Optokobler CNY17-3

Hej gruppe.

Jeg har fået et problem med en CNY17-3 optokobler. Jeg har benyttet disse på en del print siden år 2000 uden problemer. Nu er printet begyndt at samle "støj op" på basen dvs. ben 6. Dette ben har aldrig været "bundet" til noget. Men må man det/skal man det ? Og i så fald, vil LED delen stadig kunne aktivere transistor delen ? (det skal kun virke via LED/transistor)

Eller hvad er den "korrekte" metode ved brug af sådan en optokobler ?

Mvh

Allan

Reply to
Allan S. Olsen

Visse datablade beskriver at en RBE har nedsættende virkning på CTR, og normalt har jeg brugt 220kOhm. Med en diodestrøm på 10mA har man så en CTR på ca 0.9

Tilgengæld har jeg oplevet større hastighed og mindre støj

  1. hvor stor strøm har du gennem LED'en?
  2. hvor stor modstand og spænding har du på transistorsiden?
  3. hvilke hastigheder arbejder du ved ?

Det eneste ordentlige datablad, jeg kan finde er det fra Fairchild:

Æhh, fra at tro jeg vidste en lille smule om elektronik, der dumpede jeg sgu lige helt ned på nulpunktet. Jeg har hentet det datasheet du referere til og læst lidt på det for at prøve at forstå hvad du svarer mig på. Men jeg ved vidst alt for lidt til at forstå emnet. Kunne godt finde "CTR", som hvis jeg har tolket det korrekt, så er det Current Transfer Ratio Collector to Emitter. Men jeg skal være ærlig, at det ikke siger mig det store.

Jeg har 24v. Mit "målepunkt går så via et Y-punkt med henholdsvis 22K mod Anode og 100K mod Cathode. Cathode er lagt til minus.

Igen her 24v, dog fra en anden forsyning. Men ellers en 1K som er forbundet til base på en BC547. På BC547's base, ligger også en 100K til stel sammen med en 2,2 microF kondensator. Dette for at undgå at ved kortvarige afbrydelser på LED, vil udgang ikke "falde".

Tja ikke noget tidskrævende. Det er til at detektere modeltog blokbesættelse. Derfor er det lidt vigtigt at signalet ikke "bare" forsvinder ved lidt skidt og møj. Som er årsagen til at kondensatoren er indskudt.

Allan

Reply to
Allan S. Olsen

OK: hvis Du har 1mA på LED siden, kan du max trække 900uA gennem transistoren, hvis CTR er 0.9

Kan ikke lige forestille mig diagrammet. Kan du tegne ?

Altså ikke noget hurtigt, med mindre der kører eksprestog. Jeg troede det var noget med us og den slags småting.

Hvad med at vælge en optokobler, der ikke har de problemer ?

"Allan S. Olsen" skriver:

Nej Current Transfer Ratio. Forholdet mellem strømmen du hælder ind i lysdioden og strømmen gennem transistoren "på den anden side".

Sådan her? ----------- .-. | | 22k | | '-' | |---| .-. | | | | 100k | | V opto '-' - | | --------------- created by Andy´s ASCII-Circuit v1.24.140803 Beta

22 volt /22 k = 1mA, hvilket igen ikke styrer din udgangstransistor særligt meget on, du får kun 1 mA ud på den anden side.

Sådan her?: ----------- .-. | | 1k | | '-' | | |/ ------|----| BC547 | .-. |>

|/ | | | -| 100k | | | |> '-' | | | | ------------------ opto created by Andy´s ASCII-Circuit v1.24.140803 Beta

Altså er den on hele tiden, indtil du får signal fra optokobleren. Men da din CTR på 100-200% "kun" giver dig 1-2mA gennem optokobleren er det noget svært at trække de 1kohm til "minus" særligt hårdt.

Så har du trigget både Bo og jeg.....

Hvorfor ikke bare bruge en PC817?

Vil det sige at det strømforbrug der er på LED siden, påvirker den strøm der max kan trækkes på transistor siden ?

Jo det skulle jeg mene, men Klaus har "næsten" gjort det i sit svar. Den første han har tegnet er korrekt. Her er den anden.

----------------------------------- | | |/ | -|opto | |> ___ |/ |-|___|--------| 1K | | |>

.-. | | | | |+ --------Interface/LED 100K| | === '-' /-\2,2uF | |

----------------------------------- (created by AACircuit v1.28.6 beta 04/19/05

Overhovedet ikke. Vi taler nok mere millisekunder.

Jo tak, men hvilke gør det, med samme hus + ben, så printudlægning kan bevares ?

Allan

Reply to
Allan S. Olsen

Nemlig

Har ikke været noget problem. Tværtimod. Hvis jeg sænker de 22k bliver kredsløbet alt for føltsomt.

Nej men se svar til Bo.

:-) Det er treskinne drift, så det er jo ret simpelt.

Godt spørgsmål, men på det tidspunkt (1999), fandt jeg det let og elegant at bruge en CNY17, da jeg havde en del af dem. Og jeg kendte ikke PC817, men kan nu se, på nogle "arvede kort", at de benytter PC817. Så ja hvorfor ikke. Men det kræver en del nye print/ændringer i kortmagasiner.

Allan

Reply to
Allan S. Olsen

Jeg ville så gerne følge med i diskussionen og føler godt jeg kan følge med på det teoretiske plan, men de der diagrammer i laver kan jeg simpelthen ikke læse!!

Findes der en "oversætter" ?, for ellers må jeg stå af her.

MVH Lars Arup

"Allan S. Olsen" skrev i en meddelelse news:48d96041$1$56783$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Reply to
Lars Arup

Lars Arup skriver:

Du kører sikkert ike med "fixed font width". Jeg har sådan et traditionelt vindue, hvor et mellemrum fylder det samme som et bogstav. så passer de.....

Prøv at kopier det og sæt det ind i AAcircuit igen :-)

"Allan S. Olsen" skriver:

Hvordan har du forbundet kredsløbet til dine skinner?

Minus til den isolerede skinne eller ?

"Allan S. Olsen" skriver:

Jeps.

Apuhabadbadbad - du tager ud på emitteren på BC547 - det vil sige at du får en spænding på udgangen der følger din afladekurve på kondesatoren......

Tja, sådan går det når uvidende selv forsøger sig. Hvad skulle jeg da have gjort ? Ville også hellere have haft at den holdte sig stabil på udgangen indtil kondensatoren var afladet. Men det har jeg ikke viden nok til at lave.

Allan

Reply to
Allan S. Olsen

Kørestrøm: Minus(plus) til ene skinnestreng. Plus(minus) til tredjeskinne (afhænger af køreretning). Isolering: Plus til optokobler, minusdel fra optokobler til anden skinne. Minus til isolering lagt sammen med minus kørestrøm eller rettere på den ledning der er forbundet til minusskinne. Selvom polariteten veksler på kørestrømmen, så kalder vi det i daglig tale minus på skinnen og plus på tredjeskinnen. Og alle hjul er jo galvanisk forbundet, da hjul og aksel elektrisk set er een enhed. Så ved kørsel i en sektion vil detektering ske ved at "kontakten" sluttes. Virker upåklageligt.

Allan

Reply to
Allan S. Olsen

"Allan S. Olsen" skriver:

Tag signalet ud på collector

"Allan S. Olsen" skriver:

Fase og nul er nok det korrekte :-)

Så længe man kører med Mæarklin vogne, eller andre fabrikaters vogne der har fået skiftet hjul :-)

Det vil jeg godt tro.

Nix, det er jævnspænding 12v, så jeg mener nu nok det hedder minus og plus. Det hed det da dengang jeg gik i skole, selvom det er noget siden nu. Men mener dog den holder endnu.

Så skal jeg sgu nok ud og finde en pumpe og finde ventilen på vognene. De er lige små nok til vores anlæg. Det er nemlig spor 0.

Allan

Reply to
Allan S. Olsen

Forklaring udbedes. Gerne så kort bliver kompatibelt med gammelt kort. Dvs, indgange skal følge udgange i tilstand, altså ej aktiv ind = ej aktiv ud (aht LED i kontrolbord). Men meget gerne med forsinkelse på frafald, aht skidt og møj, sådan ca. op til ½ sek.

Allan

Reply to
Allan S. Olsen

"Allan S. Olsen" skriver:

Huh? Märklig plejer at være AC....

Med sideliggende skinne - okay, så forstår jeg bedre.....

"Allan S. Olsen" skriver:

Et forslag - sådan løst fra ærmet. ------------o-----------o---------- | | .-. | | | | | | | 10K '-' | ___ | |< -|___|--o---o-----| BC557 | | |\ |/ | + ------------ -| Opto ### |> --- LED | | | | | | -------|------------o-------------------- created by Andy´s ASCII-Circuit v1.24.140803 Beta

Opto trækker basis mod minus og får derved basis til at ligge 0,7 volt lavere end emitter og transistoren leder derved.

Kondesatoren aflades også og når opto slipper lades kondesatoren op gennem B-E strækning på transistoren og evt via den ekstra modstand (der også gerne skulle kompensere for lidt lækstrøm i kondensatoren).

Jeg er dog ike 100% på kondesatoren i kredsløbet om den sidder rigtigt.