tænde for TV

Moderne TV skal tændes på fjernbetjeningen. Men hvad nu, hvis der er
strømafbrydelse og man ikke er hjemme og det gerne skulle være tændt
hele tiden (f.eks. i en udstilling)? Findes der en nem måde, hvorpå man
får TVet til at tænde, blot der tilsluttes 230V?

mvh
Niels

Re: tænde for TV

Uden at jeg vil lave den for dig, blot komme med et par ideer.
Så må det da være en rimelig simpel konstruktion med et par 555'ere og en
billig passende universalfjernbetjening, som "modificeres".

Når strømmen sluttes til:
1. Første timer sørger for lidt tid så fjernsynet kan "komme sig" oven på
afbrydelsen - elektrolytter der skal lades op, kredse der kører selvtjeck
mv.
2. Anden timer "trykker" på en tændknap på universalfjernbetjeningen. Den
skal afbryde igen, men ikke fortsættes cyklussen.
Holdetiden skal være passende for fjernsynet og fjernbetjeningen. Nogle
fjernsyn tænder blot man rører fjernbetjeningen, mens andre skal have et par
sekunder. Det nemmeste er nok at lade den "trykke" på fjernbetjeningen med
et relæ, gerne reed-relæ, der kobles hvor knappen sidder (det sidder jo i en
matrix, så det er jo noget nemmere hvis det holdes galvanisk adskilt ;)

Hvis jeg husker rigtigt, så er det du skal kigge på bistabile
multivibratorer (BMV).

Mvh
Morten

Re: t�nde for TV

Min flimmerkasse starter pC3%A5 det program hvor den stod da den blev
afbrudt, hvis man bare tager strC3%B8mmen. Det gjorde den forrige
flimmerkasse ogsC3%A5. PrC3%B8v engang og se hvad der sker nC3%A5r du ba=
re tager
strC3%B8mmen.

Hilsen Kim

Re: t�nde for TV

Tak! Det gør min også :-) Ak ja, så har jeg dummet mig igen. Man skal
nok tilbage til de sidste billedrørsmodelller for at have problemer med
det. De moderne flade starter fint op af sig selv efter en
strømafbrydelse.

mvh
Niels

Re: t�nde for TV

Nå, det passer så heller ikke. En nyere Philips fladskærm starter ikke
automatisk efter en strømafbrydelse, men skal tændes på remoten. Så
tilbage til start.

mvh
Niels

Re: t�nde for TV

Nå, det passer så heller ikke. Et nyere Philips fladskærms-tv starter
[...]

 - En nyere Philips Flad kan man så sikkert får til at starte efter Power
udfald i service mode'en...

Lars / Viborg

Re: t�nde for TV

Undskyld, men hvad er service mode? Jeg forsøger at få TVets typenummer
af min bekendte i dag.

mvh
Niels

Re: t�nde for TV

Nu står jeg desværre ikke selv med TVet, men får informationerne via
telefonen. Og der har været en udvikling i dag. Hvis man i menuen
deaktiverer "forældresikring" starter den op på kanal 1 efter en
strømafbrydelse. Da den skal starte på HDMI, sidder han igen med næsen
dybt i manualen. Der er sikkert også mulighed for det.

mvh
Niels

Re: t�nde for TV

Så kender jeg modellen, Philips 32PFL3312/10. Den kan starte på kanal 1
efter et strømudfald, men det burde være på HDMI. Er der nogen her, der
ved hvordan man tvinger den til det?

mvh
Niels

Re: tænde for TV
Hvad med at tilslutte TV'et til en UPS?
/Tom

Re: tænde for TV

Ja, jeg har ikke udtrykt mig ordentligt. Men her kommer resten, som jeg
burde have sagt fra starten: TV'et skal stå i en museumsudstilling, hvor
der bliver monteret rumfølere, så alt lys mv. bliver slukket, når der
ikke er personer i udstillingen. Når så gæster nærmer sig, skal det hele
starte op automatisk og altså også TV'et hvortil der på HDMI er
tilsluttet en digital "diasfremviser" (smart lille sag i øvrigt).

Slutningen på historien bliver nok, at de må købe et TV, der kan starte
op det rigtige sted, som f.eks. en Samsung.

mvh
Niels

Re: tænde for TV

Moderne kunst bliver da også mere og mere avanceret :).

Kunne man ikke på væggen overfor placere en lille "dims" der sender de
rigtige infrarøde koder til tv'et, når strømmen bliver tilsluttet?

/Jesper

Site Timeline