Soft/slow start kredsløb til at begrænse inrush strømmen når en forstærker tændes

Hmmm, Jeff Rowland mente åbenbart ikke det var et problem i deres Model

8T. Men hold da op hvor bliver thermistorne varme ved fuld bundgas.

Mvh Kimjand

Reply to
Kim Johan Andersson

Kim Johan Andersson skriver:

Pas, kender ikke kredsløbet.

Underligt at man vil afsætte effekt i en modstand under normal drift, samtidigt underligt at man vil begrænse strømmen til kondensatorene med en modstand, når man spiller.

Hvis man bypassede det kresdløb ville den måske spille endnu bedre ?

Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død

Hejsa,

Nej en surge-guard i serie med _primæren_

Hvorfor:

  • Simpel 1-komponentsløsning
  • Transformerens magnetiseringsstrøm holder surge-guarden varm, og derved lavimpedanset
  • Surge-guard på primæren begrænser både sekundær DC-opladningsstrøm og primær transformer-magnetiseringsstrøm
  • Surge-guarden skal monteres med lange tilledninger
  • Et rent tidsstyret primært relæ med modstand er noget p*s. Prøv at tænke forløbet igennem, hvis sekundæren er kortsluttet...?? (Hint: ny sikring)
  • Primær modstand til begrænsning, måling af sekundær spænding, bypass af primær modstand: Hvad sker der nu, når effektrinnet er kortsluttet.. ?? (Hint: bål og brand i primær strømbegrænsningsmodstand)

/C

Reply to
Claus

Ok, det var også en af de forstærkere med en "meget hemmelig" blok i midten, der ikke lige lod sig inspicere. Men udgangsdelen var en brokoblet forstærker med relativ lav forsyningsspænding.

Tjaaa, det er sådan set lidt underligt, det var heller ikke bedre end at lyset stadig blinkede ved varmstart...

Måske, det kan ikke udelukkes 8)

Mvh Kimjand

Reply to
Kim Johan Andersson

Tak for hjælpen. Nu er det lige til at gå i gang med. Jeg tror dog, at jeg vælger

af praktiske årsager.

Hvad for noget printplade er godt nok til 230V/10A (vel ikke almindelig hulprint )? Hvor store afstande skal man have fra 230V lederne til andet ledende materiale/andre ledere?

Mvh. Kim

Reply to
Kim Therkelsen

Kim Therkelsen skriver:

Den er lige til at bygge, tag en kopi af printet og tegn/æts selv.

Faktisk jo

Jeg ville ikke på noget tidspunkt have noget usioleret over mod metalflader, regn med minimum 5 mm mellem lederen.

Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død

Jeg mener at kunne huske at der skal/skulle være 6mm fra fase og nul til metal (medmindre der var en isolator imellem), det giver 12mm mellem lederne (Hvis de loddes på to loddeøer) og 6mm til alt andet. Hvis 12mm er for meget, kan der laves en slidse i printet, hvori der indsættes et stykke plast, så kan isolationsafstanden mindskes...

Jeg tager alle forbehold for ovenstående, det er 6 år siden jeg sidst rodede med "mains" udstyr...

mvh. Kåre

Reply to
Kåre

Det må vel skyldes grundlæggende dårligt design af netdelen i en forstærker, at man bagefter skal til at lappe på det med små kasser, med relæer og timere.

Bo Bjerre skrev i meddelelsen ...

Egentlig ikke, det kommer an på hvad der prioriteres ;-) Du vil eksempelvis heller ikke betale for softstart i dit køleskab :-/ Bliver køleskabet dårligt design af den grund ?

mvh Orla

Reply to
Orla Pedersen

bliver køleskabet bedre af det ?

-det holder vel NØJAGTIGT samme temperatur, uandset om der er lowstart på det eller ej, og min gammelost smager HELT som den skal, selv om køleskabet er som da det blev leveret.

Forskellen er blot, at når først lyd-galningene tager fat, er der stort set ikke noget, der IKKE skal laves anderledes.

Ja da ! Du undgår små underlige blink i lyset, i resten af huset, når køleskabet starter. :-) Og der går såmænd nok ikke mange år før at softstart bliver et lovkrav. Der var vældig uro om emnet da jeg var i branchen for en del år siden.

Det er da rigtigt, men det hjælpes jo så godt på vej af teoretikere uden forståelse for musik, og instrumenter. ;-) og elektronik for den sags skyld :-o

mvh Orla

Reply to
Orla Pedersen

Orla Pedersen skriver:

Hvilke blink ?

Nåååh, dem der fortæller dig at det er på tide at skifte startkondensatoren....

Klaus

-- Modelbane Europas hjemmeside:

Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død

Klaus D. Mikkelsen skrev i meddelelsen ...

Blink forårsaget af "låst rotor" tilstanden i startøjeblikket.

Startkondensator i et husholdningsapparat ? In your dreams ! RSIR er standarden selv idag, dog med en _driftskondensator_ til fasekompensering. (At driftskondensatoren så kompenserer på startviklingen er en anden sag, den bliver ikke til startkondensator af den grund).

mvh Orla

Reply to
Orla Pedersen

Orla Pedersen skriver:

Det har jeg kun oplevet på et gammelt køleskab. Her hjalp det at skifte kondensatoren.

Men, det hjælper at skifte den.

Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død

Klaus D. Mikkelsen skrev i meddelelsen ...

Det kan der kun være én årsag til, og det er den usædvanlige at man netop har valgt at bruge CSIR med startkondensator i pågældende køleskab. Det ses ellers normalt kun ved lidt større "forretningsskabe"

Ikke en driftskondensator, for den er kortsluttet i startøjeblikket :-/

Men tilbage til det oprindelig emne, så er der faktisk EU regler for hvor meget startstrøm forskellige elapparater må trække, og den slags regler har det jo med at strammes over tid. Ligesåvel med fasekompensering, er det PC'ere der allerede skal være fasekompenserede ?

mvh Orla

Reply to
Orla Pedersen

Hejsa,

Man fasekompensere ikke PC-strømforsyninger... Men der er nogle krav til kurveformen på strømforsyningens strømtræk fra nettet.

Fasekompenseringen er kun (lidt) interessant hvis der anvendes en 50Hz transformator...

/C

Reply to
Claus