Lyd i hele huset

Hejsa

Jeg har en kammerat, som lige har bygget hus om. I den forbindelse er der hulrør til de fleste rum af betydning, og nu vil han gerne sætte nogle højttalere op i rummene, og så drive dem centralt.

Det er vigtigst for ham at få lyd i hele hytten - og ikke så vigtigt at kunne "slukke" i et eller flere af rummene.

Han regner med at sætte 12 højttalere op - men han regnede ikke med at købe en ny forstærker - hans gamle traditionelle forstærker (Alm.

2-kanals med 2x2 udtag) ville han bare "tape ind" i ledninger, og lade den drive læsset.

Mit spm: Går det an? En ting er at det ikke er optimalt, men løber han nogen risiko for overophedning, fejlfunktion eller sågar overophedning/antændning?

Hvad ville I gøre i samme situation? Købe en eller anden kæmpeforstærker (NAD har en med 12 kanaler mener jeg) - eller hvad er der ellers af muligheder?

/Sune

Reply to
Sune

"Sune" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@posting.google.com...

Med mindre hans forstærker er beskyttet, vi han nok ikke få andet signal ud af den, end et røgsignal !. Impedansen bliver alt for lav hvis han sætter 12 sæt højttalere parallelt på, under 1 ohm hvis de alle er 8 ohm. Han kunne måske sætte dem i serie to og to, og så lave 3 sådanne parallelle sæt til hver kanal, men så skal højttalerene være ens. Dæmpningsfaktoren bliver også dårlig. Jeg ville nok bygge en forforstærker med 6 balancerede stereo udgange, og så trække balancerede signal kabler ud til hver rum, og sætte en forstærker i hver rum med balanceret indgang. Det koster selvfølgelig lidt at lave. Men det gør rep af en afbrændt forstærker også.

/Tom

Reply to
Tom

Føj da. 12 parallelle enheder - så skal forstærkeren kunne klare meget lave impedanser!

Jeg tror der er stor chance for at hans forstærker enten brænder af eller ikke vil spille (kortslutningssikring)

Jeg ville lave aktive højttalere og trække balancerede signaler til dem :o) Alternativer er 100V systemer (hvis det er lange træk), multikanalsystemer som du nævner eller en forstærker der kan klare meget lave impedanser (ZapPulse måske?)

/A

Reply to
Anders F

"Anders F" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@individual.net...

lave

Ikke noget problem.... Enten en kombination af serie/parallelforbindelser eller en ordentlig forstærker..

Se her:

( 3 meg PDF ) Den forstærker kan snildt drive alle 12 højttalere i parallel.... Den kræver godtnok at du giver den 3-fase forsyning, så du skal have sat et kraftstik op, men det er vel ikke noget problem :-).. Forstærkeren er desværre udgået nu, men den kostede svjh omkring 80K vejl. da den var på markedet..

Enig

:o)

Find en mange-kanals forstærker eller brug aktive højttalere..

Hvis det er aktive højttalere kunne det f.eks være PC-højttalere i de rum, hvor man ikke er så kritisk..

Alternativt er Behringers små aktive studiemonitors ganske fortræffelige til prisen:

?varenr=24790 eller
?varenr=25081

Uanset hvilken løsning I ender med bør i nok bruge en form for distributionsforstærker, da det ikke er sikkert at forforstærkeren kan drive

2*6 line indgange.... det kunne f.eks være
eller noget hjemmebryg med en håndfuld opamps og en flok potentiometre..

/peter

Kan man ikke bare sætte nogle modstande ind ;)

--
Venlig Hilsen
Michal