Solcelle panel implementation

Jeg er den lykkelige ejer af en APC smart-UPS 1500 med ekstern batteri
tilslutningsmulighed.

Kunne godt tænke mig at bruge nogle penge på at nedbringe min
elregning lidt.

Har 120 kvm hus med fladt tag med en lille smule hældning.

Godt .. Min plan var at gøre som følger..

Købe et solcellepanel (måske på sigt flere) og en regulator. Lade
solcellepanelet lade på nogle batterier som så skulle kobles til
UPS'en's eksterne batteri stik.

Så skulle et lille stykke elektronik styre et relæ der kunne til og
frakoble 230 volt forsyningen og dette blev så styret af UPS'ens
batteri indikator. Den har 5 lysdioder som indikerer hvor meget juice
der er på batterierne.

Forestiller mig at den kobler 230V fra når alle 5 lysdioder lyser og
til igen hvis/når den er nede på 1 .. Håbet var så at en solskinsdag
kunne panelet give nok power til at lade batterierne så den ikke gik
på landstrøm..

Spørgsmålet er så bare om solcellepanelet laver nok strøm til det kan
svare sig. Der vil jo være noget tab først i laderegulatoren til
batteriet og bagefter når der omsættes til 230V i UPS'en og til sidst
vil der også være noget ekstra tab når de interne batteriet bliver
ladet ned og så op igen.

Lyder det helt tosset....Jeg er godt klar over at det nok ikke er
noget der ligefrem betaler sig selv hjem igen hurtigt (if ever) men
kunne man bare nedsætte sin elregning med nogle hundredekronesedler
eller mere om året så ville det være perfekt.

Er det realistisk eller ej ? (hvis Ja, er der så nogen der har nogle
links til billige solcellepaneler, jeg har fundet flere steder men
kender jo ikke prisniveauet)..

Henrik

Re: Solcelle panel implementation

find en lille mølle. Den er billig og let at vedligeholde...

Rent økonomisk kan det ikke betale sig. Det koster typisk ca 40kr pr W
installeret panel. Med det lys vi har her i landet vil din
tilbagebetalingstid blive ca 20år. Men hvis man skifter regeringen ud
kan man muligvis få så meget tilskud, at det kan afskrives på 10-15 år.

Solpaneler ligger typisk omkring 6.000 kr for et 150Watt panel.
http://www.fotovoltaikshop.de /

Jeg har et par år haft et panel til at lade på et batteri, hvorfra jeg
med passende DC/DC convertere har forsynet mine netværksting her i
huset. Kun penge ud ad lommen til anskaffelser, og herefter begrænset
besparelse...

-men fat mod. Om 5 år er priserne nok noget lavere. Og bliver det et
hit, stiger priserne på grund af øget efterspørgsel.

Bo //

Re: Solcelle panel implementation
kom til at tænke på at du kunne kontakte:
http://www.solarpark-rodenaes.de

Det er muligt at de af og til sælger lidt ud af brugte paneler...

Og hvis du trænger til at se mange paneler er det også et besøg værd :-)

Bo //

Re: Solcelle panel implementation

Husstandsmøller har samme skavank som solceller, for dyre og for
ineffektive.
--
OV1A Jens

 Experience: Enables you to recognize a mistake when you make it again.

Re: Solcelle panel implementation

Takker for jeres svar.

Jeg kan helt tilslutte mig det Jens her skriver mht pris/ydelse. Jeg
har regnet lidt på det og det er faktisk utroligt så lidt man kan få
ud af det i forhold til prisen. Nu er det ikke sådan at jeg primært
tænker på det fordi det absolut skal være en investering der tjener
sig selv hjem på ingen tid men mine beregninger (som måske er rigtige,
måske forkerte) giver jo netop noget i retning af meget få
hundredekronesedler i besparelse.

Har også kigget lidt på møller men forstår så heller ikke hvorfor de
er så "urimeligt" dyre. Ret beset er det jo "kun" et plasthus med en
generator og et par vinger..

Det kan godt være jeg skal vente lidt og se om nogle af tingene kommer
lidt ned i pris. Så vidt jeg kan se er prisen på solceller godtnok
raslet ned de sidste 10 år ..

Men igen..

Mange tak for links og gode råd.

Med venlig hilsen

Henrik Madsen

Re: Solcelle panel implementation

Jeg har været 3 uger på Island i sommer, og jeg kan se at man kombinerer
små møller med solpaneler til at drive vejrstationer,
trafikinformationssystemer etc. Om vinteren er der ikke meget lys, men
det blæser ofte og omvendt.

Jeg kan godt følge ideen om at ALLE routere, hubs, WiFi'er,
ladeapparater etc bruger ens stik, og alle kan køre 12V. Så kan man
bruge de i bilen, og man kan have et 12V system hjemme med solpaneler og
mølle. -men indtil nu er det en blanding af idealisme og økonomisk ruin,
der driver det :-)

Bo //

Re: Solcelle panel implementation
Som reglerne er pt akn det ikke betale sig at gemme den produceret strøm
selv.
Ved solceller må man sende de første 6000 kW ud i elnettet ved at ens
elmåler løber baglæns. Gælder ikke erhverv.
mvh, jesper

Site Timeline