Måle 24->30Volt med µcontroller

Hejsa,

Jeg skal måle i spændingsområdet mellem 24 til 30Volt. Dette skal gøres med
en µcontroller, men hvordan gør jeg således at jeg får størst opløsning?
Der er jo stor forskel på at måle 0-30V og kun differencen 25-30V.
Jeg vil bruge enten en PIC16f877 eller en endnu ubestemt Atmel-kreds
(sandsynligvis ATMega16).
Det skal måske nævnes at µcontrolleren skal forsynes fra samme
spændingskilde som der måles på, dog en med fx en lm7805 som regulator.

Et par hints ville være til stor hjælp :)

Re: Måle 24->30Volt med µcontroller

Prøv at kigge på reference spændingerne på din µC.

Mikkel

Re: Måle 24->30Volt med µcontroller

Jeg ville off-set forskyde målespændingen -25V med en opamp, så jeg fik et
signal mellem 0-5V til min ADC.
Derved udnytter du helle ADCén dynamic område.

Re: Måle 24->30Volt med µcontroller
Vedr Atmel:
Jeg har selv netop købt et par evalueringsboards for 190,- i Sverige.
http://www.lawicel-shop.se/shop /

Kaldet Butterfly, og har som demo forskellige ting, incl 5 volts måling vist
på LCD displayet.
Kunne være en god start.

Google på    atmel butterfly

Jeg fandt et par interessante links om andres erfaringer med denne
Butterfly.

http://www.siwawi.arubi.uni-kl.de/avr_projects/pbfi.doc
http://www.oru.se/oru-upload/Institutioner/Teknik/Dokument/Examensarbeten/Exjobb%202005/Oru-Te-EXE084-EL103-05.pdf
http://www.smileymicros.com/QuickStartGuide.pdf?000d815f72e41ada8b1c150452a1403e=9da4805b08121

Jeg skulle jo gerne selv igang med at omprogrammere hardwaren.

--
Christen Fihl
http://HSPascal.Fihl.net

Re: Måle 24->30Volt med µcontroller
med

Her er et oplæg til hvordan det kan laves.
http://peteropfinder.dk/_newsbin/24_30.html

Hvis man vil bruge lidt til på konstruktionen kan man sikkert finde en
løsning uden brug af "skæve" modstands værdier.

--
Hilsen
   Peter N Petersen