Softstart.

Hej jeg har lavet en gokart til ungerne med en 24V motor fra en elkørestol, jeg har bare sat et relæ på, men det er for volsomt, så jeg tænkte om man kan lave en softstart til den.

Motoren er stemplet 24V, 16A, men med en måle instrument på 25amp monteret på den bunder det ved stor belastning, så det skal nok kunne klare 24V dc,

50A.

Nogen forslag til en softstart?

--
Regards

Morten Lundt.
Morten Lundt

De 24V er det ikke 2*12V.. ?

kunne man ikke starte op på 12v ?, men det rykker alligevel nog noget....

Kasper

Reply to
Repzak

Et par heftige N-FET i minussiden, styret med en simpel PWM med lav frekvens 100-500Hz.

Ole Geisler

I model hobby forretninger kan man købe PVM regulatorer til modelmotorer. Nogle af dem kan klare temmeligt mange ampere (25 A vedvarende er vist intet problem med lille køleplade). Måske sådanne kan bruges når de lige får en passende køleplade? Der er sølvfølgelig lige om de kan tåle spændingen som typisk er lidt lavere i de miljøer. Så er der da både softstart og langsom-kørsel - en "rigtig" speeder :)

Mvh Morten

Reply to
Morten

Morten Lundt skriver:

Har du resten af kørestolen ? For der var nok det du mangler.

Ved hård belasning, eller ved start ? Ved start trækker du kortslutningsstrømmen i motoren, det kan let være

+100A

Kraftige FET's og PWM.

Start evt her, læs og lær (eller scrol lidt ned og se circuits)

"Morten" skrev i en meddelelse news:428ba771$0$219$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk...

Dimsen kaldes i daglig tale for en esc. og 25A er ikke noget problem heller ikke uden køling. skal det være godt fås de også med bak. eneste problem er de 24V det er lidt mere end en normal elbil / elflyver er på.

Reply to
Jacob

elkørestol,

Jeg er tilhenger av enkle løsninger, og det er klart at man med mye elektronikk kan lage noe smart. Det første jeg ville gjort var å bruke en NTC motstand beregnet for 16 A i serie med din motor. Jeg vil anta at den bør ha en verdi på ca 5 Ohm ved 20 grader. Dette er en standard komponent som sikkert finnes hos de fleste leverandører. Jeg bruker slike systemer, i en avansert form, med releer for å begrense påslagsstrømmene i store monitor stativer.

Med hilsen Arne Offenberg

Reply to
Arne Offenberg

normalt sider der en frekensomfomer så kan den også bruges til speeder hilsen claus "Arne Offenberg" skrev i en meddelelse news:R4Qje.15183$ snipped-for-privacy@news000.worldonline.dk...