Signal fra blæser - Page 2

Re: Signal fra blæser

PTC - Klaus dog som du kaster om dig med penge - Hvad er det galt med at
bruge en småsignaldiode som f.eks. 1N4148 ;)

Mvh
Claus

Re: Signal fra blæser

1. Det er lettere med en PTC, end en diode til en 555'er

2. Jeg har nok 100 PTC modstande i skuffen.

Re: Signal fra blæser
Hej Casper,

"Blafrer" er nok ikke det rigtige ord. Med 4(8) pulser pr. omdrejning vil
300(150) RPM og derover blinke så hurtigt at du opfatter det som konstant
lys.

Hvis du i stedet kører signalet ind i en 4040 kan du vælge en udgang der
neddeler passende i forhold til det omdrejningsområde blæseren skal køre i.

Ved fx. max. 3'500 RPM  og 4(8) pulser pr. omdrejning vil et passende
deleforhold være 32(64), det giver op til 7,3Hz på LED'en (1Hz ved 500
RPM).

--
Venlig hilsen,
Søren

Problemet er at jeg bor i en by (Næstved) uden én eneste forhandler af den
type elektronik - det er lidt dyrt i porto at prøve sig frem med forskellige
typer af integrerede kredsløb :/

Men ok, du har helt ret i at man ikke kan se forskel på hvor hurtigt den
snurrer rundt når den er oppe i de højere hastigheder... Det er ikke helt
optimalt, men giver dog stadig et overblik over om den kører :)

Re: Signal fra blæser
Hej Casper,

En 4040... _En_enkelt_CMOS_binær_tæller.
Hvis du mailer mig din snail mail-adresse skal jeg sende dig en i løbet af
den kommende uge, så du kan prøve det af.

Tjoo, men er det ikke netop fordi du alligevel kan _høre_ at den kører, at
du vil lave regulering ?  ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Mail sendt. Mange tak!

Re: Signal fra blæser
Hej Casper,

Og forsøgt besvaret, men den bouncede med besked om at den var for stor ??
(Under 3kB).

--
Venlig hilsen,
Søren

Hmm.... det lyder mystiskt...
Prøv eventuelt på bang snipped-for-privacy@hotmail.com - den burde også virke.
Tak.

Re: Signal fra blæser
Hej Casper,

Det var den jeg brugte (trykkede bare "svar"), men nu har jeg sendt den
igen, med CC til den adresse i headeren, så mon ikke den når frem.

--
Venlig hilsen,
Søren

Signalet fra blæserne er normalt lavet som open collector, det betyder at
hvis du vil have et led til at lyse ved puls fra blæseren kan det gøres ved
at montere led anoden til +12V, led Catoden monteres til en modstand på ca.
1Kohm den anden ende af modstanden forbindes til blæserens output.
Nu vil der komme et blink i led'et hver gang der kommer en puls fra
blæseren.

Husk at hvis du vil lave variabel hastighed på blæserne og stadigt bruge
puls udgangen til noget så skal du regulere + forsyningen til blæseren,
bliver forsyningsspænding for lav er det ikke sikkert at der kommer nogen
puls, du skal heller ikke regne med at kunne bruge udgangen til noget hvis
dig regulator er lavet som en PWM.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Jamen det virker jo - er ikke perfekt, men brugbart. Ved høje hastigheder
kan man ikke rigtigt se forskel på hastigheden, men når den når ned i
omdrejninger kan hver omgang ses :)
Dét vil være brugbart. Tak!

Sidder med en variabel transformator, så har kunne prøve ved forskellige
spændinger.
Dioden lyser fint hele vejen igennem (klart nok svagere ved lave spændinger,
men i opsætningen i computeren vil der være +12 konstant til dem).

Hvad står PWM for?

Re: Signal fra blæser

Pulse Width Modulation. Man leverer firkantpulser med samme spænding og fast
frekvens. For at regulere den leverede effekt, styrer man bredden af
pulserne. Det er let at lave, og da det er en switch, der styres, er der
meget små tab.

Bo //

Re: Signal fra blæser

Hvad med at lave en automatisk regulering på grundlag af kølepladens
temperatur - og så evt. - hvis du gider een eller anden form for alarm ved
for varm køleplade (indikerer at blæseren er død/stoppet til med skidt)
Jeg har aldrig helt fattet, hvorfor man skal more sig med at regulere sine
blæsere, når nu det er så enkelt at temperaturstyre dem.
Ligeledes er det vel RET ligegyldigt hvor stærkt de kører - når bare de
køler nok - og ikke larmer for meget

Sjovt nok, var det ret almindeligt med temperaturstyrede CPU kølere i de
gamle Pentium-classic dage - men så gik der mode i "Fan-controllere" med
gyldent skær og blåt lys...

Mvh
Morten

Re: Signal fra blæser

Jeg har et par af de små temperaturfølere man gerne bruger i computere (de
små flade).
Hvordan virker de? Stiger deres indre modstand efterhånden som der bliver
varmere, og i hvilken ohm-range er det?
Kunne da være interessant hvis jeg kunne lave noget sådant.

For mig er det udfordringen... selv om det ikke er særligt avanceret, kan
det godt underholde mig at lave sådanne ting.
At det samtidig er brugbart er jo bare perfekt :D

Det er da rigtigt nok... men er da meget sjovt at kunne SE det direkte.
Samtidig kan man se om en af blæserne skal efterses; hvis den kører
langsommere end de andre, ved samme spænding...

En stock CPU-køler til en P4 (som jeg har) er nu temperaturstyret... det er
ikke dén jeg vil rode med; kun med mine kabinetblæsere.

Er det egentligt skadeligt for køleren, hvis den får for lille spænding;
hvis spændingen ikke er høj nok til at motoren kan trække blæseren rundt?

Site Timeline