2xnetværk på 6 leder, kan man det?

Hejsa,

Et alm. netværkkabel har 8 ledere, men kun de 4 bruges, jeg har et kabel til rådighed, som allerede er trukket, men det indeholder kun 6 ledere, kan man på nogen måde "snyde" så man kan køre to uafhængige forbindelser gennem dette kabel?

Mvh Jan

Reply to
Jan

Jan skrev:

Nej, det tror jeg ikke. Alm. pc netværk bruger som du siger 4 ledere 2 Rx og 2 Tx. Dvs at der _skal_ være 8 ledere for at have to parallel netværk. Ligeleds siger standaten at de andre ledere også skal være der og at de skal par snoes (f.eks cat5). Hvis der var tale om et netværk med en jord og eller et nul, kunne du ha' lagt de to sammen og der med sparet den ledere. Kan du ikke bare koble en hub på hvor kablet skal deles?

Mikkel

Reply to
Mikkel Lund

Kort svar: nej

Noget andet er om du overhovedet kan bruge det 6-leder kabel til netværk - altså er det par-snoet? :-)

Jeg har et par gange været midlertidigt tvunget til at køre 2 forbindelser igennem eet kabel og det var noget værre rod. Jeg vil ikke anbefale nogen at gøre det medmindre de enkelte par er skærmede ellers er der alt for meget interferens :-)

Løsningen er, som Mikkel skriver, en hub/switch i den ene ende af kablet.

--
-jens
Reply to

De 6 ledere jeg har er parsnoet, dvs. jeg har 3 par til rådighed. Det var netop noget i retning af at lægge jord/stel sammen, men der ser ikke ud til at der er nogen :(

Nej, desværre ikke :(

Mvh Jan

Reply to
Jan

Øv :(

Ja, det er parsnoet, og det virker fint, jeg kører i øjeblikket på de to par :)

Par'ne et ikke skærmet, kun parsnoet, hvis det gør nogen forskel, må hastigheden på den ene forbindelse gerne være lavere, 10MBit er rigeligt.

Den løsning dur' desværre ikke, der skal bruges to uafhængige forbindelser :(

Mvh Jan

Reply to
Jan

Mend et er højt sansynligt et telekabel, sådan et som TDC bruger.

VPN? eller træk et sæt nye kabler?

Reply to
Bjarke Hansen

Så må du jo trække et kabel mere ;-)

--
-jens
Reply to

Hej, Har du prøvet at koble det op med en 100 (4 ledere) og en 10 (2 ledere) MBit forbindelse? Jeg har engang kørt to forbindelser igennem samme ledning, da der ikke var stik nok. Det virkede fint.

Mvh. Kim

Reply to
Kim Therkelsen

Yep ;)

Eller noget trådløst, men ville allerhelst kunne bruge det kabel der er trukket.

Mvh Jan

Reply to
Jan

Det var, som du nok har gættet, det jeg meget gerne ville undgå ;)

Mvh Jan

Reply to
Jan

Kan 10MBit køre på kun 2 ledere? det ville være perfekt.

:)

Mvh Jan

Reply to
Jan

Hej igen, Jeg er ked af at have fejlinformeret dig. Der skal desværre bruges 4 ledere både til 10 og 100 MBit, men 8 ledere til 1000 MBit ser det ud til:

Jeg kørte to gange 100 MBit igennem en enkelt ledning, hvilket selvfølgelig er en helt anden sag.

Mvh. Kim

Reply to
Kim Therkelsen

Tja fat i noget modem ala adsl i begge ender, så kan du i pricippet køre det på 2 ledere, 4 ideelt. Kræver blot at det kan håndtere to forskllige "bærebølge" frekvenser.(hedder det nok ikke, men er radioamatør sååå) mvh Erik

Reply to
Erik Rasmussen

Er det fx i et hus hvor du har et telefonkabel imellem 2 rum? Hvad med fx antenne, hvad med denn løsning:

Bjarke Hansen

Den Thu, 13 Apr 2006 13:00:46 +0200, Erik Rasmussen skrev:

Eller man kunne installere 10Base2 netværk på computerne og bruge en balun i hver ende af det parsnoede kabel, det kræver kun ét par.

Jeg tror jeg har et par 10Base2 netkort liggende (ISA bus).

--
Jens   OZ2JP   www.oz2jp.dk
Food is an important part of a balanced diet.

Nu bliver man jo lidt nysgerrig, hvad er en balun?

Der er desværre ikke ISA bus, i nogen af maskinerne :(

Mvh Jan

Reply to
Jan

Ja, mellem 1.sal og kælder, derfor ville det være dejligt at kunne slippe for at trække et nyt kabel :)

Den kræver så et antennekabel, det er der desværre ikke :(

Mvh Jan

Reply to
Jan

Den Thu, 13 Apr 2006 16:31:32 +0200, "Jan" skrev:

En dims der omsætter mellem balanceret og ubalanceret ( parsnoet og coax ).

Det skal du såmænd ikke være ked af, det er noget gammelt skidt.

--
Jens   OZ2JP   www.oz2jp.dk
Management is the art of getting other people to do all the work.

hmmm fra 600 ohm balanceret til 50 ohm ubal.? tja er da værd at prøve. Erik

Reply to
Erik Rasmussen

Nu er netværks parsnoringen 100Ohm

Reply to