Transistor til at drive en del IR led

Jeg har en slags USB fjernbetjening(fra phidgets). Den har to IR led
til at sende med(i serie sE5% de pulserer ens) og en 38khz modtager.

Opgaven er at udvide antallet at IR led, sE5% den kan styre mange flere
ting i forskellige rum. Der intet problem i blot at afmontere IR led
B4%ene og lave lang ledning der virker fint over en 10-20 meter.
Jeg er desvE6%rre ikke sE5% ferm til elektronik men jeg forstille mig
noget a la:

http://www.ermicro.com/blog/wp-content/uploads/2008/12/trsw04.jpg

AltsE5% en transistor som er hurtig nok til at lave IR pulseringen. Og
stadig kraftig nok til at trE6%kke en del IR led. (genre omkring 20 stk.
F.eks. 10 parallel serier af 2 led i serie eller 5 med 4 ir led i
hver)

2n3904 er vist hurtigt nok og kan trE6%kke 200 mA. SE5% der skal nok
findes en kraftigere eller mE5%ske 3-4 parallelt. (jeg F8%nsker heller
ikke at ligge lige op af transistorens max. grE6%nse.)

I stedet for input fra en IC, kommer input direkte (fra spE6%nding) fra
de to oprindelige dioder.

Vc vil komme til at blive 12v.

Hvordan laves det lettes/ smartest ? (meget gerne en lille skitse, da
det ikke er min hjemmebane.)

Det mE5% meget gerne vE6%re muligt at starte med f.eks.  4-5 IR led og sE5%
udbygge den hen af vejen mod de sikkert omkring 20-25  stk. som F8%vre
grE6%nse.

Hvad vE6%rdi skal RB(base modstand pE5% billedet) vE6%re ? (4K7 Ohm, 0.25
Watt?) (jeg gE5%r ud fra at input fra de 2 led i serie fra
fjernbetjeninger er ca. 4-5 volt. og maks. 2 x 20mA. )

Jeg planligger at bruger fF8%lgerne IR led:
5mm IR Infrared LED 940nm
Emitted Colour : Infrared
Size: 5mm
Lens Color : Water Clear
Forward Voltage (V) : 1.5~1.6
Forward Current (mA): 60mA Continuous, 120mA peak for 10% Pulse Width
wavelength (nm):940
View Angle: 15-30 degree.

Kan nogen komme med en mere eller mindre fE6%rdig skitse med
Modstands(inkl. vE6%rdi), transistor og IR led angivelse ?  96% pE5% forh=
E5%nd
tak.

Ps er det muligt pE5% nogle mE5%de at dublere dens modtager. (en tre benet
IR sensor/demodulator, vist 38 khz. Sikkert sE5%dan en som sidder i alle
tv osv.)

PE5% forhE5%nd Tak.

- Kent (Vicky)

Re: Transistor til at drive en del IR led

Jeg ville bruge en MOSFET. F.eks. IRF530 - den er billig, rigeligt
hurtig, og kan tåle op til 22A.

http://gratisupload.dk/vis_billede/62919 /

R1 og R2 kan evt gøres lidt mindre, alt efter hvor hårdt du vil køre
dioderne. 100 ohm giver 56mA. Transistoren kan trække over 300 af disse
"kæder", så det er bare at sætte på efter behov.

Mvh Thomas

Site Timeline