Pasta til SMD Montering, eller alternativ måde

Hej jeg har et spørgsmål som jeg håber nogle her kan svare mig på.

Jeg har aldrig arbejdet med SMD komponenter før, men er blevet nød til
det i forbindelse med et projekt hvor jeg skal bruge nogle WS2812 SMD RDB L
ED Dioder.
Der er bare simple 5 benede RGD Dioder plus en kondensator jeg skal have p
å nogle små print som så skal forbindes i serie.
Men alt hvad jeg ser på nettet om SMD montering gør de brug af en skabe
lon lidt som Silketryk for at fordele SMD Pasta'en på den rette kontakt p
unkter.

Mit spørgsmål er er det ikke andre måneder man kan gøre det på.

Evt have det i en lille sprøjte og lige trykke lidt på ud på steder d
et nu skal bruges. For mig i mit tilfælde er det kun lige 8 kontakt punkt
er jeg skal bruge det på. Så synes det er lidt meget at få lavet så
dan en skabelon bare for det.
Og så evt varme det i ens normale ovn efterfølgende.

Er dette muligt eller er det pasta for tykt flydende til at kunne presses i
gennem en sprøjte ?

Jeg er bla fundet over dette med ved ikke om det vil kunne bruges.
http://www.ebay.com/itm/0-2ML-Silver-Conductive-Wire-Glue-Paste-Paint-Elect
ronics-PCB-Repair-Application-/281173978994?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=
item4177466f72

Håber der er nogle der evt har nogle gode fif.

Re: Pasta til SMD Montering, eller alternativ måde
.
[...]

 igennem en sprøjte ?
ctronics-PCB-Repair-Application-/281173978994?pt=LH_DefaultDomain_0&hash
=item4177466f72

du skal bare bruge en loddekolbe,spids på 1-2 mm er godt nok. og gerne me
get tyndt loddetin ,som du sikkert kan købe i små mængder ,
Lod en smule tin på den ene ø..sæt dimsen ned og varm tinnet op til d
imsen sidder lidt fast..lod den i den anden ende ,og lod den første ende
igen med nyt tin.
Og hvis du har en sprøjte med tinpasta ,som kan købes allevegne,så g
ør du netop som du skriver ;pres en smule på hver loddeø sæt dims p
å øerne og så varmluft over det hele. men det er betydelig sværer a
t bare gøre end at bruge en loddekolbe og tin på gammeldags maner
alex

Re: Pasta til SMD Montering, eller alternativ måde

Enig. Til engangs projekt er en almindelig loddekolbe ganske fint. 0402
modstande og stik/kredse med 0.5mm pitch kan godt, med lidt øvelse,
loddes med almindelig loddekolbe og en rolig hånd.

Vær opmærksom på det er en yderst lille mængde loddetin der skal til.
Det kan være en god idé at have en lille lup på 8-10x forstørrelse til
at kontrollere lodningen bagefter - om der er tin og forbindelse hvor
der skal være og ikke der hvor der ikke skal være. Sugetråd kan bruges
til at tage overskydende tin væk med, hvis nødvendigt.

Mht. valg af spids, er det lidt en smagssag. Vores loddedame i firmaet
foretrækker en relativ stor spids til selv meget små komponenter. Jeg
selv foretrækker en lidt mindre spids, men ikke de helt tynde. De helt
tynde spidser er ikke super gode til at lede varme til loddebadet og
loddearbejdet kommer meget nemt til at tage alt for lang tid.

Køb evt. en stak 0805 modstande til at øve dig med inden du går rigtig i
gang. Hulprint med baner er fine at prøve sig frem på. Modstande og
testprint koster ikke mange ører og er billigere at smide væk end LEDs
og rigtige print.

Hvis ikke du har det, kan en flus pen også være nyttig - især hvis det
er print der har ligget lidt så lodbarheden er nedsat. Det er dog ikke
en ultimativ nødvendighed da dit tin formentlig også har lidt flus i sig.

- Lars

"Kim Jørgensen"  skrev i meddelelsen

[...]

Hej Kim
Jeg bruger en tandstikker til at lægge lidt pasta på loddestedet... og så
med forsigtighed  lodde med en termostatkolbe,
i mens man holder komponenten på plads med en tynd pincet.

Pasta kunne du købe ved http://dx.com/s/solder+paste koster 3.37$      det
værste er ventetiden.. ;-)

mvh
Preben

Re: Pasta til SMD Montering, eller alternativ måde
7$      det
det meste er vist flux..detkaldes jo ofte loddepasta..
Hvis det var loddetin, ville jeg forvente at der stod om det var tin bly el
ler sølv iblandet ..ikke.. og de jeg kiggede på skrev ikke noget om tin
 ..men tak for linken
alex

Site Timeline