Manual opladning af NIMH?

Jeg har en batteripakke, som indeholder 12 1.2V celler, men ingen lader til
den. (har bestilt lader i USA, så der går nok et par uger)

Indtil da, kan jeg så lade med min laborotie forsyning? - Den er 0.2-12V ved
max 1.5A. - Jeg har et meter, så jeg kan monitere lade strøm, men hvor hårdt
må jeg lade?

På forhånd tak.

--Michael

Re: Manual opladning af NIMH?

12x1,2 = 14,4 volt = det bliver sku svært at pumpe noget som helt ind i
det med 12 volt.

Re: Manual opladning af NIMH?

til
ved
hårdt
Din  laboratoriestrømforsyning giver ikke spænding nok - så enten find en
anden, eller vent på laderen..
12*1.2 = 14.4V og ladespændingen vil ligge lidt over 14.4
Evt. hvis du finder en anden strømforsyning, så sker der næppe noget ved at
bruge den gamle tommelfingerregel, 1/10 amperetimetal i ampere ladestrøm.
F.eks. en 2,5AT batteripakke lades med 250mA i 14 timer.
Batterierne skal nok overleve indtil du får fat i den rigtige lader.
/Morten

Re: Manual opladning af NIMH?
Hej Morten,

"Lidt over" ?

Ladespænding: 1V40..1V45/celle altså 16V8..17V4

--
Venlig hilsen,
Søren

JAJA  .-)

Jeg checker sq ikke hvad voltmeteret slår ud til - jeg plejer at lade "på
strømbegrænseren" - men du har da ret!

/Morten

Site Timeline