TTL 74xx

Hej.

Sad lige og gennembladrede en ældre TTL bog.
Stødte på et for mig ukendt begreb "open collector output".

Jeg kan se at eks. 7408 og 7409 er stor set identiske, lige bortset fra at
09'eren har open collector output.

Min viden omkring elektronik er ret begrænset, dog hygger jeg mig ofte med
at lave simple konstruktion.
Har ej heller nogen uddannelse inden for elektronik.
Så hvis dette burde være basal viden, så kender jeg ikke til det.

Derfor spørgsmålet, som jeg håber i vil tage seriøst.

Mvh. Allan

Re: TTL 74xx

Det svarer til en transistor i udgangen, der kun trækker nedad, altså
uden modstand til +.

Dvs. at når denne udgang er inaktiv, så er udgangen højohms.

Mange af disse open collector kan klare højere spænding på denne udgang,
end de 5 volt som kredsen normalt kan klare. Dvs. du kan trække f.eks.
12 volt ned til minus, selvom kredsen kun kører på 5 volt, da kan man
ikke med en ikke-open collector.
Bruges ofte som niveau-konverter. 5 volt <-> 12 volt.

Selvfølgelig.

Mvh Hauge

Re: TTL 74xx

Hej Allan

I tilfE6%lde af at man (busvE6%rter, busenheder) skal kunne signalere pE5%
en computerbus anvender man open collector (bipolar transistor) og
open drain (felteffekttransistor) udgange til at trE6%kke den givne
signalbuslinje ned. I enderne af bussen sidder sE5% pull-up modstande.

http://da.wikipedia.org/wiki/Bus_%28datakommunikation%29

http://en.wikipedia.org/wiki/Open_collector
Citat: "...If the output device is a MOSFET the output is called open
drain and it functions in a similar way..."

Using the I2C Bus:
http://www.robot-electronics.co.uk/acatalog/I2C_Tutorial.html
Citat: "...Both SCL and SDA lines are "open drain" drivers. What this
means is that the chip can drive its output low, but it cannot drive
it high. For the line to be able to go high you must provide pull-up
resistors to the 5v supply..."

http://en.wikipedia.org/wiki/Pull-up_resistor
Citat: "...
[fra illustration]
A circuit showing a pull-up resistor (R2) and a pull-down resistor
(R1), as well as an open collector (7407) to drive the line to the FET
only when given a low 0 V input
Some disadvantages of pull-up resistors are the extra power consumed
when current is drawn through the resistor, and the reduced speed of a
pull-up compared to an active current source. Certain logic families
are susceptible to power supply transients introduced into logic
inputs through pull-up resistors, which may force the use of a
separate filtered power source for the pull-ups.
..."

http://en.wikipedia.org/wiki/Three-state_logic#Use_of_pull-ups_and_pull-dow =
ns

Re: TTL 74xx
Hej Hauge og Glenn.

Tak til jer begge for belysning af spørgsmålet.
Det giver da en del forståelse nu.

Mvh. Allan

Re: TTL 74xx
Hej Allan

Måske du kunne have lidt fornøjelse af denne her

http://www.sandcastle.dk/artikler/Bmdk.pdf

Max

Re: TTL 74xx

Hej Max.

Ja den ser da interessant ud.
Den vil jeg da lige læse, for det er jo ikke så tungt læsestof.

Tak for det.

Mvh. Allan

Re: TTL 74xx
Hej Allan

Er du interesseret i mere af den slags, ja så send
mig din mailadresse, så sender jeg lidt mere til dig.

Max

Re: TTL 74xx

Jo tak, gerne.
Selvom jeg er oppe i årene, så kan jeg vel endnu lære et og andet.

Det nemmeste, er nok at sende til min google konto.
Der er nemlig masser af plads: allan.olsen(at)gmail.com

På forhånd mange tak.

Mvh. Allan

Re: TTL 74xx
Hej Allan

Den dag man ikke lære noget, ja der er det tiden at smide
håndklædet i ringen.

Jeg sender dig lidt de kommende dage, deler det op i små
bider så det kommer igennem.

Og sender til Thomas også.

Max

Re: TTL 74xx

Nææ - en god gammel bog. :-) Det briinger minder frem. Der var mange gode
bøger den gang.
Har du mere af den slags, så er jeg da også interesseret - for sjovs skyld.

C. Nielsen

Re: TTL 74xx

Jamen de er også begyndt at strømme ind i en lind strøm.
Meget spændede.
Ser ud til noget hyggelig aften/godnat læsning (når konen alligevel har
taget magten af fjernbetjeningen).
Vil da se at få skrevet dem ud på papir, så jeg kan sætte mig og læse hvor
jeg kan finde fred og ro.

Mange tak skal du have Max.

Mvh. Allan

Re: TTL 74xx

Du må også meget gerne sende dem til mig - det skader aldrig at få
frisket tingene lidt op :-)

badpip - snabelabe - gmail punktum com

Mvh Thomas

Re: TTL 74xx

Hej Max

Ja tak, jeg kunne, mig, der altid har været vant til at "bygge huset med
skorstenen først".
--
---
Med venlig hilsen