Spørgsmål til lysledere

Jeg skal lave noget lysdekoration, og har selv en ide om hvordan det skal
gøres - jeg har dog et par spørgsmål.

Her er et billede af hvordan jeg ville lave det

http://img145.imageshack.us/img145/6975/lyslederuz7.gif

1) Er det først og fremmest den rigtige måde at gøre det på?

2) Er der noget jeg skal være opmærksom på?

3) Jeg kunne forestille mig at der burde komme noget lim i røret for at
holde det sammen - skal jeg bruge en special lim, og i givet fald hvor køber
man den slags?

/Morten

Re: Spørgsmål til lysledere
Hej Morten.

Det er en mulig måde at lave det på.
Det bedste er at samle lyslederne i et bundt og derefter er det nødvendigt
at slibe/polere enderne.
Ellers får du ikke lysindfald nok.
Hvilke type fibre vil du bruge?

Venlig hilsen Finni

Re: Spørgsmål til lysledere
Og forresten, du kan lime det sammen med Araldit.

MVH Finni

Re: Spørgsmål til lysledere

Okay - er dette noget man selv kan gøre - og i givet fald - hvordan gøres
det?

nogle af typen fra lysleder.dk
blandet 0,75 mm, 1 mm og 1,5 mm rå fiber

Er det bare noget man køber i Silvan?

/Morten

Re: Spørgsmål til lysledere
Hej Morten

Araldit er en to-komponent epoxyklæber man kan købe
overalt. Men brug den samme lim fra konkurenten, den
sælges under Plastic Padding navnet og den er glasklar
og hærder op på få minutter. Men vær opmærksom på
at det kan blive temlig varmt hvis man bruger mængder
over fingerbøl størrelsen.

Mvh Max

Re: Spørgsmål til lysledere
Hvordan man helt konkret gør afhænger af hvordan det skal anvendes.
Der findes et hav af fibermaterialer, hver med deres egenskaber. Skal du f.
eks. have flere farver? Hvor kraftigt skal lyset være ud af fiberen? På
lysleder.dk skriver de at man der kan få alt at vide om lysledere, så du kan
jo prøve at spørge dem da de formentlig kender de fibre de leverer.
Men ellers : kom lidt lim på  det yderste af de fibre du vil bruge. Bind dem
stramt sammen med isolerbånd.
Lad limen størkne.
Slib dem på en sliberundel med finere og finere slibepapir indtil de er
blanke. Måske med lidt vand for køling. Jo mere blanke jo mere lys igennem.
Men nogle fibre kan knækkes med et rent brud og det gør i nogle tilfælde
slibning overflødig.

MVH Finni

Re: Spørgsmål til lysledere

Hmm, hvis det er samme type lysledere som dem der bruges til kommunikation,
hvad er så idéen i at slibe dem!?
Den slags er nemlig hule inden i, og så er de iøvrigt lavet af glas.

Brian

Re: Spørgsmål til lysledere

den samme som årsagen til at man polerer dem, man bruger til
kommunikation, nemlig at få bedst mulig transmission af lyset.

Bo //

Re: Spørgsmål til lysledere

Er de hule?

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - intet at komme efter

Re: Spørgsmål til lysledere

Ja de er :) - Har været inde på en fabrik hvor de fremstillede lysledere,
utroligt at de kan lave en hul glas-stang om til en flere km lang tynd
fleksibel tråd!

Brian

Re: Spørgsmål til lysledere

Det lyder måske mærkeligt, men pas på øjnene - det er noget værre skidt
at få i dem!!!

Mvh
MRN

--
"I don't know half of you half as well as I should like, and I like
less than half of you half as well as you deserve!"