spørgsmål om lodning

Jeg skal lodde et nyt jackstil på en ledning til et par ørepropper.Efter afisolering fremkommer 3 små ledninger,blå,rød og guld.Når jeg har loddet disse på er det ligesom at der er masse løse forbindelser.Disse 3 ledninger er vel lakeret som isolering og nu kommer mit spørgsmål:Hvordan får jeg disse "afisoleret" så jeg får bedst kontakt,uden at ødelægge disse skrøbelige ledninger?

Brian

Reply to
bk

Hej Brian

Normalt brænder lakken væk når man lodder på dem.

Fyr godt op for loddekolben, tilsæt friskt tin og fortin enderne.

Det er nemmere hvis du starter helt ude i enden af tråden, så er der lidt metal at få fat på og så bliver den varmet hurtigere op.

Hvis det ikke virker så prøv med en varmepistol eller en lighter.

Reply to
Flemming Frandsen

Ganske enkelt: Tag et lille "fingerb=F8l", h=E6ld sprit i, t=E6nd spritten, hold s=E5 den lakerede ledning ind i flammen. N=E5r den bliver n=E6sten r=F8dgl=F8dende, tag s=E5 ledningen hurtigt ud af flammen og dyp ledningen hurtigt i spritten i fingerb=F8llet (eller hvad du bruger - jeg anvender et lille skruel=E5g af metal). Det syder lidt et par sekunder. F=E5 hurtigt ledningen op (s=E5 den ikke bliver r=F8dgl=F8dende igen) og skrab s= =E5 den forkullede lak af med en negl. - S=E5dan gjorde jeg ogs=E5 i de go'e gamle dage, n=E5r man skulle vikle spoler med litzetr=E5d til en spolecentral.

God forn=F8jelse - Frej

Reply to
Frej