strømforbrug?

Hej ... jeg har siddet og regnet lidt og kommer mere og mere i tvivl :o)

Jeg har en radio modtager som bruger 5mA når den er aktiv.
radio modtageren bruger i.f.ø databladet 10mS på at starte sig selv op fra
poweron.
jeg vil herefter holde modtageren aktiv i 90mS for at se om der kommer noget
data gør der ikke det skal den slukke i 4 sekunder igen.
altså:

aktiv10%0mS, inaktiv = 4000mS

%=(dele/hele*100)

Kan jeg så sige 100mS / 4100mS * 100 og fastslå at den er aktiv i 2,43% af
tiden.
Kan jeg så gå skridtet videre og sige at mit overall strømforbrug må være
100mS / 4100mS * 5mA = 121,95uA kontinuerligt. ? (forudsat at den ikke
bruger strøm når den er slukket)

M.v.h.
Lasse Madsen

Re: strømforbrug?

Du glemmer en enkelt ting: der kan være lytter som skal lades om hver gang
du tænder.

Re: strømforbrug?
Hej,

Good point !

M.v.h.
Lasse

Re: strømforbrug?

Hvorfor det? Til hvilket formål?
KHJ

Re: strømforbrug?
Hej,

Fordi min applikation er batteri drevet og det er rart at kunne spå
levetiden sådan ca. uden at skulle lave en ny test for hver gang jeg sætter
"dutycyclen" lidt op eller ned.

M.v.h
Lasse

Re: strømforbrug?

Så følgende lille oplevelse være relevant. En (for i øvrigt ReVox)
fjernbetjening begyndte at aflade batteriet (9 V.) i løbet af no time. En
lille lyt sidder åbenbart i forbindelse med batterispændingen og den øvrige
del af fjernbetjeningen. Lyt'en må have for stor lækstrøm og derfor
afladningen af batteriet fra selve Fjernbetjeningskredsløbet. I hvertfald
løste en udskiftning af lyt'en problemet, og det har ikke været nødvendigt
at skifte batteriet siden (flere år).

Blot for at sætte problemet med afladning i forbindelse med lækstrøm i en
lyt i relation til ovennævnte.
KHJ

Re: strømforbrug?

Hvis det er for at gætte på batterilevetiden er det ikke helt galt, men batteriet
har også en selvafladning måske ~10uA, og når der er "slukket" er der så
strømforbruget så virkeligt nul? en micro i lowpower mode bruger også hurtig
nogen uA

Det begynder hurtigt at få betydning ved så lave duty cycles

-Lasse

Site Timeline