Nu var jeg lige så glad, men... - batterier og ladespænding.

Hej alle.

Som det fremgår af en tidligere tråd, har jeg naivt gået og troet, at 13,7 V
var den optimale lade spænding på (bly)batterier.

Årsagen var, at jeg går og pusler med at lave mit eget PC baserede
'serverrack', hvor jeg havde tænkt mig at bruge denne strømforsyning til
hvert board:
<http://resources.mini-box.com/online/PW60/PW60-manual.pdf
Hvor input er specificeret som 12V +/- 15%, altså max 13,8 V - perfect
match.

Altså ca:
230V -> PSU(13,7V)[1] -> akku -> PSU'ere -> Boards

Hvad er det optimale her?
- At køre med 13,7V - det er trods alt kun er ved strømsvigt, akku'en
aflades.
- At køre med 14,4V + diode - Kan en akku tåle 14,4V 24/7 uden at afkorte
levetiden?

[1] Hvis det engang bliver til noget, vil jeg nok spørge igen, da det er 30+
år siden jeg selv byggede den slags.

Stig Johansen

Re: Nu var jeg lige så glad, men... - batterier og ladespænding.

Jeg har selv gået og overvejet noget af det samme, min ide var:
                       D1
230V -> PSU ---------|>|--*-------------- ~12v PSU

                           |     R1
                           *---[   ]---
                           |           |
                            ----|<|----*
                                  D2   |

                                     Akku

                                       /

Akkuen bliver ladet gennem modstanden R1 og afladet gennem dioden D2,
tricket er bare at du skal have en akku der kan tåle at blive trickle
charget i lang tid uden at tage skade.

Er der ikke noget med at marine (aka deep cycle, aka camping) batterier
kan tåle det?

--
  Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk

Re: Nu var jeg lige så glad, men... - batterier og ladespænding.
Du kører stand-by drift, så skal spændingen ned på 13,7 (13,6-13,8) over
akku'en når du bruger constant voltage ladning (float use) se
http://www.panasonic.com/industrial/battery/oem/images/pdf/Panasonic_VRLA_ChargingMethods.pdf
side 3 (bl.a)

Konstant 14,4V vil forkorte din batterilevetid

/carsten

Re: Nu var jeg lige så glad, men... - batterier og ladespænding.

http://www.panasonic.com/industrial/battery/oem/images/pdf/Panasonic_VRLA_ChargingMethods.pdf

Til gengæld er det de tal, jeg har fået oplyst, når jeg har justeret
ladeapparater til eltruck o.l.

Erling

Re: Nu var jeg lige så glad, men... - batterier og ladespænding.

Man skal også se på laderen og ladebehovet. Der er stor forskel på
lademønsteret på en almindelig dum lader og så en intelligent switchmode
lader. Prøv evt at kigge på de forskellige ladere til både, der er ofte god
info at hente.

Jeg har en manual til en her, som der måske er lidt info i:
www.myboat.dk/dk-manual.doc

Claus

Re: Nu var jeg lige så glad, men... - batterier og ladespænding.

En fin lader. Tak for linket. Stadig ikke eksakt ladespænding. Man skal nok
søge under batterier.

Erling

Re: Nu var jeg lige så glad, men... - batterier og ladespænding.

nok

Hvad???

Står der ikke en masse om ladespændinger, vedligeholdsesladespænding osv?

Jeg skal gerne tilstå, at jeg har ikke læst den danske udgave, men kun den
engelske, som er ret omfattende. Men dem jeg fik den af fortalte, at det var
en direkte oversættelse. Men det passer åbenbart ikke..

Desværre har jeg kun den engelske på tryk. Jeg fik blot denne, fordi min
kammerat som jeg installerede laderen for ikke kan læse teknisk engelsk...

Claus

Re: Nu var jeg lige så glad, men... - batterier og ladespænding.

Jo da, det gør der. Men når man snakker om, om det skal være 14,2 eller 14,4
volt, kniber det.
Da er det, jeg mener, at man skal have en batterikurve i stedet, hvor
ladespænding, og gasgrænsen er. Jamen, jeg har noget et eller andet sted om
blybatterier, og savner da heller ikke noget lige nu, - det var kun i
diskusjonen. Til gengæld har jeg et, nå ja, jeg kan ligeså godt indrømme,
jeg ved det ikke, starterbatteri på bilen. Det er vedligeholdelsesfrit,
måske gastæt, måske gele batteri. Spørgsmålet er så, - hvis det er gastæt, -
hvad kan man så kalde gasgrænsen, eller hedder det noget andet. Batteriet:
75 Ah, og 800 startampere. Det er vel stadig det samme som almindelige
blybatterier?

Erling

Re: Nu var jeg lige så glad, men... - batterier og ladespænding.

Undskyld !  Jeg glemte at sige, at der står alt om, hvad den kan indstilles
til.

Erling

Re: Nu var jeg lige så glad, men... - batterier og ladespænding.
Jammen eltruck er jo også cyklisk drift, så det passer helt fint med
14,7V(25°) og 14,2 (40°C)

/carsten

Re: Nu var jeg lige så glad, men... - batterier og ladespænding.

Jamen, tak for det Carsten. Det kan man da bruge til noget.

Erling

Site Timeline