LCD display: Problemer med at se teksten

Hej,

Jeg har et testboard med en PIC16F876 på og tilsluttet et LCD display, mend

2 * 16 linjer(Fabrikat ukendt, der står "PRO21601" på det. Alt virker fint. Så tilslutter jeg et nyt Powertip PC2004A display for at få 4 * 20 linjer, men det viser teksten meget svagt - man kan kun lige tyde hvad der står. Jeg har et potmeter på 10K Ohm mellem 0 og +5V til kontrastregulering. Når potmeteret er stillet ¨på 0V til kontrastbenet er teksten som beskrevet herover. Drejer jeg bare en andelse mod + forsvinder teksten helt.

Jeg har sikret mig at de lus som kan loddes på bagsiden er sat til ekstern kontrstregulering, udfra producentens datablad. Jeg har forsøgt mig med nogle af de råd som gives her:

- desværre uden held. Som "driver" anvender jeg koden vist i linket. Det er samme kode jeg anvender til det lille 2 * 16 linjers display. Jeg har ligeledes et andet 2 * 16 linjers, fra Hitachi, som jeg har forsøgt med - det viser intet.

Nogen med gode råd?

Mvh, Brian

Reply to
Brian

Brian skrev:

Hej Brian,

jeg har ikke lige fået kigget på databladet, men kunne det ikke tænkes at kontrastspændingen skal være negativ? Jeg har haft lignende problem med et andet display og der hjalp det med en negativ spænding.

Mvh Jonas

Reply to
Jonas Jalling

Brian skriver:

Kører et sådan display med negativ kontrastspænding?

Det er der en del displays der gør

Hej Jonas

Fandt dette på producentens hjemmeside:

- det kører med positiv spænding til kontrastjustering.

Mvh, Brian

Reply to
Brian