Statisk RAM. Hvor store?

Hej.

Jeg skal bruge noget statisk RAM (eller FLASH RAM) med en størrelse på
omkring 3MB.
Hvor er det til at købe for penge i dag?

Mvh Kurt

Re: Statisk RAM. Hvor store?

Jeg glemte at sige, at de kun skal være på 8Bit i databredde!

Re: Statisk RAM. Hvor store?

Jeg tror faktisk, at en chip med seriel data- og adresseinput vil være
bedst, da jeg kun har 16 bit at adressere med, og det slår nok ikke til!

/Kurt

Re: Statisk RAM. Hvor store?
Hejsa

Hvad med at bruge et alm. MMC-kort eller lign, de kører jo også serielt.
Info om hvordan man snakker med disse billige moduler, er nemt at finde via
Google.

Mvh Hauge

Re: Statisk RAM. Hvor store?
Jeg er ikke helt klar over, hvad et MMC-kort er? Kan du kort forklare?
/Kurt

Re: Statisk RAM. Hvor store?

De små flash-kort man bruger i MP3-afspillere og kamera.

Mvh Hauge

Re: Statisk RAM. Hvor store?

Tak!
Jeg kikker på det!
/Kurt

Re: Statisk RAM. Hvor store?

... også kendt som SD kort:)

http://en.wikipedia.org/wiki/Secure_Digital_card

Det man har lyst til er nok at snakke med kortet i SPI mode fordi det er
en meget simpel protokol som er nem at få til at virke på f.eks. en AVR.

Man kan få et 256MB SD kort til 45 kr hos SHG, selv om det virker enormt
dyrt i forhold til at man kan få 4GB til 273,-

Re: Statisk RAM. Hvor store?

Ikke helt, der er vist spændingen til forskel. Altså MMC kan køre i dimser
med lav spænding, så kan man nok regne ud hvad SD er ;)

Mvh hauge

Re: Statisk RAM. Hvor store?

Bemærk at kort over 2GB er en anden protokol.... Jeg tror også de kører
4-bit, men er dog  ikke sikker ;-)

/A

Re: Statisk RAM. Hvor store?

Statik CMOS-RAM fås med 512kb pr chip (Bytewide) til alt fra 30 - 40 Kr
og opefter. F.eks Conrad, Reichelt, Elfa, Elektronik-lavpris mm.
Ligeså flashkresde som kan skrælles fra aflagte motherboards hvis du kan
nøjes med en stak 128KB eller 256 KB kredse, men de fås i mange
størrelser. Det er en mulighed hvis det er et privat engangsprojekt, dog
skal en projektopgave eller eksamensopgave ikke baseres på
genbrugsstationen.

Du er imho nok bedre tjent med at kigge på et standard flash-kort af den
slags der bruges til digital-cameraer.
MultiMediaCard er nævnt med du kan måske også bruge ar Secure Digital
kort eller et CompactFlash-kort hvor interfacet i det store og hele
svarer til en AT-bus harddisk.

Lad dit valg være baseret på dit behov for et fil-styresystem - om du
kan eller vil implementere det, eller du bare skal kunne gemme en lang
streng af data.

/Lars

Re: Statisk RAM. Hvor store?

Jeg glemte en detalje igår. Der fås også serielle Flashkredse i anselige
størrelser. Det er måske mere interessant hvis det er et forholdsvist
beskedent antal gange der skal skrives til kredsene.

/Lars

Re: Statisk RAM. Hvor store?

Jeg er efterhånden blevet overbevist om, at det skal være et standard
flash-kort, det ser ud til at være ret nemt at arbejde med.

Tak til alle for jeres svar.

Kurt

Re: Statisk RAM. Hvor store?

-så skal Du bare finde ud af HVILKEN standard :-)