OT:Ugens sony support joke

Mit sony kdl32-bx300 var var begyndt at låse så det ikke reagerede på
remote eller knapper på kabinet. lod jeg det køre genstratede det efter
5-15 min af sig selv med et kanld i højtaleren. Unplug fra stikkontakt
virjede selvfølgelig.

Garanti udløbet for 14 dage siden.

Jeg tænkte hmmm, defekt psu måske, men lad os ringe sony support.

- hel masse vrøvl

Du skal ta tv og alle apparater tilsluttet tv ud af stikkontakt i mindst
en time.

En time spurgte jeg? 10 min må da være nok.

Nej nej al den gamle strøm i ledningerne skal væk.

så var det jeg kom til at fortælle ham jeg var elektronok fagteknikker.

Han fik lige en lektion om elektrolytkondensatorer, håber han lærte
noget om 'gammel strøm'

Anyway jeg lod da lige tv aflade en time ser ud til at funke igen.

mvh Erik

Re: OT:Ugens sony support joke

Så VAR det jo gammel strøm ;-)

/Jan Rasmussen

Re: OT:Ugens sony support joke

Jeg legede lidt med elektronik i en radioforretning tilbage i
stenalderen hvor det var rørspiller og S/H flimmer.

Det skete ofte, at en kunde spurgte, om man var bange for gammel strøm,
når man forsigtigt pillede i hans defekte spille, der havde været
slukket i flere timer.

Så var det mægtig sjovt at se hans ansigtsudtryk, når man tog
skruetrækkeren og afladede en lyt i strømforsyningen.

mvh ..... Peter ...... §8-o))

Re: OT:Ugens sony support joke

<snip>

Jeg læste engang en advarsel om, at man aldrig skulle åbne en PC skærm
af de gamle typer, unden at man var meget, meget forsigtig med hvad man
rørte ved. Der kunne være spænding på - og det var en meget høj spænding
- selv efter lang tid, mange måneder/år.

--
Ikke ham på Facebook.

Re: OT:Ugens sony support joke

Vi havde et par cowboytrick for at se, om der var knald nok på
højspændingen i de gamle S/H fjernsyn, af med jernburet om trafo, DY87
og PL500, hvis polsøgeren lyste klart når den blev holdt i en afstand på
ca 5-6 cm, var den god nok. Jeg strejfede engang toppen af DY87 med
polsøgeren, intet stød men polsøgeren var reduceret til skruetrækker.
Alternativt hev man højspændingskablet ud af siden på billedrøret og
vurderede længden af gnisten.
De numre skulle man ikke prøve på de første farvefjernsyn, der var
anderledes knald på spændingen, ca 25-30 kilovolt mod ca det halve på et
S/H.
Polsøgeren var i det hele taget et utroligt universalværktøj, "Hvad
siger De frue, er billedet ustabilt ?", af med bagklædningen, daske let
med polsøgeren på de enkelte rør, når billedet så væltede, skiftede man
det rør og flimmeren var som regel i orden igen.

mvh ...... Peter

Re: OT:Ugens sony support joke

ak ja , og husk pil aldrig hætten af ensretter røret uden at aflade, det
gør nas sku jeg hilse og sige(ca 1975). og bank med skruetrækker knebet
var sku rene mirakler, man havde altid rørkufferten med. Og så lige det
lille trick med S/H billedrør der var blevet lidt slidt, pil det ud af
glødestrømskæden og smid en 6v trafo på til billedrør alene.

mvh Erik

Re: OT:Ugens sony support joke

Mine minder er helt tilbage fra ca 1967, men ca 1978 hvor jeg forlængst
havde forladt den branche og blevet programmør, kom jeg en dag hjem til
konen der sagde, at vores mildest talt antikke LL S/H fjernsyn havde
lugtet underligt og nu var der intet billede. Ind og kigge, der hang
godt nok en underlig overbrændt ledning inde i højspændingsburet, den
lurede jeg noget på, indtil det gik op for mig at glødespændingen til
billedrøret blev genereret af denne ledning, simpelthen blot ført løst
gennem højspændingstrafoen, en halv vinding !!, OK, den fikser farmand,
jeg havde ingen loddekolbe, så en stump ledning og to kronemuffer, de
skulle bare drejes så de ikke kunne "se" stel, og fjernsynet virkede igen.

mvh ..... Peter

Re: OT:Ugens sony support joke

hvorfor polsøger? brugte da bare en isoleret skruetrækker og så hvor
lang gnist vi ku trække.

mvh Erik

Re: OT:Ugens sony support joke

Hej Erik

I superkondensatorer er der dinostrøm ;-)

De almindelige superkondensatorerer på 0,1-1 Farad (ingen milli eller
mikro):
http://www.pc-elektronik.dk/shop/productlist.asp?Id69%2

http://da.wikipedia.org/wiki/Superkondensator

-

Har selv en mærkevare KB/FM-modtager, som nogle gange (hvert 3. år?),
skal skilles ad og aflades på en indre superkondensator for at virke
igen. Når den ikke virker er der bare ingen lyd i højttaleren.

Fandt løsningen på nettet...

Glenn

Re: OT:Ugens sony support joke

Afladningen nulstiller beskidte bits i digitalelektronikken ;-)

Re: OT:Ugens sony support joke

Eller måske skulle afladningen kaldes digitalelektronik ghost-busting...?

Re: OT:Ugens sony support joke

Og joken var ?

--
                     Venlig hilsen / regards
                   Brian Vestergaard (2620)

gammel strøm i ledninger. Troede ski da et linux baseret tv havde en
power on reset funktion. og fatter du ikke joken så er det synd for dig.
mvh erik

Re: OT:Ugens sony support joke

Suk... at du ikke forstår nudagens elektronik, gør det dat IKKE til en
joke, blot fordi du ikke forstår det...

--
                     Venlig hilsen / regards
                   Brian Vestergaard (2620)

Det er RØG som får moderne elektronik til at virke!

--

Når røgen er lukket ud, virker elektronikken ikke mere!

//finn

Re: OT:Ugens sony support joke

kommer an på mængden af røg LOOOOL

Re: OT:Ugens sony support joke

kom lige til at tænke på denne vits: stor prut, ingen høvding

Re: OT:Ugens sony support joke

Jep, når røgen slipper ud, virker skidtet ikke mere.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Re: OT:Ugens sony support joke

Skal det forstås som at du mener at sådan er det bare? Jeg vil da mene
at det er utroligt dårligt design, at man er nødt til at hive stikket
ud af og til - men så igen, det er blot min mening.

Mvh Jonas

Re: OT:Ugens sony support joke

Jonas vi er helt enige, men da alt nu om dage åbentbart er en linux pc
med en kæmpe skærm må man jo bøje sig ggg

mvh Erik

Site Timeline