Softstart.

Hej jeg har lavet en gokart til ungerne med en 24V motor fra en elkørestol,
jeg har bare sat et relæ på, men det er for volsomt, så jeg tænkte om man
kan lave en softstart til den.

Motoren er stemplet 24V, 16A, men med en måle instrument på 25amp monteret
på den bunder det ved stor belastning, så det skal nok kunne klare 24V dc,
50A.

Nogen forslag til en softstart?

--

Regards

Morten Lundt.

Re: Softstart.

De 24V er det ikke 2*12V.. ?

kunne man ikke starte op på 12v ?, men det rykker alligevel nog noget....

Kasper

Re: Softstart.
On Wed, 18 May 2005 20:21:04 +0200, "Morten Lundt"

Et par heftige N-FET i minussiden, styret med en simpel PWM med lav
frekvens 100-500Hz.

Re: Softstart.

I model hobby forretninger kan man købe PVM regulatorer til modelmotorer.
Nogle af dem kan klare temmeligt mange ampere (25 A vedvarende er vist intet
problem med lille køleplade).
Måske sådanne kan bruges når de lige får en passende køleplade? Der er
sølvfølgelig lige om de kan tåle spændingen som typisk er lidt lavere i de
miljøer.
Så er der da både softstart og langsom-kørsel - en "rigtig" speeder :)

Mvh
Morten

Re: Softstart.

Dimsen kaldes i daglig tale for en esc. og 25A er ikke noget problem heller
ikke uden køling.
skal det være godt fås de også med bak. eneste problem er de 24V det er lidt
mere end en normal elbil / elflyver er på.

Re: Softstart.

Har du resten af kørestolen ?
For der var nok det du mangler.

Ved hård belasning, eller ved start ?
Ved start trækker du kortslutningsstrømmen i motoren, det kan let være
+100A

Kraftige FET's og PWM.

Start evt her, læs og lær (eller scrol lidt ned og se circuits)
http://www.epanorama.net/links/motorcontrol.html#dc

Re: Softstart.

elkørestol,

Jeg er tilhenger av enkle løsninger, og det er klart at man med mye
elektronikk kan lage noe smart.
Det første jeg ville gjort var å bruke en NTC motstand beregnet for 16 A i
serie med din motor. Jeg vil anta at den bør ha en verdi på ca 5 Ohm ved 20
grader. Dette er en standard komponent som sikkert finnes hos de fleste
leverandører. Jeg bruker slike systemer, i en avansert form, med releer for
å begrense påslagsstrømmene i store monitor stativer.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: Softstart.
normalt sider der en frekensomfomer så kan den også bruges til speeder
hilsen claus