lodde problemer

Hej gruppe

Jeg skal lodde komponenter på et alm. FR4 print, men jeg har problemer med at få loddetin til at sidde fast på printbanerne, det er som om der stadig sidder et lag film henover dem. Mangler der en form for efterbehandling af printet inden det er klar til at blive loddet på?

~MM

Reply to
MM

"MM" skrev i en meddelelse

Er printet renset grundigt Er det helt fedt fri , tør evnt. af med Acetone eller sprit Har du sprayet loddelak på ?

Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen
Reply to
Michael Meidahl Jensen

Hej MM

Er det et fotoprint ? så kan der mangle at resisten bliver fjernet.

Print bør når de er lavet pudses med ståluld eller noget pudseuld af plast som de fine grydesvampe er lavet af. Derefter bør de have en gang loddelak, f.eks. SK10. Lakken gør printet meget loddebart og beskytter mod korrosion.

Tak for svarene, det er et fotoprint, og er ikke blevet andet end renset med vand efter syrebadet. Jeg må igang med en omgang "pudseuld".

~MM

Reply to
MM

Hej MM

Ja så skal resisten renses af.

En rigtig god ide, loddelakken er ikke noget "must", men det gør lodningen lettere, specielt hvis du skal rode med printet igen om et par år.

Jeg plejer efter ætsning lige at putte det i uc lys igen i 2x tid ca. og så i fremkalderen igen, så er alt photo resist væk

Kasper

Reply to
Kasper

Så har du jo ødelagt det fine komponentplaceringstryk du har på monteringssiden! Forklaring: Køber du enkeltsidet fotoprint, er der fotolak på begge sider. Det er nemmere at kaste alle print gennem samme maskine, dobbeltsidet eller ej. Så du kan lave komponentplacering, hvis du gider. Gælder print fra Bundgard.

I øvrigt kan fremkalder bruges igen og igen og igen og ...... så længe man har den i en lufttæt flaske.

Hvis nogen ligger inde med en masse copyproof film med udløbsdato senere end

2004, er jeg køber!

/Bo.

Reply to
Bo

"Bo" skrev i en meddelelse news:458878c6$0$3562$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk...

Har lavet fotoprint med print fra laserprinter (almindelig papir). Derefter belyst i lyskasse (belyst i op til 15 min.). Fremkaldt i fremkalder (kaustisk soda). Ætset i jernklorid. Belyst på komponent siden i op til 15 min, for at få komponentplacering. Belyst i 20 sek på loddeside, for at eksponere resist. Derefter fremkaldt i kaustisk soda igen. Resultaterne har været glimragende :-)

Men har fundet ud af at isopropylalkohol kan opløse komponentplacerings trykket :-(

Logisk nok :-)

--
mvh Uffe
Reply to

"Uffe Bærentsen" skrev i en meddelelse news:45891dd5$0$39988$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk...

Kan misforstås. Det er almindelig udskrift fra laserprinter jeg har brugt.

Reply to
Uffe Bærentsen