Optokobler for aflæsning af el-måler

Nedestående kredsløb er ikke følsomt nok, det virker ok med en bordlampe,
men den reagere ikke på de små korte glimt min el-måler giver. Hvordan kan
jeg gøre opstillingen mere følsom? Jeg tænkte hvad hvis man skifter
fotodioden ud med en fototransistor?
http://ask-service.dk/download/optokobler.jpg

Mvh
Allan

Re: Optokobler for aflæsning af el-måler

Fotodioden er hurtig nok -  det er relE6%et som ikke trE6%kker pE5% den
korte puls. en 555 i den klassiske monostabil multivibrator
opstilling, mit gemFC%se - er hvad der kan bibringe hjemmet en hyggelig
tikken.

Re: Optokobler for aflæsning af el-måler

Ok . ja øh, det jeg mener er at der skal for meget lys til før den trækker
relæet (har også prøvet uden relæ)

Mvh
Allan

Re: Optokobler for aflæsning af el-måler

Du bliver jo nok nødt til at lave en opstilling med en lysdiode der giver ca
samme lysstyrke som dén i måleren for at teste om kredsløbet virker. Jeg har
selv sådan en måler og jeg synes ikke at det er voldsomt meget lys den
udsender fra dioden.
Heldigvis kan jeg bare gå på internettet når jeg skal se mit forbrug så jeg
behøver ikke at rode med den slags Storm-P opstillinger :.-)

Steen.

Site Timeline