Re: Tang-amperemeter

Er det mig eller er det bare en anelse svært at opstøve et såkaldt

> tang-amperemeter der kan måle en dc strøm. Vi snakker selvfølgelig også en > en fair pris, altså kun til hobbybrug. De modeller man kan få hos brinck, > åge nielsen o.s.v. kan nemlig kun måle vekselstrøm. Så er der en der lige > har et godt link eller andet vil jeg blive glad.

Måske dette:

Det kan da måle DC, måske ikke helt gratis... Men ellers koster de vel omkring 8K ?

Men hvad skal du måle da?

Reply to
Bjarke Hansen

Her er en masse links:

Du kan starte med Elfa, de har nogle til under 1500 kr, et Fluke koster cirka 1000 kr mere.

Reply to
HKJ

Takker for de hidtilkomne svar... Historien er den at jeg gerne ville bruge det en del til rep. af biler. og ellers hva nu lige der kommer. Jeg var så nede ved brinck og de har et vellerman til bare 398kr. men som sagt kunne det kun måle AC. Det kunne faktisk måle helt op til 1000A, hvilket jo er godt når man skal til at måle på startmotorer. Så jeg tænkte bare om ikke man kunne få et der kunne måle DC og som kostede der omkring. Jeg ved godt at det måske er lidt for billigt, og det ikke er den store kvalitet man så får, men det jo også kun til hobby brug. Jeg vil lige kontakte radio lageret i morgen og høre hvad de har. jeg vender lige tilbage når jeg har snakket med dem...

Anders Sørensen

Reply to
Anders Sørensen

Hej Anders

Normale tangamperemetre kan kun måle AC strøm og er simple at lave, jeg ved ikke hvordan de laver DC tænger, men de koster sikkert noget mere at lave end DC tænger.

Prøv hos et de værktøjs firmaer der bl.a. sælger til autoværksteder, jeg har selv et til netop auto brug, det har to måleområder, et til startmotor, op til 400A DC og et til generator op til 75A DC Jeg har haft det i mange år, så jeg kan ikke huske hvad det kostede og hvor det er købt, men mener ikke det var vildt dyrt.

Mvh Jan

Reply to
Jan

Hej Anders Prøv autotilbehør. Da jeg var en ung mand i 60erne havde jeg et klemamperemeter, der kunne vise ± 50Amp. Det var et lille rundt drejespolemeter med 0 i midten. På bagsiden, sad som navnet siger, en klemme så man kunne klemme det på den ledning, der skulle måles på. Det var meget brugt på autoværksteder dengang og bruges måske også i dag, så måske findes det endnu.

--

Med venlig hilsen

Ejvind Andersen Fjern"xx"

Max skrev i en nyhedsmeddelelse:3f04aaf7$0$48898$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

måle

kun

Reply to
EA 2730

AC tangamperemetre er 'bare' en strømtransformator, hvor transformatorkærnen kan åbnes. Princippet duer kun til AC, og det er billigt.

DC tangamperemetre ER dyre: DC tangamperemetre kræver et Hall-element indskudt som transducer i 'tangens' opsamlede magnetfeltet.

Btw.: Glem alt om at måle "bedre end 2%" med en strømtang - Jeg fik en gang fremstillet en ultrastabil kalibreringsopstilling. Det viste sig at visningen var ubehagelig afhængig af 'hvor kraftig fjederen var i tangen' og 'hvor rene (og perfekte)' tangen bider sammen i åbningen.

Mvh Villy

Villy Jensen

Jeg fandt en stribe forskellige hos Conrad. Det billigste var: Varenr 120167 til 100 Euro. Eller hvis du kan nøjes med en tang-forsats til et almindeligt multimeter, så er der varenr 120172 til 68 Euro.

M.v.h. Mikael

Reply to
Mikael Ejberg Pedersen

Hej igen Jeg har nu bestilt et hos Conrad, det til 100Euro som Mikael omtalte. Så må man bare håbe at det er noget værd...

Anders Sørensen

Reply to
Anders Sørensen

Hej

Jeg har et lille (?) sidespørgsmål, der har med trefaset vekselstrøm at gøre:

Kan man anskaffe et tangamperameter og montere det omkring målerkablet, således at hele husets øjeblikkelige effektforbrug kan måles og registreres v.hj.a. en PC ? Eller: er der forskel på at måle på 1 fase og 3 faser?

mvh Nils Emil P. Larsen

PS. Hvad hedder tangamperemeter på engelsk ?

Reply to
Nils Emil P. Larsen

Et (normalt) tangamperameter måler total strøm igennem hullet. Den er 0 hvis du lægger hele kablet ind i hullet.

For at måle trefaset skal du faktisk bruge 3 styk, en per fase.

Faktisk virker et HFI relæ på samme måde som et tangamperameter, den måler bare summen af de 3 faster og 0.

PS: Jeg har set et tang meter der kan måle 3-faset med en tang, men det går ud over nøjagtigheden.

Reply to
HKJ

Ja, hvis du kan få adgang til at sætte en tang (strømtransformer) omkring hver fase hver for sig. Det virker naturligvis ikke bare at sætte en tang omkring et kabel med alle tre faser i sig. Strømmen i de tre faser er faseforskudt i forhold til hinanden, og i en ideelt balanceret trefaset installation vil der gå samme strøm i alle tre faser, og der vil derfor stort set ikke være noget eksternt magnetfelt omkring et kabel indeholdende alle tre faser.

Ja, du er nødt til at måle på de tre faser hver for sig i en trefaset installation.

"current clamp"

--
-- Torben.
Reply to

Hej

Du skal måle hver fase for sig.

Clamp Meter.

Selvfølgelig.... det burde jeg selv kunne have regnet ud.

Så er det jo ikke nogen simpel sag at måle den samlede villas effektforbrug. Æv.

Tak for svarene.

mvh Nils Emil

Reply to
Nils Emil P. Larsen

hvis

Jo det er da netop nemt nok... Du skriver forbruget ned fra el-måleren, og beregner dig til et gennemsnit pr- døgn e.l...

Hvis du derimod vil have forbrug fra hver el-gruppe e.l så er det jo noget andet... Så skal du jo enten have en el-måler i tavlen for hver gruppe.. Men de fylder godt til.. eller stå med et tang ampererameter inde i tavlen hele tiden.

Reply to
Bjarke Hansen

"Nils Emil P. Larsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Mange af de nyere målere har en diode der blinker når der er brugt et vist antal watt timer, måske du kunne aftaste disse pulser og udfra disse beregne en "øjebliks belastning". Brug af tang ampere meter vil ikke give dig et korrekt effekt forbrug grundet faseforskydning ved fx køleskabs kompressor og andre induktive belastninger. Mvh Lars

Reply to
Lars Funder