Solcelle til ventilator?

Jeg har et solcellepanel, som skal drive en ventilator i et sommerhus, men jeg er lidt i tvivl om hvor kraftig en ventilator, jeg kan sætte på:

Solcellen: Dobbeltfunktion: Kan tilkobles 2 stk. 6V batteri eller

1 stk. 12V batteri. Effekt (maksimal): 4,5 Watt Spænding (ubelastet): 18 Volt Maksimal strømstyrke: 250 mA

Hvis jeg vælger en ventilator på omkring 4,5 watt kører den vel kun i fuld solskin? Men hvil jeg vælger en på 1,2 watt risikerer jeg vel, at den bliver brændt af - eller?

KS

Reply to
kelds

Hvad med et lille blybatteri OG ventilatoren? Evt. med en spændingssikring så batteriet aldrig bliver helt afladt... Batteriet sørger for at ventilatoren ikke får overspænding og jævner blæserniveauet over døgnet...

/A

Reply to
Anders F

Nopes, eller rettere... den skal kunne klare de 18V som den har i Uoc. samt kunne starte selv om spændingen laver et kraftigt hug lige nå den skal starte, men det plejer ikke at være et vildt problem når først systemet er monteret... på den anden side så kan der være et problem når der ik er så meget sol, da den vil trække spændingen meget ned, da cellen ik kan levere nok strøm til at starte, men det er kun ventilatoren der er et problem med der, for solcellen/panelet har ingen problemer med at være kortsluttet (for nogen typer betyder det længere levetid når de ikke er monteret).

En rigtig go ide er at montere en stor kondensator par. over solcellen, og derved vil denne kunne holde liv i ventilatoren når der kommer småskyer osv... og derved ikke kræver en stor startstrøm igen, samt den vil kunne hjælpe en del ved start under lavt sollys.

Som systemet er, så gir Solcelle panelet maks spænding (18V), og kondensatoren vil give maks. startstrøm, og maksimal strømstyrke på 250mA er typisk ved 1000W/m2 ... så du skal nok forvendte at gennemsnitlig om dagen at ligge på 6-800 i ydersæsonen, og 8-1100 om sommeren... når der ikke er skyet :) så der er en ok ide at bruge en med halv effekt.

VH Lars Molnit Som har drevet en hel kummefryser med et 24V panel og en 100mF kondensator, og et lille print :)

Reply to
Moller

solcellen,

småskyer

Det er da vist nogle meget, meget små skyer, i en voldsom storm der her snakkes om :-)

Ved 250mA forbrug ved 12V på en 60.000uF ladekondensator er der ikke til mange sekunder

der er altså ikke ret meget energi en en kondensator ved så lav spænding

/Morten

Reply to
Morten L.

Så må han jo bruge en 10 Farad kondensator.

Desværre er den slags kondensator forholdsvis dyre og der skal seriekobles nogle stykker for at få spænding nok.

En akkumulator vil nok være billigere.

I de kondensatorer der ligger omkring 1 Farad, er energitætheden rimelig høj.

Her er et eksemple på sådan en kondensator:

HKJ

Hej Keld,

De opgivne 18 Volt opnår du kun ved en normeret belysning _og_ det er tomgangsspændingen, så snart du belaster den falder spændingen. Hvor meget den falder er svært at sige, når man ikke kender betingelserne for deres opgivelser.

Er de 250 mA kortslutningsstrømmen (som det burde være) eller er det den strøm der kan trækkes ved den normerede belysning når terminalspændingen er faldet til fx. 12V eller hvad ?

Når du ved det er resten et let regnestykke.

Er det kortslutningsstrømmen der er tale om, vil solcellen kunne afgive

83,3 mA ved 12V og ved et træk på 150 mA vil spændingen være faldet til 7V2. Da du ikke kender strømoptagelsesfunktionen for blæseren er det ikke lige til at beregne hvad det vil betyde for dit projekt, så det letteste er nok "to suck it and see" ;)

Forbind skidtet og mål i forskellige belysninger incl. stærk sol.

Jeg tvivler på at det vil brænde blæseren af, de tåler normalt op til ~25% over den normerede spænding med lidt mere støj og naturligvis lidt kortere levetid for lejerne.

Endelig kunne du bruge en switch mode-regulator og en blæser til lavere eller højere spænding, så kan du få hastigheden konstant når bare der er lys nok.

--
Venlig hilsen,
Søren