Underligt problem med ATMega32L

Jeg har et proto print med en atmega32L der der har virket fortrinligt flere
uger.
Jeg bruger en extern oscillator på 1.8432 mhz.
Pludseligt vil processoren ikke køre med mindre jeg sætter en finger på
stelplanet.....
Nogle gange kører den lige et par minutter selvom jeg ikke rører stelplan.

Der er ikke ændret i program, fusebits eller hardware.....

Hvad kan der være galt ??

Mvh
Anders

Re: Underligt problem med ATMega32L

Du belaster krystallet forkert. Prøv om en 10pF ker. ikke gør samme gavn
som din finger.

Christian Treldal

Re: Underligt problem med ATMega32L

Fra stel til plus ??

Anders

Re: Underligt problem med ATMega32L

Der menes sikkert mellem stel og de to ben på krystallet.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Jeg bruger en oscilator http://el-supply.dk/Shoppix/57808.JPG

Mvh
Anders

Re: Underligt problem med ATMega32L

Og dimsen har både VCC og OE lagt til 5V?
http://www.epson-electronics.de/cgi-bin/panamafe/panama/demand/catalog/browseCatalog.do?categoryPath=%2FQuartz+Crystal+Devices%2FCrystal+Oscillators%2FHigh+-+Frequency%2FPrecise+Crystal+Oscillator+%28PXO%29&categoryOid=-8258&tabName=Products&BV_SessionID=@@@@1702293639.1130762578@@@@&BV_EngineID=ccccaddfkldmjhgcflgcefldhgjdfhm.0

Christian Treldal

Re: Underligt problem med ATMega32L
Hej

Jeg har prøvet noget ligende, bare med en PIC18. Her var problemet at
programmerings benene ikke var holdt tilstrækkeligt lavt, det blive de
så når jeg holdte en finger på stel. Det sjove var at jeg kunne "tænde"
PICen, mens en ven kunne "slukke" den, ved at sætte fingeren på.

Hilsen Mikkel

Re: Underligt problem med ATMega32L

Hvad spænding bruger du ??
Kan din Oscillator køre ved denne (nogle kan ikke lide 3v3)
Har du monteret 100nF fra både VCC & AVCC til stel ??

Er du sikker på at du kører på den eksterne oscillator , den kommer
default fra fabrikken med den interne 1Mhz enablet ??? (Hvis du bruger
uart , så vil du hutrigt opdage en sådan fejl).

Hilsen
Carsten

Re: Underligt problem med ATMega32L

Kører 4,5V

Ja

Ja

mvh
Anders

Re: Underligt problem med ATMega32L
Er der langt fra din forsyning til dit kredsløb?
Det kunne et nogle uF måske gøre noget ved.
VH

Site Timeline