Texas Lommeregnere

Kan det virkelig passe at Texas Instrument lommeregnerne fra TI serien:
f.eks. TI-82 anvender den gamle Z80 processor ? Jeg har set at en del
programmer til den er skrevet i Z80 assembler. Hvis det er rigtigt er jeg da
vildt lykkelig. Jeg troede at det maskinkode til Z80 jeg tillærte mig i de
glade Sinclair ZX81 / ZX-Spectrum dage var spildt :)

Re: Texas Lommeregnere
da

Lige præcis din 82 gør, ja!
http://www.ticalc.org/basics/calculators/ti-82.html

Min TI-89 har en motorola 68K CPU :)

Brian

Re: Texas Lommeregnere

Min gamle TI85 har også en z80 cpu.

Google efter zshell, det er det hack man bruger til at komme til at køre
sine egne z80 programmer.

Tricket er at genvejstasterne er lavet ved hjælp af pointere til de
funktioner der skal køres, så med tilstrækkelig snilde kan det lade sig
gøre at smide sit z80 program et sted i memory og så få den kørt fra en
genvejstaste.

Det er faktisk ret imponerende hvad man kan med såddan en lille cpu:)

--
  Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk

Re: Texas Lommeregnere

Ja, den er faktisk et ret vildt stykke legetøj. Og især med de hardware
modifikationer der kan laves på den. Dog bryder jeg mig ikke om måden man
taster bogstaver ind i den, så min har fået selskab af en PDA.

--
Lasse Jensen [fafler at linuxmail dot org]

Re: Texas Lommeregnere

Nu vi er i det nostalgiske hjørne, jeg har haft en TI59 i mange år , prøv se
diagrammet på denne side
http://xgistor.ath.cx/ti59.htm

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Glemte lige at fortælle at denne gut har en helt
stak vidunderlige emulatore ...... have fun :)
http://xgistor.ath.cx/files/Emulator /

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Snøft! - Dét var jo en topklasseslommeregner med magnetkortlæser! - Jeg har
selv haft een af slagsen, desværre med defekt kortlæsermotorstyring!
Datahovedet kunne i øvrigt erstatte et Bogen-tonehoved i en
spolebåndoptager, men kun hvis alternativet var ingen tonehoved. Hverken
optimalt eller vellydende, men "fysikken" passede godt, det virkede faktisk
og så fik man derved mulighed for multitrack!
:-)

Hilsen
Lars

Re: Texas Lommeregnere

Hmmm... Den har også 4-bit databus. Jeg har ikke kigget så grundigt på
det, men kan det passe at den har en 16-bit CPU og en clockfrekvens på
455kHz ?

Jeg har ikke selv TI'ere; begge mine regnere er forsynet med en Saturn
CPU, en lille 64-bit sag med adskillige hundrede instruktioner :-)

Jesper G. Poulsen

Re: Texas Lommeregnere

Den har 2 clock modes den ene er ganske rigtig på 455kHz (displayet går ud
når den køre fuld speed)
CPU'en er lidt special den har jo en Arithmetic CHIP
man kan læse om div IC til lommeregner her http://www.datamath.org
men det var ikke så meget det der var det sjove ,
det var IC'erne der var opbygget som PIGGYBACK
altså 2 ic loddet oven på hinanden ,lidt kuriøst :)

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Ret fikst, imodsætning til Saturn, der er en ren integer-processor.

Det sparer kobber :-)

Jesper G. Poulsen

Site Timeline