Strømforsyning til skærm

Jeg ved ikke lige, hvor jeg skal stille dette spørgsmål, så nu prøver
jeg i denne gruppe.

Jeg har en computerskærm, som burde upåklageligt. Desværre er
strømforsyningen vist stået af.

Det er en ekstern strømforsyning, som ifølge strømforsyningen har en
udgang pp 12 V DC, 5.0 A, og dette står også på selve skærmen.

Nu ved jeg ikke så meget om strøm, men det er vel væsentligt, at jeg får
en ny strømforsyning, som leverer det samme. Jeg har fundet et par gamle
i rodet, som også giver 12 V, men de giver desværre kun 0,5 A eller så,
hvilket vel ikke er godt?

Hvor kan man købe en ny strømforsyning, der giver 12 V, 5,0 A?

Skærmen er iøvrigt en Fujitsu Siemens model S26361-K965-V200

Den skal jo helst ikke koste alverdens, idet der er en minimal chance
for, at skærmen også er defekt.

Jeg har forsøgt at søge rundt på nettet efter noget, men det er ikke
lykkedes mig at finde noget. Ikke her til lands i hvert fald.

Jeg har kunnet finde den originale strømforsyning på eBay til 300 kr.
eller så, og det er altså mere end jeg vil ofre.

Til gengæld kan jeg på eBay

<http://www.ebay.ie/itm/12V-5A-60W-AC-Power-Adapter-Supply-LCD-Monitor-cord-/190415136106?pt=UK_Computing_CablesConnectors_RL&hash=item2c55a0656a

Det er så bare i Kina! Går jeg helt galt i byen ved at købe en sådan?
Den koster jo kun £4.96 og £0.99 i porto, hvilket bringer den under
bagatelgrænsen for told og moms.

Re: Strømforsyning til skærm

Hvorfor ikke bare i første omgang prøve med 12 V fra en gammel
strømforsyning til en stationær PC og et par kronemuffer ?

Så kan du da se om skidtet virker ?

Hvis du ikke har en sådan på lager, kan du da klunse dig til en
i affaldskontaineren ved den nærmeste PC pusher.

--
Ejvind
ClamWin Free Antivirus

Ja, hvorfor ikke! Er ikke så bevandret ud i det elektroniske, så det
havde jeg ikke lige overvejet.

Jeg har på arbejde et par gamle PC'ere stående i et hjørne på mit
kontor, som jeg bare ikke har fået taget mig sammen til at køre på
genbrugspladsen. Jeg kunne nok klunse en strømforsyning der og samtidig
få ryddet op på mit kontor :)

Tak for svaret.

Re: Strømforsyning til skærm

God ide, men husk, at en PC strømforsyning ikke starter af sig selv, der
skal hjælp til, og der skal ofte være en reel belastning (husker ikke om
det er på 5V)

http://freespace.virgin.net/matt.waite/resource/psu/atxpsu.htm

pin 14 skal til GND. Ledningen til power on er ofte grøn, og GND er
sort. 12V kommer ud på de gule, tag dem fx i et af stikkene til harddiske,

Bo //

Re: Strømforsyning til skærm

En PC-strømforsyning regulerer normalt på 5-volt udgangen, så enten skal
5-volt belastes med op til et par Ampere eller også skal
strømforsyningen bygges om til at regulere op 12 volt udgangen. - Noget
Radioamatører ofte gør da deres grej for det meste kører på 13.8 volt.

Men hvorfor ikke prøve med den kina-strømforsyning der blev nævnt i
første indlæg? - eller en strømforsyning til en elektrisk køletaske -
eller en analog strømforsyning (anskaf en på 8 - 10 Ampere) til
radiogrej (www.brugtgrej.dk) eller slet og ret et bil-batteri med en
lader på til at starte med.

/Lars

Re: Strømforsyning til skærm

Til test er det lige meget, 12 volten er rimeligt tæt på 12 volt, både
ubelastet og belatet.

De sidte er vidst knapt så godt reguleret som en PC forsyning......

Re: Strømforsyning til skærm

Jeg har en vis mistanke om at et fungerende bilbatteri er en pænt god
regulering i sig selv, correct me if I'm wrong :-)

--
Uffe Bærentsen

Re: Strømforsyning til skærm

13,4 volt - ja

Re: Strømforsyning til skærm

Hvis du med det mener at spændingen er lidt vel høj, så burde et par
dioder i serie med + kunne klare den side af sagen. Stabiliteten af
spændingen ser jeg ingen problemer med.

--
Uffe Bærentsen

Re: Strømforsyning til skærm

Korrekt.

Re: Strømforsyning til skærm
Hejsa,

- Og hvis der nu er en eller anden kortslutning i skærmen er den i hvert
fald også fjernet (brændt væk) med bilbatteriets kortslutningsstrøm på
~600A...;

Sikring?

/Claus

Re: Strømforsyning til skærm
Hej Holst

Du kan få en i Horsens.

Re: Strømforsyning til skærm

Ja, det er selvfølgelig tættere på end Kina.

Men porto fra Horsens og hertil er sikkert højere, end pris plus porto
for den kinesiske jeg fandt.

Re: Strømforsyning til skærm
Hej Holst

Præcis derfor tilbyder jeg ikke at sende en, mindsteprisen for
det ligger nemlig omkring 52 kr.

Max

Re: Strømforsyning til skærm

Kom lige hjem til samme problem i fredags. Min skærm er et Prosonic TV,
med en 12V 5A sort løs strømforsyning.
Hen i "affaldskassen (jeg gemmer altid swm strømforsyningerne ved
kassation). Den Nærmeste 12V var 3,5 A. Den har nu været tændt siden
fredag. Den er lidt vel varm, så den skal skiftes så snart jeg finder en
5A. Jeg prøvede først en 15V, men den blev varmere, men fungerede
egentligt fint.

//finn

Re: Strømforsyning til skærm
Hej Finn

Du kan også hente en i Horsens.

Max

Re: Strømforsyning til skærm
HELT til Sønderjylland?   :-)
   - den virker heldigvis endnu!

//finn

Re: Strømforsyning til skærm
dan?

Alternativ:
http://www.dealextreme.com/p/12v-5a-60w-ac-power-supply-unit-with-5-5mm-dc -=
plug-for-lcd-monitors-cord-us-plug-110-240v-15993
.

For mig at se er eneste problem ved at kF8%be Kina varer udenfor EU at
chancen for at CE mE6%rket "bare" er et mE6%rke (!) /lidt/ stF8%rre. Jeg er
i den forbindelse mest bange for brand ;-)

Mvh.
 Anders

Re: Strømforsyning til skærm
Hej Anders

Så køb produkter der er beregnet til det amerikanske markede,
de er nemlig sindsyg bange for brand.

Max

Site Timeline