Snekre USB-kabler selv?

1.
Er der (praktisk) tilgjengelig plugger, upstream og downstream, for
USB-kabler? Hvor?

2.
Finnes der praktisk tilgjengelig 2 pars kabel med "cat5 (6, 7)"
kvalitet, skjermet, bevegelig? Hvor?

Neida. Det svarer seg ikke, men det er /mitt/ problem :-)

HM

Re: Snekre USB-kabler selv?

Jeg er kun stødt på løse USB-stik hos USBIT, så det findes i hvert fald.

Type A-Han findes her
http://synonym.dk/mall/shop.asp?shop_id59%57&vare_id40%3992
Type B-Han findes ger
http://synonym.dk/mall/shop.asp?shop_id59%57&vare_id40%3993

Ja, men spørgsmålet er hvad kravet er til f.eks. USB 2.0 kabel.

Det kan svare sig, hvis du normalt køber et 1,8m USB kabel til 120 Kr. i et
supermarked. Jeg ryster på hovedet hver gang jeg ser USB-kabeler til den
pris, som sjovt nok altid er stillet frem sammen med en billig printer. Jeg
køber tilsvarende kabler til under 10 Kr. pr. stk. :o)

Re: Snekre USB-kabler selv?

.... de USB-kabler jeg har haft klippet over har i øvrigt ikke været
par-snoet.

Re: Snekre USB-kabler selv?

Det er nettopp en av betenkelighetene mine. En annen betenkelighet er at
i den jeg åpnet, lå signallederene sammen, men standarden foreskriver at
lederene etter spec. skal ligge diagunalt i firergruppen. Etter det jeg
husker benytter telekomunikasjonen denne måten for å heve impedansen for
  lederene.

HM

Re: Snekre USB-kabler selv?

Prisen er i alle fall akseptabel for eksperimenter.

Jeg har "disekert" en slik kabel, og visuellt bedømmer jeg kabelen som
"meget slett". Jeg bedømmer kravene som satt "så lavt som praktisk
mulig", fordi ting skal kunne produseres svært billig.

Jeg tror at svært mange mangler evnen til å vurdere reelle priser.

Re: Snekre USB-kabler selv?

Jeg fik selv nogle Mini usb'er til kabel montage engang jeg købte noget
asorterede stik på ebay. Så de findes rigtigt nok.

Mini usb er forøvrigt 5 benet, hvor ben 4 ikke benyttes.
Ben 4 benyttes nogle gange som en kodning, fx på Garmin, hvor denne benyttes
til at sige at der er tilsluttet seriel interface istedetfor usb princippet.

usb:  http://en.wikipedia.org/wiki/Usb

--
Christen Fihl
http://HSPascal.Fihl.net

Re: Snekre USB-kabler selv?

Jeg klippede engang et kabel over - forlængede det netop med et
almindeligt cat5 kable - 10 meter, og kørte så med et USB tastatur. Det
virkede fint. Men et USB webcam virkede ikke - jeg tror at
spændingstabet var for stort.

Jørn

Re: Snekre USB-kabler selv?

Specifikationerne for USB siger max. 3 meter for USB 1.1 og max. 5 meter for
USB 2.0 (ref. http://www.usb.org/about/faq/ans5 ), så mon ikke det er derfor
du ikke kan få et USB webcam til at virke med 10 meter. Der skal overføres
væsentligt flere data fra et webcam end fra et USB tastatur.

Site Timeline