Pixeleret billede ved DVB-T modtagelse

Hejsa.

Jeg har installeret en DVB-T løsning:

Triax UFO 81 antenne med 5 volt netdel og Digiality T-2000 FTA MKII DVB-T
receiver.

Receiveren angiver signalstyrken til de 80% og kvaliteten angives til
omkring 68%.

Jeg har ingen udfald men billedet er ret pixeleret - især hvis der skal
vises detaljer som eksempelvis blade på træer - da er alle bladende
pixeleret. Nyheder hvor der zoomes ind på nyhedsværten ser ok ud, men ellers
er billedet generelt pixeleret på alle kanaler.

Er de to ovennævnte procentsatser for lave? Min UFO antenne er placeret oppe
på loftet og jeg overvejer at hive den udenfor - bare for at se om der er
forskel.

Er der nogen der har erfaringer med pixelering?

Hilsen Jan T

Re: Pixeleret billede ved DVB-T modtagelse

Nu skriver du jo ikke meget om hvor i verden du har opsat sådan en
fætter - men ....  en campingantenne ?

Hvis du opsætter en rigtig/korrekt antenne, der passer det det område
du bor i, burde du have glimrende billede her i landet.

pixeleringer er typisk tegn på elendige antenneforhold
--
Jan_stevns

Re: Pixeleret billede ved DVB-T modtagelse

Det kan vel også være for hårdt komprimeret fra tv-stationen, så vil det
hele oså virke lidt pixeleret.. men ikke så meget

Kasper

Re: Pixeleret billede ved DVB-T modtagelse

Har lige eksperimenteret med en ny antenne idag.

Signalstyrke forstår jeg som noget der måles i dBuV eller lignende. (støj og
reflektioner vil vel tilføje energi og give et højere tal)
Signalkvalitet forstår jeg som en bitErrorRate eller lignende (støj og
reflektioner vil ødelægge signalet)

Uanset om jeg har forsyning på min dvb-t antenne så har jeg signalKvalitet
10/10, men signalstyrken bliver noget bedre med forstærkeren tændt. Der er
ingen synlig forskel på billedet i de to situationer (fordi kvaliteten er
angivet som 10/10).

Jeg vil mene at du skal eksperimentere med antennen, så du kan få
signalkvaliteten op.

Har du styr over polariseringen , horisontalt / vertikalt ?

Har du mulighed for en finjustering af kanalfrekvensen ?

tpt

Re: Pixeleret billede ved DVB-T modtagelse
Tak for jeres svar og input.

Jeg vil arbejde videre med at prøve at optimere modtage-kvaliteten (evt.
købe en bedre antenne) og prøve at finjustere.

Hilsen Jan

Site Timeline