opladelige batterier kapacitet ???

http://www.batterier.dk/opladeligebat.htm

Under Camelion er der en MH D9000 med  9Ah i en D celle. Kan det mon
virkeligt være rigtigt?

Det er over dobbelt så meget som de normalt er på...

Claus

Re: opladelige batterier kapacitet ???

"Claus Tersgov" >

De ældre NiCd celler har en kapacitet paa 4Ah. Som du bemærker, har MH D9000
den dobbelte kapacitet. Det lyder rigtigt nok og fremgaar jo ogsaa af
typenummeret.

Aage

Re: opladelige batterier kapacitet ???
"Claus Tersgov"

Ja, de "normale" NiMH du køber hos isenkræmmeren o.lign. steder er i
virkeligheden luft. De indeholder en celle kun lidt større end et AA og så
en god gang luft uden om.
Dem på 9 Ah kan du mærke der er gods i, de vejer /rigtig/ godt til.

Men du skal have en speciel lader til dem, de billige "universal" ladere du
kan købe alle steder for mellem 75 og 150 kr. er kun nogenlunde til de
billige fra isenkræmmeren.
Du skal have en god Ansmann, Conrad Charge Manager eller ELV lader hvis du
skal lade dem på 9 Ah helt op og på ordenlig vis så de holder længe. De
bilige universalladere indeholder typisk intet styringskredsløb, i bedste
fald en timer, men det er IKKE sådan NiMH skal lades op - de skal lades op
med delta-V teknikken - og det benytter de foreslåede ladere. Prisen er også
derefter - regn med 6-900 kr. for en god lader; det kan godt betale sig i
længden.

Mvh
Morten

Re: opladelige batterier kapacitet ???

Jeg synes da ellers, at de 4000mA jeg har er rimelig tunge. Men jeg har
fundet på noget helt  andet. Samme sted har de batterier til mit kamera, 7,4
v *7300* mA til kun 460,- To af dem giver mig rigeligt med strøm, og så
passer de  endda til mine cams plus jeg har en god lader i forevejen.
Sluttelig fylder de ingenting i forhold til D celler.

http://www.batterier.dk/index.htm?camcorder/canon.htm PL941B-864  eller
PL970B-086  den sidste er bare en del dyrere for sølle 300mA ekstra

To af dem er jo hundrede gange smartere, og så er vægten kun 600 gr plus
lidt monteringsbeslag. De kan faktisk monteres bag på lampen, hvis ellers
varmen tillader det. Det er jo rigtigt smart!

Der burde  ikke være noget problem  at seriekoble to af disse, fordi der er
kun to tilslutninger på batterierne, ikke noget kontrol eller måle hejs.

Det går åbenbart stærkt med uviklingen af disse celler. Sidste år  i oktober
købte jeg to batterier samme sted af samme type, og dengang var de største
kun 6600mA. Det er en hel ampere de er forøget med på under et år - vel at
mærke i samme størrelse hus..

Claus

Re: opladelige batterier kapacitet ???

Og du er sikker på det er NiMH?
Den kapacitet var noget nær max for NiCd.
Hvis det er NiCd er de NiMH nok ca. samme vægt. Hvis det er NiMH er de her
nok tungere.

Du kan de rigtige steder få NiMH op til 11 Ah i størrelse D.

Jeg ved ikke helt hvad det er du prøver at sige, men vær lige obs på at
seriekobling af batterier, så søges spænding, parallelkobling så er
spændingen ens. I alle tilfælde fordobles energien dog (bare spørgsmålet
hvad udstyret kan klare og har behov for og om mere spænding blot er lig
større varmespild).

Og så skal du også være opmærksom på at LiIon dem kan du kun lade i
LiIon-ladere. De kræver helt særlig og præcis styring for ikke at ende som
de bærbare, mobiler osv. der er gået op i røg.
Forkerte og/eller uhensigtmæssige ladere i kombination med NiCd el. NiMH ja,
der ødelægges batteriet blot, det eksploderer ikke med massiv brandfare som
LiIon kan gøre.
Endvidere skal vi være opmærksom på ikke at aflade dem for meget. Sker det,
kan du risikere at enten det indbyggede beskyttelseskredsløb i
LiIon-batterierne eller laderen nægter at lade dem. Byparser du kredsløbet
og starter med at lade med en dum lader for at få spænding på, risikerer du
ligeleds at de går op i flammer, LiIon tåler simpelhen ikke dybdeafladning.

Mvh
Morten

Re: opladelige batterier kapacitet ???

Ja, det er jo det der er ideen :-)

2 x 7,2 er små 14-15 v og 7300mA. Rigeligt til at trække en lampe i små 60
minutter eller mere afhængigt af batteriernes beskaffenhed. men dem jeg
købte sidste år holder virkelig længe, så kapaciteten er tæt på det opgivne.

Jeg skriver jo netop også, at jeg har hele to originale Canon ladere, som
passer til batterierne?

Claus

Site Timeline