Mosfet problemer

Hej NG

er det strengt taget nødvendig at man andbringer belastningen mellem + og
drain på en powermosfet,
kan man ikke lige så godt anbringe belastningen mellem source og -

/Carsten

Re: Mosfet problemer

Sagtens, jeg bruger det meget.

Der er dog et enkelt forbehold, gatespændingen skal måles i forhold til
source og den må ikke overskride +/- 20 volt og skal være omkring +12 volt
for at tænde Fet'en helt. Det betyder at du skal bruge en speciel driver.

Re: Mosfet problemer

Hej HKJ
det lyder til du ved en del omkring mosfet !
jeg har lidt af et problem med en stepmotor som jeg har valgt at drive med 4
power-mosfet, stepmotoren er en 3 volt 2 amp, jeg har valgt at tage en alm
PC strømforsyning, og bruge 5V forsyningen,
og så sætte 4,  1 ohms 9 wat modstande i serie med hver vikling på
stepmotoren, hvad giver en spånding på ca 3 V over viklingerne, samtidig
med at det giver et bedre moment i motoren,
og hver vikling er så ført gennem Drain på mosfet som jeg trikker med 4,5V
men mosfeten lukker ikke helt op,
hvad kan jeg gøre for at få det til at fungere ?
/Carsten

Re: Mosfet problemer

Jeg bruger dem ihvertfald.

4

Det at stepmotoren er en 3 volt motor, betyder ikke at du skal drive
viklingerne med 3 volt. Hvis du skal have fuldt moment skal du bruge en
væsentlig højere spænding, men strømbegrænse den.

Bruge nogle LogicLevel mosfets eller bruge en højere gatespænding.

Re: Mosfet problemer

det er ellers ikke den opfattelse man får når man studere data blade på
stepmotore,  men dermed ikke sagt at du ikke kan have ret, men hvordan er
det lige man bære sig an med at lave en strømbegranser

kan man godt tillade sig at sætte gatespændingen op til 12v selv om
belastningen kun er på 5volt ?
/Carsten

Re: Mosfet problemer

Den højere spænding får strømmen til at stige hurtige i viklingerne og
dermed kan man få mere drejnings moment fra motoren.

Den mest primitive måde er en modstand, som du har gjort. Avancerede
styringer pulser spændingen hurtigt (PWM), men det er ikke lige noget man
laver.

Sagtens.

Re: Mosfet problemer
OK så tror jeg at jeg er på rette vej !
tak for hjælpen :-)
/Carsten

Re: Mosfet problemer

Må jeg anbefale at studere databladene for L297 og L298 ?

De skaber god forståelse for teknikken i stepmotorer.

Re: Mosfet problemer

-faktisk så god forståelse, at man herefter bruger dem, istedet for at lave
noget selv. Med de to kredse kan man få en stepmotor til "ALT". Men du kan
selvfølgelig nøjes med selve power driveren, og selv lave resten i en
processor.

http://www.st.com/stonline/books/ascii/docs/1773.htm
http://www.st.com/stonline/books/ascii/docs/1334.htm