Lodde på opladelige batterier?

Jeg skal have "genskabt" en batteriepakke bestående at 6 opladelige AA-batterier. Nogle ideer til hvordan jeg forbinder dem - jeg frygter batterierne tager skade hvis jeg begynder at lodde alt for meget på polerne? Jeg kan købe nogle specielle batterie hos Brinck som er formonteret med loddeflige, men de koster i nærheden af 75,-/stk. 2 almindelige fåes til ~50,-/2 stk.

Henning hsb@(fjernes)image.dk

Reply to
Henning

-og det er sådan man skal gøre. Hvis du lodder direkte på en celle, er der to muligheder: Du r forsigtig og får lavet en dårlig lodning, eller du bruger den varme, der er nødvendig for at få en god lodning, og så skader du cellen..

batterier.dk har en del batterier i løs vægt med lodde flig...

Reply to
Troels Hansen

Hvorfor ikke bruge en batteriholder?

7kr hos Brinck: (nederst). Så kan du krympe noget plast omkring bagefter.

Mvh Roberto

Reply to
Roberto Saldo

Jep - og så er pakken både nem og billig at fornye. Problemet er bare, at man kan ikke trække en særlig stor strøm før spændingen falder og/eller fjedrene bliver for varme og evt. gløder. Men, skal pakken bruges til en transportabel radio, højtaler, diskman, modtager/senderenhed til radiostyring o.lign., er det helt fint. Bare batterierne ikke skal give power til en radiostyret bil, akkuvæktøj og den slags.

Mvh Morten

Reply to
Morten

Henning skriver:

Batterier.dk. Nye celler med loddefige. Virker godt og er nemme at arbejde med. De fylder dog en lille smule mere end de celler der sad i min batteripakke til min AEG boremaskine.

Lidt modifikation af den originale pakke og der er krudt i den som aldrig før !

"Bo Bjerre" skrev i en meddelelse news:416141c9$0$22690$ snipped-for-privacy@nntp04.dk.telia.net...

og

for

Ikke nødvendigvis.

Man kan godt nok få udstyr til at punktsvejse sådanne batterier sammen med, men jeg har loddet MANGE batterier sammen uden problemer.

Det er vigtigt at loddestedet er slebet rent og at det går STÆRKT så man ikke får opvarmet batteriet så meget at der dannes overtryk.Batterihylsteret er lavet i et materiale som leder varme meget dårligt så man kan godt lave en lokal kraftig opvarmning i kort tid uden det når at danne overtryk.

Lod kun midt på "polerne" hvis man lodder i kanten kan man nemt skade tætningen af batteriet. og hav i øvrigt ledningerne klargjort i forvejen

Brug kun metoden på Alkaline, NiCd og NiMh batterier. LOD IKKE direkte på et Litium batteri, hvis det ikke er konstrueret til det

mvh JBH

Reply to
JBH

Hej!

En batteriholder er fin til alkaline og tørbatterier, men ikke til NiCd og muligvis heller ikke til NiMH, medmindre afladestrømme/opladestrømme er lave og der ikke er specielt høje krav om kontaktsikkerhed.

I f.eks. modelbiler kan der let trækkes 10A og i spids 100A.

Herudover er de batteriholdere jeg har set, kun nittet sammen ved polernes fjedre og kontaktpunkter. En lille smule fugt og så har man elektrolyse og kort tid efter en dårlig forbindelse.

De gange jeg eller andre har haft problemer med batterier, har det i mange tilfælde skyldtes dårlig forbindelse mellem f.eks. nitten og fjederen.

-

Køb, hvis det er muligt, genopladelige batterier med loddeflige.

-

PS: Måske skulle man vente på:

14 April 2004, Electronicsweekly: NEC reveals organic radical battery details:
Citat: "...PTMA-based Li-ion cells [organic radical battery] can be charged in a little as 30 seconds..."

Fundet via:

mvh/Glenn

-
Reply to
Glenn Møller-Holst

Hej Jeg laver selv batteri pakker til modelbiler. og de der små strømme med 10A vedvarende og 100A peak holder ingen steder. det er noget nær 60A vedvarende under accelrationer og mellem 200A og 500A peak. bruger man en stor lode spids er der intet problem i at lode direkte på en celle. hemligheden er en god lodetin, en stor spids og træning. personligt varmer jeg ikke længere end max 3 sekunder på en celle.

Reply to
Jacob

[snip]

Nu spørger Henning jo specifik om AA batterier i NiMH. Og mig bekendt fåes der ikke særlige højstrømsudgaver af disse. Her må de 10 A være noget nær max i spids hvis batterierne skal kunne klare bare et minimum af cyklusser. Specielt NiMH er ikke glad for store strømme med mindre de som sub-c "racer-cellerne" er lavet til det.

Mvh Morten

Reply to
Morten

Personligt har jeg blandede erfaringer med lodning på opladelige. Som de andre siger, køb helst med loddeflige, men af og til skal man jo bruge nogle her og nu :o) NiCd kan som regel godt tåle en lodning hvis man skynder sig, dine 3 sek. lyder meget rimeligt. De få NiMH jeg har prøvet på døde hurtigt efter, men det kan være fordi de har været af ældre konstruktion.

Mvh Morten

Reply to
Morten

Nej det kan jeg godt se ikke duer.

Men så kan man vel heller ikke bruge loddetin. Det er jo heller ikke særligt godt ledende og smelter endda.

Jeg lavede engang en strømbro til en forstærker af 2mm kobberplade i strimler og computer grade lytter store nok til drab. Det er sådan noget du skal have gang i hvis du vil være vild så. Men så duer lodning ikke, det skal svejses eller skrues på.

Mvh Roberto

Reply to
Roberto Saldo