeken op typenummer (bij laptops) en op serienummer (bij desktop PC's). Als je die niet hebt dan is er op de Medion site niks te vinden. De Medion site verwijst nooit naar moederborden en hun typenummers.

Bij VIA zul je ook niks vinden. Daarvoor moet je bij MSI zijn.

Zijn alle slots bezet ?

Er zijn ook USB oplossingen. Zoek maar eens op de Creative site.

Inderdaad. Bij Medion. Heb je de bon nog? Op Google gevonden dat het een ALDI PC MD8818 van nov. 2006 zou zijn en op ALDI PC's zit 3 jaar garantie.

Het geluid wordt zeer waarschijnlijk door een Realtek chip verzorgt. Kijk maar eens op de Realtek site.

--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens

Klopt, de VIA audio driver zal in dit specifieke geval ook niet werken omdat er voor 8-kanaals geluid een "companion chip" opzit. Bijvoorbeeld van Avance Logic (Realtek).

Als ie eens op zoek gaat naar Realtek AC97 audiodrivers komt ie al een heel end.

Voor 8 kanaals geluid (7+1) moet ie deze drivers hebben: Realtek 5.10.0.5211 (R1.30)

--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens

Vooropgesteld dat er een Realtek chip inzit, wat opzich wel de meestgebruikte is, maar er zijn er meer.

Ja het makkelijkste zou toch wel zijn als ie die Knoppix CD er even in deed. Dan zou hij weten of het geluid nog werkt, en wat er voor chip in zit. Dan is het zoeken van een driver veel makkelijker. Maar makkelijke oplossingen die mogen kennelijk niet...

Moet ie die Knoppix CD net hebben. En moet ie werken. Ik heb ook een Knoppix CD die het nou niet op alle machines deed waarop ik 'm losliet.

--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens