newbie-spørgsmål: Solid-State?

Nogen der gider at forklare mig hvad udtrykket 'solid-state' dækker over?
Jeg er sikker på det er noget simpelt, jeg prøvede at kigge i min "El-teori"
bog som jeg bruger på min uddannelse, men har ikke kunne finde en forklaring
af udtrykket....

På forhånd tak.
Morten

--
replace .hej with .com at the end of my e-mail.

Re: newbie-spørgsmål: Solid-State?
http://whatis.techtarget.com/definition/0,,sid9_gci500174,00.html

Hørt om www.google.dk  ??  ;-P

/Martin

Re: newbie-spørgsmål: Solid-State?

Herlich! Det var lige hvad jeg skulle bruge...

Ja, men jeg skulle da vist nok ikke have søgt på danske sider :-)

/Morten
--
replace .hej with .com at the end of my e-mail.

Re: newbie-spørgsmål: Solid-State?
Hej Morten

over?

Udtrykket bruges om ting lavet med halvledere, stammer fra dengang
man gik over fra rør til transistore.

Mvh Max

Re: newbie-spørgsmål: Solid-State?
Hej Morten,

Som Max skriver dækker det over kredsløb med halvledere.

Direkte oversat betyder det "fast tilstand". Lidt frit oversat betyder det
"uden bevægelige dele" (bortset fra elektronerne), men det taber nok lidt i
oversættelsen (radiorør hopper jo ikke op og ned når man tænder for dem :)

Det blev brugt meget som salgs-gimmick i 60'erne (og ind i 70'erne) hvor
man også ret ofte loddede en ekstra transistor (uden forbindelse til resten
af kredsløbet, altså helt uden funktion) ind i en ellers
enkelttransistorradio blot for at kunne skrive "2 transistors" og "løse"
dioder er også set.

Benævnelsen "Solid-State" er ret passé i dag, undtagen måske lige hvor der
kan bruges andre løsninger parallelt med halvlederkredsløb.

--
Venlig hilsen,
Søren

Lige bortset fra at det er blevet et populært udtryk til at beskrive storage
uden bevægelige dele. For eksempel USB-nøgler i forhold til harddiske.

Om det så er helt samme betydning som oprindeligt kan diskuteres, men det
bliver i hvert fald stadig brugt :)

--
M.V.H
Christian Iversen

Re: newbie-spørgsmål: Solid-State?
Hej Christian,

Det er i den forbindelse ikke andet end en merkantil catch frase, idet man
forsøger at sælge på at alternativet er en harddisk, hvilket IMO er noget
vrøvl - En "USB-nøgle", "flash-pen" etc. (ak, kært barn har mange navne -
igen et bevis på markedsføringens trang til "smarte" måder at forføre
forbrugeren), kan bedre sammenlignes med andre former for
halvleder-hukommelse, men det er jo smart nok at bruge et ord der lyder
"tekniskt" og ligger godt i munden, uden at være for tekniskt når man skal
have den alm. forbruger til at hive muldvarpen frem ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Jeg har aldrig oplevet det i sammenhæng med USB-keys, men derimod ofte
når C't har testet diskcontrollere. C't har nemlig i mange år ligget
inde med en solid state disk med SCSI-interface.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Re: newbie-spørgsmål: Solid-State?
Hej Søren

der

Ja, men dog bruges det f.eks. om elektroniske relæer, som jo hedder
Solid State relæer.

Mvh Max

Re: newbie-spørgsmål: Solid-State?
Hej Max,

Ja og det er netop et af de steder jeg nævnte, hvor der findes et "non-
solid-state"-alternativ (elektromekaniske relæer) og hvor termen derfor har
en berettigelse som distinktion mellem de to typer :)

I øvrigt mere passende her IMO end ved rør kontra halvledere, da der jo er
en ret tydelig fysisk bevægelse i et "klonk-klonk"-relæ.

--
Venlig hilsen,
Søren
Re: newbie-spørgsmål: Solid-State?
Hej Søren

jo er

Ikke hvis du tænker dig lidt om, i et rør forlader elektronerne jo
det faste medie og vandre i vakum i røret.

Mvh Max

Re: newbie-spørgsmål: Solid-State?
Hej Max,

Ja-ja, men det er huleme svært at se elektronvandring med det blotte øje og
netop den direkte fysiske erfaring er et ret væsentligt element i
tilblivelsen af vores omverdenserkendelse, men det var jo så også blot min
personlige opfattelse jeg fremførte og den er nu stadig den samme selv om
jeg så tænker mig meget om :)

--
Venlig hilsen,
Søren

resten

Hmmm!? - Er det ikke en "and"? - tænker man på transistorpriserne i 60'erne,
så var det vel ikke noget, som "ruttede med"?!
Jeg mener, at en sølle forhultet OC71 (eller hvad de nu hed), i 60'erne
kostede, hvad der I dag svarer til omegnen af en hund.
Men jeg tror på den, hvis den slags skete i 70'erne, dengang kunne selv
"AFC" (automatisk frekvenskontrol) jo opstilles som århundrets store påfund
(selvom det vel ikke er meget mere, end at lave en lukket sløjfe mellem
tuneren afstemning og balancen i kvadratur-detektoren). ;-)

Hilsen
Lars

Re: newbie-spørgsmål: Solid-State?
Hej Lars,

Nej !

Ikke dem jeg købte for mine ret små lommepenge i hvert fald (i sidste
halvdel af den dekade).

Hvad du tror på eller ej må du selv afgøre, det er et af livets vigtige
fakta :)

Rigtig mange "nyskabelser" der finder vej til markedsføringen, uanset om
det så drejer sig om store landvindinger eller simple ting - sælger det så
bruges det. Tænk bare på hvordan klassebetegnelserne for forstærkere kryber
ind i salgsannoncer, eller hovedtelefoner til digitallyd ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Var den opfundet dengang?

De discriminatorer, jeg så, var endten Foster Seely (Foster selleri) eller
forholdsdiscriminatorer. Kvadraturdetektoren opstod el først, da man
begyndte at anvende IC'ere?
Karsten H. Jensen

Re: newbie-spørgsmål: Solid-State?
Hej Karsten,

Det lyder meget rigtigt, men det var vist også blot begrebet AFC i
markedsføringen der var kernen i Lars' budskab :)

--
Venlig hilsen,
Søren

/Morten

Re: newbie-spørgsmål: Solid-State? [ bl.a.faststof]

Hej Morten

Der er to betydninger:

http://www.wordreference.com/english/definition.asp?en3D%solid-state

Kig ogsE5% pE5% dette gode opslagssted: