Spice model

Hvorfor kan min simulator ikke se denne model ?

.SUBCKT LM3886 posin negin out posrail negrail mute gndpin
* IN+ IN- OUT VCC VEE MUTE GND
*
* LM3886 spice model by teemuk 21032007 ver.1b
Q1 posrail posin N004 0 NPN
I1 N004 negrail 0.25m
Q2 posrail negin N003 0 NPN
I2 N003 negrail 0.25m
Q3 N011 N003 N010 0 PNP
Q4 N011 N018 N012 0 NPN
R1 N012 negrail 2.2k
I3 N018 negrail 0.1m
Q5 N017 N018 N024 0 NPN
R2 N024 negrail 2.2k
Q6 posrail N011 N018 0 NPN
R3 N009 N010 1.1k
R4 N009 N023 1.1k
Q7 N017 N004 N023 0 PNP
Q8 N017 N013 N016 0 PNP
Q9 N011 N025 N019 0 PNP
R5 N015 N016 4.7k
R6 N015 N019 4.7k
R7 N013 gndpin 10k
D1 N025 gndpin D
D2 gndpin N025 D
R8 out N025 10k
C1 out N017 10p
I4 N026 negrail 1m
Q10 posrail N017 N026 0 NPN
Q11 N030 N026 N031 0 NPN
R9 N031 negrail 800
Q12 N009 N008 N014 0 PNP
Q13 N015 N022 N014 0 PNP
I5 posrail N014 1m
I6 N022 negrail 1m
D3 N021 N022 D
D4 N020 N021 D
R10 posrail N020 1k
D5 N007 N008 D
D6 N006 N007 D
R11 posrail N006 1k
Q14 N008 gndpin N005 0 NPN
R12 N005 N001 1k
D7 N002 mute D
D8 N001 N002 D
D9 N032 N031 D
R13 N034 negrail 150
Q15 out N032 N034 0 NPN
Q16 out N034 N036 0 NPN
R14 N036 negrail 0.45
Q17 N032 N030 out 0 PNP
D10 N029 N030 D
D11 N028 N029 D
D12 N027 N028 D
R15 N033 out 150
Q18 posrail N027 N033 0 NPN
Q19 posrail N033 N035 0 NPN
R16 N035 out 0.45
I7 posrail N027 2.5m
.model D D
.model NPN NPN
.model PNP PNP
.end lm3886

Re: Spice model

Hvilken simulator bruger Du ?

Jeg mener selv at jeg er xprt i pSpice, så Du kan ringe, hvis det er
den, Du bruger.

Bo //
-7 6 6 9 55 55

Re: Spice model
Hej Bo

Det er jeg klar over, men jeg bruger SiMetrix.

Kan du bruge modellen i pSpice ?

Re: Spice model

Nu er det kun modellen, Du fremviser. Har Du osse en cir-fil, så skal
jeg teste det engang i morgn eller mandagg,

Bo //

Re: Spice model
Hej Bo

Nej, desværre ingen cir-fil, dem bruger jeg ikke.

Re: Spice model

-det forstår jeg ikke helt. Det du sendte ligner en model for en
komponent. Den må være forbundet med noget forsyning og en generator af
en slags. Det sker normalt i cir filen.

Kan Du beskrive hvordan den er forbundet ?

Bo //

Re: Spice model
Hej Bo

Det er jo en forstærker (OP-Amp) og den er
som det fremgår af filen jo forbundet således

IN+  IN-  OUT  VCC  VEE  MUTE  GND

Re: Spice model

Hej Max.

Jeg har sat den op i et simpelt kredsløb, og grunden til at Du har
problemer kan ligge to steder:

Den væsentlige (som skal rettes):
et subcircuit skal slutte med et ".ends"
Din model slutter med ".end", som er den definitive afslutning af en
netliste til simulatoren. -simulatoren SKAL fejlmelde at der er startet
en .subckt, men at der ikke er et korresponderende .ends.

De afsluttende tre ".model" statements undrer jeg mig lidt over, men de
er ret harmløse, da de blot henviser til simulatorens default værdier
for dioder, NPN og PNP transistorer.

Den anden mulighed: Jeg ved ikke hvordan din simulator konfigureres til
at kigge efter biblioteker, men et ".lib" statement er nødvendigt. Mange
simulatorer laver det automagisk ud fra en simuleringsprofil eller en
init-fil.

Bo //

Re: Spice model
Hej Bo

Det var fejlen, da det manglende s blev tilføjet kunne programmet
fint se den, min dumhed at jeg havde overset det da jeg kikkede
den igennem. Error meddelser var slået fra i simulatoren.

Bibliotekerne er sat rigtigt op, det vidste jeg, derfor undrede det mig
at modellen ikke blev anerkendt, men det skyldes altså et manglende s.

Takker mange gange for hjælpen.

Re: Spice model

Det er sq rart at kunne læse syntXXen i netlister, og ikke bare kigge
diagrammer. Det er lidt ligesom at se hvilken assemblerkode en compiler
har lavet :-))