Re: Tang-amperemeter

Måske dette:

http://www.elmanet.dk/fremvisns.asp?vareid87%4

Det kan da måle DC, måske ikke helt gratis... Men ellers koster de vel
omkring 8K ?

Men hvad skal du måle da?

Re: Tang-amperemeter

Her er en masse links: http://hjem.get2net.dk/hkj/ElectronicShops.html

Du kan starte med Elfa, de har nogle til under 1500 kr, et Fluke koster
cirka 1000 kr mere.

Re: Tang-amperemeter
Takker for de hidtilkomne svar...
Historien er den at jeg gerne ville bruge det en del til rep. af biler. og
ellers hva nu lige der kommer. Jeg var så nede ved brinck og de har et
vellerman til bare 398kr. men som sagt kunne det kun måle AC. Det kunne
faktisk måle helt op til 1000A, hvilket jo er godt når man skal til at måle
på startmotorer. Så jeg tænkte bare om ikke man kunne få et der kunne måle
DC og som kostede der omkring. Jeg ved godt at det måske er lidt for
billigt, og det ikke er den store kvalitet man så får, men det jo også kun
til hobby brug. Jeg vil lige kontakte radio lageret i morgen og høre hvad de
har. jeg vender lige tilbage når jeg har snakket med dem...

Anders Sørensen

Re: Tang-amperemeter
Hej Anders

Normale tangamperemetre kan kun måle AC strøm og er simple at lave, jeg
ved ikke hvordan de laver DC tænger, men de koster sikkert noget mere
at lave end DC tænger.

Mvh Max

Sv: Tang-amperemeter
Hej Anders
Prøv autotilbehør.
Da jeg var en ung mand i 60erne havde jeg et klemamperemeter, der kunne vise
± 50Amp.
Det var et lille rundt drejespolemeter med 0 i midten. På bagsiden, sad som
navnet siger, en klemme så man kunne klemme det på den ledning, der skulle
måles på.
Det var meget brugt på autoværksteder dengang og bruges måske også i dag, så
måske findes det endnu.

Ejvind Andersen
Re: Tang-amperemeter
Hej Anders,

Prøv hos et de værktøjs firmaer der bl.a. sælger til autoværksteder, jeg har
selv et til netop auto brug, det har to måleområder, et til startmotor, op
til 400A DC og et til generator op til 75A DC
Jeg har haft det i mange år, så jeg kan ikke huske hvad det kostede og hvor
det er købt, men mener ikke det var vildt dyrt.

Mvh
Jan

Re: Tang-amperemeter

AC tangamperemetre er 'bare' en strømtransformator, hvor transformatorkærnen
kan åbnes. Princippet duer kun til AC, og det er billigt.

DC tangamperemetre ER dyre: DC tangamperemetre kræver et Hall-element
indskudt som transducer i 'tangens' opsamlede magnetfeltet.

Btw.: Glem alt om at måle "bedre end 2%" med en strømtang - Jeg fik en gang
fremstillet en ultrastabil kalibreringsopstilling. Det viste sig at
visningen var ubehagelig afhængig af 'hvor kraftig fjederen var i tangen' og
'hvor rene (og perfekte)' tangen bider sammen i åbningen.

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Re: Tang-amperemeter
On Thu, 3 Jul 2003 20:09:43 +0200, "Anders Sørensen"

Jeg fandt en stribe forskellige hos Conrad. Det billigste var:
Varenr 120167 til 100 Euro.
Eller hvis du kan nøjes med en tang-forsats til et almindeligt
multimeter, så er der varenr 120172 til 68 Euro.

M.v.h. Mikael

Re: Tang-amperemeter
Hej igen
Jeg har nu bestilt et hos Conrad, det til 100Euro som Mikael omtalte. Så må
man bare håbe at det er noget værd...

Anders Sørensen

Re: Tang-amperemeter
Hej

Jeg har et lille (?) sidespørgsmål, der har med trefaset vekselstrøm
at gøre:

Kan man anskaffe et tangamperameter og montere det omkring
målerkablet, således at hele husets øjeblikkelige effektforbrug kan
måles og registreres v.hj.a. en PC ?
Eller: er der forskel på at måle på 1 fase og 3 faser?

mvh
Nils Emil P. Larsen

PS. Hvad hedder tangamperemeter på engelsk ?

Re: Tang-amperemeter

Et (normalt) tangamperameter måler total strøm igennem hullet. Den er 0 hvis
du lægger hele kablet ind i hullet.

For at måle trefaset skal du faktisk bruge 3 styk, en per fase.

Faktisk virker et HFI relæ på samme måde som et tangamperameter, den måler
bare summen af de 3 faster og 0.

PS: Jeg har set et tang meter der kan måle 3-faset med en tang, men det går
ud over nøjagtigheden.

Re: Tang-amperemeter

Selvfølgelig.... det burde jeg selv kunne have regnet ud.

Så er det jo ikke nogen simpel sag at måle den samlede villas
effektforbrug. Æv.

Tak for svarene.

mvh
Nils Emil

Re: Tang-amperemeter
hvis

Jo det er da netop nemt nok... Du skriver forbruget ned fra el-måleren, og
beregner dig til et gennemsnit pr- døgn e.l...

Hvis du derimod vil have forbrug fra hver el-gruppe e.l så er det jo noget
andet... Så skal du jo enten have en el-måler i tavlen for hver gruppe.. Men
de fylder godt til.. eller stå med et tang ampererameter inde i tavlen hele
tiden.

Re: Tang-amperemeter

Ja, hvis du kan få adgang til at sætte en tang (strømtransformer) omkring
hver fase hver for sig. Det virker naturligvis ikke bare at sætte en tang
omkring et kabel med alle tre faser i sig. Strømmen i de tre faser er
faseforskudt i forhold til hinanden, og i en ideelt balanceret trefaset
installation vil der gå samme strøm i alle tre faser, og der vil derfor
stort set ikke være noget eksternt magnetfelt omkring et kabel indeholdende
alle tre faser.

Ja, du er nødt til at måle på de tre faser hver for sig i en trefaset
installation.

"current clamp"

--
-- Torben.

Re: Tang-amperemeter

Du skal måle hver fase for sig.

Clamp Meter.

Mvh Max

Re: Tang-amperemeter
Mange af de nyere målere har en diode der blinker når der er brugt et vist
antal watt timer, måske du kunne aftaste disse pulser og udfra disse beregne
en "øjebliks belastning". Brug af tang ampere meter vil ikke give dig et
korrekt effekt forbrug grundet faseforskydning ved fx køleskabs kompressor
og andre induktive belastninger.
Mvh
Lars

Site Timeline