Tachometer, 66Hz/V

Jeg er ved at lave en omdrejningstæller til min scooter. Jeg bruger en
LM2917 til det, og regner med at bruge diagrammet "Zener Regulated Frequency
to Voltage Converter" i datasheet'et. Der står så som output "66 Hz / V"
Vil det sige at for hver 66Hz på indgangen stiger output 1V (stort set)
linært? Kan det sådan umiddelbart ændres?

På forhånd tak!

Re: Tachometer, 66Hz/V
Hej Brian,

Ja.

Ja.

   R_pin3 = Uo / (Uzener * f * C_pin2)

Hvor f er inputfrekvensen ved hvilken du vil have den angivne udgangs-
spænding (Uo) på pin 3 (resten af kredsløbet er blot en impedansbuffer med
1 gangs forstærkning).

Eksempel:
Du vil have 0..5V ud ved 0..7'000 RPM.
7'000 RPM er 7'000/60 = 116,7 Hz.
Zenerspændingen i den app. note er 7V56 (typ.).
Kondensatoren er på 20nF

R_pin3 = 5 / (7,56 * 116,7 * 20n) = 283k

Det er dog bedre at ændre kondensatoren til 56nF først, da modstanden også
har indflydelse på den kondensator den sidder parallelt med (den er
beregnet ud fra 100k).

Under alle forhold er det en god ide med en 10-gangs-trimmer på 20k i
serie med en modstand på 91k, for du kan ikke undgå at skulle kalibrere
hvis det skal være bare nogenlunde nøjagtigt.

Nu er det bare ment som et eksempel, men hvis det driller kan du sætte
nogle tal på max.RPM og udgangsspænding, så kan jeg finde værdierne til
dig.

--
Venlig hilsen,
Søren