VLF loop antenne

Jeg har lavet en meget simpel loop antenne med 52 meter ledning og et
trE6% kryds, for at kunne modtage ubE5%d base signaler:http://www.qsl.net /
g4cnn/vlf/vlf.htm
Det er ogsE5% lykkedes, jeg han rimeligt tydeligt modtage DHO/DH038,
Ramsloh/Rhauderfehn, Germany. Men ikke andre, det er mE5%ske ikke sE5%
sE6%rt da den station er meget kraftig.
Det er helt sikkert antenne der er fordE5%rlig. Hvordan laver jeg en
rigtigt god loop antenne til ca 20KHz? TE6%nker mest pE5% den fysike
udforming og ikke sE5% meget pE5% forstE6%rkeren (det har jeg styr pE5%).

Mikkel Lund

Re: VLF loop antenne
| Hej
|
| Jeg har lavet en meget simpel loop antenne med 52 meter ledning og et
| træ kryds, for at kunne modtage ubåd base signaler:http://www.qsl.net /
| g4cnn/vlf/vlf.htm
| Det er også lykkedes, jeg han rimeligt tydeligt modtage DHO/DH038,
| Ramsloh/Rhauderfehn, Germany. Men ikke andre, det er måske ikke så
| sært da den station er meget kraftig.
| Det er helt sikkert antenne der er fordårlig. Hvordan laver jeg en
| rigtigt god loop antenne til ca 20KHz? Tænker mest på den fysike
| udforming og ikke så meget på forstærkeren (det har jeg styr på).

> [...]

Jeg er sikker på, at hvis du prøver i _dk.fritid.hamradio_, så vil du få en
del forslag. ( Håber du har en stor grund, for det bli'r dælme en lang
antenne) :-)

mvh Ebbe

Re: VLF loop antenne
)2E%

NE5% ja den skal nok ha vE6%ret i den gruppe. Det er ikke nF8%dvendigt med
en kE6%mpe antenne se evt http://www.vlf.it/easyloop/_easyloop.htm

Re: VLF loop antenne
Hej Mikkel

Måske noget i denne stil ?

http://www.sandcastle.dk/pages/VLF-Loop.htm

Re: VLF loop antenne

Ja, feks har du nogle data pE5% den? Og evt tricks til konstruktion?

Mikkel

Re: VLF loop antenne
Hej Mikkel

Ikke mange data, men den er vel lidt over 2 meter i diameter, der
er 20 vindinger tråd på den og den afstemmes så med en kondensator
som en parallelkreds. Signalet tages ud ved hjælp af to vindinger
der ligger midt på spolen. Spolen er førøvrigt krydsviklet og lavet
i almindelig blød ledning. Jeg havde lavet afstemningen med 2 stk
parallel forbundne 500 pf drejekondensatore der blev drevet af en
motor. Hele arangementet kan drejes med en motor da den er
meget retningsfølsom er det jo nødvendig.

Re: VLF loop antenne

Okay, hvorfor er det gjort sE5%dan?

Sejt.

Er der et mestervE6%rk af en lE6%rebog om antenner man bF8%r eje?
Er der nogen der kender en hjemmeside om design af LVF antenner osv?

Hilsen Mikkel

Re: VLF loop antenne
Hej Mikkel

Fordi det er det der giver det bedste resultat. Det drejer sig om ikke
at belaste den afstemte kreds mere end højest nødvendig, da belastning
foringer Q'et i kredsen, så man kobler løst på den måde.

Der er to bøger der må betegnes som bibler på området, den
mest omfattende af dem er Karl Rothammel's "Antennenbuch",
den er på tysk, men fåes vidst på engelsk også, den anden er
"The ARRL Antenna Book".

Gå på nettet og søg på lowfer og natural radio.

Re: VLF loop antenne

Ja, okay, troede det var nok at have en forstE6%rker pE5% spolen.

Tysk, uha, det er lE6%nge siden. Kigger efter den anden.

Mange tak, der er masse at kigge pE5%.

Se evt hvad jeg har fanget ind til nu: http://www.control.aau.dk/~mmlu03/vlf

Mikkel Lund

Re: VLF loop antenne
Hej Mikkel

Husk at når du sætter en forstærker på en antenne, ja så
forstærker man også det man ikke ønsker at lytte til, bl.a.
støj forstærkes jo med.

Jeg må tilstå at jeg ikke får meget ud af det plot.

Re: VLF loop antenne

SE5% sandt som det er sagt, men strF8%m trE6%kket fra lydkortet pE5% virker
ikke spolen.

Okay. Jeg mener at have fanget tre signaler (rF8%d streg (som jeg har
lagt ind)):
HWU er fransk
GBZ er engelsk
DHO38 er tysk
http://www.qsl.net/g4cnn/vlf/vlf.htm

Billedet er blevet komprimeret lidt for meget, sE5% det er ikke helt sE5%
tydeligt som originalt.

Mikkel Lund

Re: VLF loop antenne
Hej Mikkel

Hvad mener du med dette ?

Jeg syntes nu ikke det ser ud som om der er noget signal, det hele
ligger jo nede i støjen. Hvad er det for et spectrum analyser program
du bruger ?

Re: VLF loop antenne

Okay se her; http://www.control.aau.dk/~mmlu03/capt02
GBZ er ikke pE5% billedet.

programmet hedder: Spectrum Lab

Mikkel

Re: VLF loop antenne

Ah, afstemte antenner. Jeg bruger "bredbånds" opsamlerspoler, og laver
filtreringen bagefter.

Bo //

Re: VLF loop antenne
Hej Bo

Jeg har ingen forkredsselektivitet i modtageren, så jeg laver min
selektivitet ude i antennen, ingen grund til at lukke andet ind end
det man vil lytte til, så slipper man også for en masse blandings-
fænomener og den slags.

Re: VLF loop antenne [ lidt om (mine/ølkapsel )-søger ]

Hej Max

Bo er interesseret i transienten (som funktion af tiden). Så hans
pulsopsamler skal være bredbåndet. Pulsens afklingning som funktion af
tiden, anvendes til at karakterisere metallet/vandmængden.

Sådan fungerer en puls (mine/ølkapsel)-søger faktisk også:

GoldPic 3 Pulse Induction Metal Detector:
http://home.global.co.za/~trh /

Circuit Schematic:
http://home.global.co.za/~trh/gp301n.gif

-

"Gary's Pulse Induction Metal Detector":
http://www3.telus.net/chemelec/Projects/Metal/Metal.htm
http://www3.telus.net/chemelec/Projects/Metal/Metal-Sch.png
http://www3.telus.net/chemelec/Projects/Metal-2/Metal-2.htm

-

Pulse induction metal detectors:
http://www.igkelectronics.com/theory_Pulse_induction_metal_detectors_by_iliya_kanchev.html

How Metal Detectors Work:
http://www.treasure-hunting-metal-detector.com/howmetaldetectorswork.html

http://geotech.thunting.com/cgi-bin/pages/common/index.pl?page=metdet&file=main.dat
Citat: "...Frequency shift designs include beat frequency oscillator
(BFO), phase-locked loop (PLL), and off-resonance. Induction balance
(IB) encompasses transmit-receive (TR) and very low frequency (VLF)
detectors, as well as two-box detectors that are sometimes referred to
as RF (radio-frequency). Finally, there are pulse induction (PI)
designs...."

Her er nogle svingningskreds baserede metaldetektorer:
http://geotech.thunting.com/cgi-bin/pages/common/index.pl?page=metdet&file=schematics.dat

hilsen

Glenn

Re: VLF loop antenne [ lidt om (mine/ølkapsel)-søger ]
Hej Glenn

Jeg ved godt hvad Bo går og laver og er klar over at han
ikke er radiolytter :)

Re: VLF loop antenne

Nå, ja, jeg var grov nok til at tænke på en 10 vindingers helix antenne :-)

Til lave frekvenser behøver den ikke nødvendigvis at være meget stor.
Jeg arbejder selv med opsamling af magnetiske signaler fra near-DC til
ca 500kHz, og det er med spoler på ca 0.5m2 og ca 30 vdg. Men
udformningen og skærmningen af spolen er et kapitel for sig selv :-)

Bo //

Re: VLF loop antenne

Har Du brug for en lownoise forstærker, kan jeg anbefale AD797, som jeg
selv bruger. Den holder sig under 1nV/sqrt(Hz). Hvis Du er rigtig heldig
kan jeg nok finde et print, der er bestykket :-)

Bo //

Re: VLF loop antenne [ 'Energy-sucking' Radio Antennas ;-) ]

Hej Bo

Du har vel lavet den sådan? ;-) :

REGENERATION REVISITED
The Tesla Connection
by Gary L. Peterson:
http://www.tfcbooks.com/articles/tws5.htm
Citat: "...
Typical values for the components shown are: R110%k, R210%0k, R310% S,
R4, R5, R6, R710%k, R830%k, and C110%00 :fd.  Amplifiers A1, A2 and A3
may be Precision Monolithics OP-27s.  Electrostatic shielding is
provided to reduce capacitive coupling between the two windings
Figure 1.  U.S. Patent No. 5,296,866
[
http://www.tfcbooks.com/images/articles/tws05-2.gif]
As the specific design problem was development of an optimized broadband
ELF magnetic field sensor, an active antenna with a wide frequency
response was also a criterion
..."

-

Fundet via:

'Energy-sucking' Radio Antennas, N. Tesla's Power Receiver:
http://www.amasci.com/tesla/tesceive.html
Citat: "...
The truth is quite strange
By manipulating the EM fields, we can force an electrically-small
receiving antenna to behave as if it was very, VERY large
In theory a tiny loop antenna can work as well as a longwire 1/2-wave
antenna which is 10KM long
The energy doesn't vanish, instead it ends up INSIDE the atom. By
resonantly creating an "anti-wave", the tiny atom has "sucked energy"
out of the enormously long light waves as they go by
When all is said and done, our oscillating coil has absorbed half of the
incoming EM energy and re-emitted (or "scattered") the rest
..."

hilsen

Glenn

Site Timeline