Beste type kabel voor ADSL Annex-A verlenging?

Iemand heeft mij verzocht om haar ADSL aan te sluiten,
in haar woning moet vanaf het IS-RA punt (daar waar
de KPN/PTT zegt; "tot hier en niet verder wat ons
betreft, de rest mag u zelf doen") een verlenging
worden gemaakt van zo'n 20 meter.

Mijn vraag is;
Kan ik de twee benodigde aders voor ADSL verlengen
met een hele goede afgeschermde audio kabel?
(ik heb daar nog enorme enden van over)
En zo ja, welke derde ader moet ik uit het ISRA-punt
pakken voor de afscherming?
Of is de impedantie van de audio-kabel dusdanig
verkeerd dat het frequentiespectrum van ADSL
niet beter zal worden doorgegeven dan bij gebruik
van goedkope kale koperdraad voor telefoon?

Alle advies in dezen is welkom;
Ik zoek naar de allerbeste kabel, binnen een
schappelijk budget van, laat ik zeggen, 80%2 / m.,
en een maximale dikte/diameter van 0,7 cm.
Dus met het minimaal mogelijke verlies voor
een afstand van 20 meter ADSL (pre-splitter).

Voordat mensen adviseren om een DSL modem bij
het IS-RA punt te plaatsen, en de afstand met UTP
af te leggen;
Die mogelijkheid is bouwtechnisch in deze situatie
uitgesloten ('publiek' trappenhuis bevat IS-RA punt).

Alvast dank,

Nathan

Re: Beste type kabel voor ADSL Annex-A verlenging?

Audiokabel zou ik niet doen omdat het asymmetrisch is en de telefoonlijn
symmetrisch.
Als ik jou was zou ik Cat5 UTP nemen. Eventueel ook de bekende 4-aderige
PTT-kabel (de rode en blauwe aders gebruiken). Maar met die laatste
soort kabel heb ik het met ISDN al fout zien gaan op die lengtes, dus
liever UTP.

groet, Jan.

Re: Beste type kabel voor ADSL Annex-A verlenging?

Volgens mij beschreef Nathan nou juist symmetrische audiokabel. Niet
dat-ie dat moet gebruiken hoor...

Nou niet overdrijven. De gewone ronde telefoonkabel is wat kwaliteit
aangaat vergelijkbaar met het lange stuk tussen centrale en huis.
Uitermate geschikt om dat stuk nog 20 meter te verlengen. Net als UTP.
Allemaal prima. Enige waar Nathan op moet letten is dat-ie de 2 aders
van 1 paar gebruikt (of tegenoverliggende adres in een quad, zoals de
door jou genoemde telefoonkabel).

Als het bij jou bij een dergelijke lengte met ISDN foutgegaan is, dan
lag dat vermoedelijk aan de terminatie en niet aan de kabel.

Re: Beste type kabel voor ADSL Annex-A verlenging?

Hm, ik had tussen het modem en het isra punt 20 meter telefoondraad.
Nadat ik het modem met een draad van 20cm op het isra punt aangesloten
had en de rest van de verbinding met een utp kabel was mijn snelheid
met de helft omhoog gegaan.

Re: Beste type kabel voor ADSL Annex-A verlenging?

Dat was dan zeker van dat platte telefoondraad.  Of de verbindingen
waren niet goed.

Als er 1 km telefoondraad ligt van de centrale naar je huis, met meerdere
lassen erin, dan zou het wel vreemd zijn als de laatste 20 meter ineens
zoveel invloed zou hebben.

Re: Beste type kabel voor ADSL Annex-A verlenging?

Precies. Die grijze telefoondraad is 2 x getwist, te weten rood en blauw
  voor het ene paar en wit en oranje voor het andere. Verder zit er nog
een blanke aardedraad bij. Is dus UTP.
Lassen kunnen heel lastig zijn (misschien heten het daarom lassen?).
Hoogfrequent kan spiegelen, interfereren, dat soort dingen, een beetje
vergelijkbaar met licht.
Een ander punt is dat de uitgang van het modem waarschijnlijk laagohmig
is en daardoor minder last van storing kan hebben.

Re: Beste type kabel voor ADSL Annex-A verlenging?

Maar wel CAT1 ofzo, dus CAT5 geeft allicht minder kans op storing.

Maargoed, een netjes en zonder knikken en kinken gelegd stukje van 20
meter zou inderdaad weinig uit mogen maken.

--
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.

Re: Beste type kabel voor ADSL Annex-A verlenging?

Zelf zou ik verwachten dat er meer kans op ellende is door het aan elkaar
lassen van twee verschillende types kabel dan door het verlengen van
een zeer lange kabel met een kort stukje van hetzelfde type.

De bekende norm-88 kabel voor binnenshuis bevat 1 quad van dezelfde
soort als waarvan de dikkere kabels er meerdere bevatten.  Als je daar
rood/blauw of oranje/wit uit pakt (en dus niet blauw/wit oid) dan zou
dat gewoon goed moeten werken.  Beter dan platte kabel zoals in rj11
stekertjes geperst kan worden.

Maar in de praktijk is het altijd anders dan in theorie.  Ik heb ook
wel eens 10 meter platte kabel vervangen door UTP met een niet waarneembaar
effect op de signaal/ruis verhouding...

Re: Beste type kabel voor ADSL Annex-A verlenging?
Wel netjes de nietjes door de kabel nieten, niet? ;-)

Re: Beste type kabel voor ADSL Annex-A verlenging?

Niet helemaal. Telefoonkabel, en dus ook die grijze telefoondraad, heeft
geen getwiste aderparen, maar getwiste viertallen (quads) waarin de
aders in een vierkantje liggen. Tegenoverliggende aders (rood-blauw en
wit-oranje) worden als paar gebruikt. Een ander verschil met UTP is het
lagere aantal twists per meter (een lagere spoed).

Re: Beste type kabel voor ADSL Annex-A verlenging?
Nou en of ze wel getwiste aderparen hebben, die paren zijn dan samen met
de aardedraad nogmaals getwist. Ik heb nog een rolletje van 50 meter
liggen, dus als je het zelf wilt zien, kom je maar langs.
Dat twisten storing tegengaat wisten ze heel vroeger ook al, toe werd
het ook in o.a. audio apparatuur wel een stoegepast. Het veranderd de
weerstandcondensatorspoeltransformator-eigenschappen van de kabel;-)

Veel plezier,

Gerard

Re: Beste type kabel voor ADSL Annex-A verlenging?

Klopt niet.  De originele Norm-88 telefoonkabel die gebruikt wordt door
KPN heeft geen getwiste paren maar getwiste quads zoals Nero schrijft.

Re: Beste type kabel voor ADSL Annex-A verlenging?
Sorry hoor, ik heb complete telefoon centrales voor bedrijven aangelegd,
nooit iets anders dan getwiste paren tegengekomen, ook in vingerdikke
kabels.

Re: Beste type kabel voor ADSL Annex-A verlenging?

Hebben we het hier over telefoon centrales voor bedrijven?  Ik dacht het
niet, we hebben het hier over publieke telefooncentrales.  En dan nog
niet eens over de centrales maar over de buitenbekabeling.

Nee Gerard, het is echt zo.  KPN telefoonkabels werken met twisted quads.
Ook de vingerdikke kabels.

Re: Beste type kabel voor ADSL Annex-A verlenging?
Moguh

Hangt af van het type kabel.

Vr.Gr,
Rob
--
Slim Meten is Slinks Weten;
http://www.wijvertrouwenslimmemetersniet.nl /

Re: Beste type kabel voor ADSL Annex-A verlenging?

Het zorgt ervoor dat het uitgestraalde veld kleiner is. Een bekend voorbeeld
is de in elkaar gedraaide gloeistroom draden voor een versterkerbuis.
En dat geldt dan voor 50Hz. Wil je geen afscherming of een coax met
karisterieke impedantie dan is twisten de aangewezen weg om een signaal zo
schoon mogelijk te vervoeren. Zo zijn de twists nog nauwkeuriger gelegd in
een cat 5 vs cat 3 kabel. En dat levert een beter signaal met minder storing
op.

Maurits

Re: Beste type kabel voor ADSL Annex-A verlenging?

Beiden. Telefoonkabel heeft een impedantie van 600 Ohm en UTP heeft
een impedantie van 100 Ohm. Voor ISDN heb je kabels nodig met een
impedantie van 100 Ohm (en dan is het nog kritisch).

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...
Re: Beste type kabel voor ADSL Annex-A verlenging?
Moguh

Die 600 Ω is bij 1000 Hz.
Voor lagere frequenties is de impedantie hoger, voor hogere lager. Ook
zijn reactantie en voortplantingssnelheid frequentie afhankelijk.
Vanaf ca 5 kHz is telefoonlijn wel een redelijk nette transmissielijn.
De impedantie is dan afhankelijk van het type kabel 100 ... 150 Ω.
De meeste twisted pairs zitten ook in die range.

Vr.Gr,
Rob
--
Slim Meten is Slinks Weten;
http://www.wijvertrouwenslimmemetersniet.nl /

Re: Beste type kabel voor ADSL Annex-A verlenging?
.

Als ik UTP Cat.5e gebruik, wat is dan de beste aansluiting (qua
kleuren).
Ik zie dus rood en blauw uit het ISRA punt komen, en er hangt nog een
oranje en inderdaad grijze draad bij, en nog een koperkleurig draadje,
wat er uit ziet als randaarde/ground. Op de rode en blauwe krijg ik nu
al kiestoon.
Is het verstandig om bepaalde kleur-codering van een UTP Cat.5E
te hanteren in combinatie met deze 5 aders uit het ISRA punt?
Welke kleur UTP moet dan op welke kleur PTT-lijn?

Ik begrijp dus dat audio-kabel niet zo slim is, en gelukkig heb ik ook
nog een flink end Cat.5e kabel liggen die ik hiervoor in kan zetten.
(Ik had gedacht dat juist de laagste frequenties prima zouden worden
doorgegeven in afgeschermde audiokabel..)

Alvast dank,

Nathan

Re: Beste type kabel voor ADSL Annex-A verlenging?
Moguh

De blanke draad zit aan de afscherming van de grondkabel. Werd vroeger
voor kostentellers gebruikt (bestaat dat nog?).

Paar op paar. De rest doet er niet toe. Wel heeft het paar met het
grootste aantal twists per meter de laagste kans op storing.

Je kan ook afgeschermd TP gebruiken. Microfoon kabel is afgeschermd TP.
Hoe het hoogfrequent gedrag van die kabel is weet ik niet.
STP of FTP kan ook nog. Maar het lijkt me dat UTP volstaat.

Vr.Gr,
Rob
--
Slim Meten is Slinks Weten;