PC måle program?

Når bladet High fidelity tester et apparat, laver de ofte nogle dybde
borende målinger med noget pc måleudstyr, som tilsyneladende både kan bruges
som spektrum analyser og scop m.m, er der nogen der ved hvad det helt
nøjagtigt er de har, for det kunne jeg da godt bruge.

MVH

Lars

Re: PC måle program?

Undskyld, men kunne ikke lade være med at komme med en kommentar:
Jeg har svært ved at tage et blad seriøst, der mener at et 230V kabel
til jeg ved ikke hvor mange tusind kroner skulle give en bedre lyd end
et standard kabel fra NKT.
Jeg mener, den meter eller halvanden der er fra kontakten i væggen til
forstærkeren gør nok ikke den store forskel i fht. de måske mange
hundrede kilometer kabel mellem vægudtaget og kraftværket!
Tror det var en "lyttetest" de lavede med dem.

- Lars

ot-Re: PC måle program?

Nej jeg mener også at jeg så at de lyttetestede noget netkabel med en
speciel træ-stikprop i engang :D
Bortset fra det (ot) så kan der nu være god mening i at have jordstik med og
et netfilter foran ens lydsystem plus nogle rimelige signalkabler imellem de
forskellige enheder. Om man så kan høre forskel på kabler til 50 Kr/m og dem
til 5000 Kr/m, det stiller jeg mig tvivlende overfor, men dem der følger med
f.eks. CD afspiller mm i kassen når man køber det, er kun til at afprøve om
det virker har jeg opdaget - bedre er de ikke.

Mvh
//zigge

Re: ot-Re: PC måle program?

Næ, men hvis forstærkeren kræver et eksternt netstøjfilter for at lyde
godt, hvad siger det så mest om? Jeg ville mene det er en dårligt
konstrueret forstærker i den forstand at de ikke har indbygget et
netstøjfilter i forstærkeren.
I øvrigt tror jeg ikke der var andet filtereffekt i kablet end den
kapacitet og induktion der nu måtte være i det - præcis som i alle andre
kabler. Jeg tror mest det var et eksotisk navn på koberet man betalte
for og et fancyt udseende kabel.
Jeg skal prøve at se om jeg finde artiklen, finde lidt nærmere detaljer
og citere lidt fra den - tror ikke jeg må scanne den hele og lægge den
på nettet (det er vist noget der hedder copy...., copy..., øh
copy-et-eller-andet...  Nå jo, copyright).

Og så lige en undskyldning til min navnebror. Jeg ved godt at denne her
diskussion ikke besvarer dit oprindelige spm. Men det tændte lige noget
i mig som jeg lige ville dele med resten af gruppen hvis ikke de i
forvejen var bekendte med, set fra mit synspunkt, de komiske test og
følgende påstande de ind i mellem producerer.
Det program som bliver anvendt til de test du henviser til kan godt være
ganske seriøse. Men _nogle_ af de "test" de laver grænser til det mest
hysteriske flueknepperi man kan tænke sig til - den ovennævnte er en af dem.

- Lars

Re: PC måle program?
Hørt, jeg har præcis samme mening

--
Calle

Re: PC måle program?

Det er formodenlig noget med eget indstikskort. På mit arbejde har vi
det sammen i vores EMC rum. Sådan noget udstyr koster $$$$$

Re: PC måle program?

hmm, men hvordan kan et blad med et så lille budget have råd til sådan noget
udstyr, det er da ret vildt, og er der slet ingen af jer der kender fabrikat
eller lignende?

Til jer andre:
Hold da helt kæft hvor er man sunket lavt, hvis man kan forsøge at starte en
diskussion omkring netkabler, når man stiller et relevant elektronik
spørgsmål, totalt barnligt der!
Og uden at jeg ved noget om det, vil jeg gætte på at ingen af jer nognesinde
har prøvet at deltage i en lyttetest af netkabler, så "shut the fuck up", og
svar på mit spørgsmål istedet !!!!!!

MVH

Lars

Re: PC måle program?
Hej Lars

nognesinde
og

Med den holdning kan du klare dig selv, din klovn.

Mvh Max

Re: PC måle program?

Det ser da ud til at de indirekte stiller sig tvivlende over bladets
test, og derved også deres tekniske udstyr.

Du har ikke krav på et svar, og det er ikke "din tråd" så så længe
indlægene ikke strider mod gruppens fundats er der ikke noget at brokke
sig over.

ps. høflighed skader ikke.

FUT news:dk.admin.netikette
FUT? se http://www.usenet.dk/ord/lokal.html#fut

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk

Det var såmænd ikke for at starte en diskussion om netkabler eller andet
i øvrigt også elektronik relateret. Når man poster et indlæg i en usenet
gruppe er det ikke unormalt at få andre svar end det man lige havde
tænkt sig. Hvis man ikke kan håndtere dette bør man ikke poste på usenet.
Jeg må sige jeg ikke lige forstår hvorfor du begynder at kalde os
barnlige fordi vi stiller spørgsmålstegn ved _NOGEN_ af de artikler
bladet bringer. Det er dermed ikke sagt at det de bringer ikke er
rigtigt, men hvis det de påstår ikke bliver dokumenteret med en, skal vi
kalde det, videnskabelig begrundelse, har jeg altså svært ved at tro på det.
En videnskabelig begrundelse er for mig en præsentation af nogle
målinger og/eller en matematisk udredning af det påståede. Det var der
ikke noget af i den omtalte artikel om lige netop netkabler.
En lyttetest er for mig ikke noget videnskabligt bevis, og slet ikke
hvis lyttetesten ikke er udført som en blindtest med en stor variation
af kabler "gode" som "dårlige". Lige så snart et menneske skal vurdere
noget ud fra sine sanser bliver bedømmelsen subjektiv og bør derfor ikke
bringes i et sådan blad. Ydermer påvirkes ens bedømmelse af hvilken
viden man besidder omkring det man nu skal teste. Hvis du ved, det du
lytter til nu er et hamrende dyrt kabel, har du en tendens til at vurdere.

Nej jeg har ikke deltaget i en lyttetest og tror heller ikke det ville
interessere mig. Hvis to kabler ellers måler ens, er der ikke grund til
at lytte på dem - lyden er den samme.
Hvis du ikke kan acceptere at du får andre kommentare end dem du lige
forventede, så lad være med at post i nyhedsgrupperne. Og lad i øvrigt
være med at kalde folk øgenavne osv. det hjælper dig ikke. Se blot
hvilken reaktion du fik fra Max. Kom i stedet med en saglig begrundelse
i mod andres synspunkter.
Der var iøvrigt ingen der kaldte dig barnlig eller noget andet - det var
i hvert flad ikke hensigten.

- Lars

Re: PC måle program?
Hej Lars,

Selv om jeg grunlæggende er meget enig i at netkablets "kvalitet" ikke har
betydning for oplevelsen, vil jeg dog lige indskyde en kommentar.

For 30..40 år siden kunne vi ikke måle nær de samme ting vi kan i dag,
ikke ret meget mere end længden (og jeg er _ret_ sikker på at _ingen_ kan
høre forskel på 1 eller 3 meter ;)

Jeg går ud fra at du er enig så langt ?

Hvad siger de mon om 30..40 år (eller mindre) fra i dag ?

Get my point ?

Det ville have været et 100% korrekt udsagn, om vi i dag havde den fulde
og totale sandhed, men den når vi forhåbentlig aldrig (for hvad skulle vi
så få tiden til at gå med :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Sakset fra DFM:  Den gang man var 16, var livet så forunderligt let, man
vidste alt, og man kunne alt. Så blev man ældre, og verden blev så
frygteligt kompliceret  ;-)

Når man arbejder i en virksomhed, som producerer udstyr til at klarlægge
molekylestruktur og orientering i krystaller, (grains), eksempelvis i kobber
og guld, så holder man automatisk op med at komme med skråsikre udtalelser,
også om kabler, (forstået som de tråde der eksempelvis er i CPU'er og
DSP'er.

Derfor skal man da alligevel være realistisk. Halvanden meter netkabel i
forlængelse af en middelmådig stikkontakt, diverse "løse" forbindelser,
sikringer mm. Med mindre kablet specifikt bygget som et filter, hvad forskel
skulle det så gøre  ?

mvh
Orla, som også efterhånden er klar over hvor lidt vi ved  :-o

Re: PC måle program?
Hej Orla,

Så sandt :)

Heldigvis bliver ens hørelse også mere tolerant med alderen, jeg kan fx.
ikke længere høre forskel på om et monsterkabel(tm) er højre- eller
venstresnoet i yderste lag ;)

Enig, men der snakker vi også om stigetider der reelt gør omtalte kable
til "store" induktioner, modsat er der vist (endnu) ikke nogen forskel at
måle på førnævnte netledning med selv en overdrevent snavset netforsyning
- heldigvis, jeg får alverdens symptomer af at se Lægens Bord, så hvad
kunne det ikke afstedkomme af udgifter hvis vi kunne sætte tal på en eller
anden obskur parameter her :)

Næppe nogen *knock on wood* men det var heller ikke min mening at ytre
noget i den retning.

Jo mere man lærer, jo flere spørgsmål dukker op - man kan vel argumentere
for, at det vi lærer er at stille spørgsmål, de bliver blot flere og mere
detaljerede med tiden :)

--
Venlig hilsen,
Søren
har
kobber
udtalelser,
forskel
Lige nøjagtigt. Samme person vil sikkert også vælge at tro at forstærkeren
lyder bedre hvis den er loddet med en loddestation som har netstøjfilter på.
Begrundelsen skulle være at der så er mindre forstyrelser af loddetinnet pga
lavere støj (påstået i en high-end butik i Aarhus)

Hvad kan man sige..... suk :-)

/Klaus

Re: PC måle program?
Hej Klaus,

Tjaa, skal man græde eller grine... Jeg troede at det var fis indtil jeg
så at butikken lå i Århus ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Ja, og for en gangs skyld er det ikke engang HiFi klubben, som ellers ligger
højt på min liste over butikker, som ynder at bilde folk alverden ting ind.

/Klaus

Re: PC måle program?

Der findes tonsvis af den slags udstyr

Haloo, du er landet på usenet !!!

Hmmmm, mine sidste ord er skrevet i denne debat, med det ordvalg du
holder dig.

(med mindre at du pånt undskylder)

Re: PC måle program?

Jeg har ikke tænkt mig at undskylde noget som helst til nogen som helst, for
jeg mener hvad jeg skriver, og iøvrigt står der i fundsatsen til denne
gruppe at den omhandler elektronik, og ikke hifi, hifi hører til i
dk.teknik.lyd. Så afslut venligst tudefjæs, det er JER der ikke overholder
reglerne.

Jeg finder svar på mit spørsgmål på anden måde, jeg gider bestemt ikke
spilde mere tid her, eller jeg kunne jo også bare starte en diskussion om
hvilke noget vaskepulver der er bedst, fordi jeg ikke kan finde på andet at
skrive.......
Hvad mener i? skal man have det rette måleudstyr? eller kan man høre det på
vaskemaskinen?

Re: PC måle program?

for
at

HeHe... du er morsom ((: du kunne jo krydsposte til DK.SNAK.VITTIGHEDER ((:
Kasper

Re: PC måle program?
Hej Lars,

Ring dog for hulen til bladets redaktion og spørg.

Du skal nok komme frem i verdenen med dit milde sind og overdrevne
høflighed (men forhåbentlig ikke i min del af den).

*PLONK*

--
Søren